want op zaterdag ga ik altijd naar berber, super leuk tinkertje, staat op een zorgboerderij. ik doe daar vrijwilligers werk en we mogen er dan zelf ook even op springen. maar berber reageert heel slecht op beenhulpen. als je been geeft doet ze alsof ze niets voelt met als gevolg dat ze dus (bijv.) heel erg naar binnen valt maar als je een schopje/tikje geeft schiet ze ervandoor, maar valt nog steeds naar binnen. het gaat de laatste tijd wel steeds beter, eerst kon ze niet eens normaal rechtdoor op de hoefslag lopen, nu wel als je heel consequent bent. maar zodra je figuren zoals slangenvolte en gebroken lijn wilt rijden, zwaait ze gigántisch uit, maar met bijv. een grote volte valt ze weer vreselijk naar binnen. ik heb echt vanalles geprobeert; meer met teugels rijden, minder met de teugels, met mn zit, extra been (maar dan gaat ze dus alleen maar sneller), tikje erbij enz. in stap gaat het nog redelijk maar in draf en galop is het echt een ramp!
ik ben trouwens de enige die er echt 'intensief' op rijd, af en toe gaat er nog wel een beginner op in de bak en dat merk ik gelijk, dan is het helemaal een ramp en is ze helemaal in de stress (want als ik er op rij 'ziet het er zo makkelijk' uit, dus denkt ze dat berber een van de makkelijkste paarden daar is
berber kan dr nml. ook niet tegen als je op dr rug zit te bonken of aan de teugels sjort). op tempo wisselingen reageert ze wel aardig. héél af en toe krijgen we een soort van lesje, maar ik kan dus geen les met haar nemen, wat ik wel heel graag zou willen. misschien ook wel even handig om te vermelden, soms rijd ik met een zadel (die volgens mij niet echt helemaal goed ligt) maar meestal rijd ik met een kleedje en een longeersingel of zonder zadel (ook omdat dat zadel volgens mij niet helemaal goed ligt en eerlijk gezegd vind ik een kleedje lekkerder zitten)wat doe ik fout? en/of hoe kan ik zorgen dat ze gevoeliger op been hulpen wordt? bedankt voor het lezen en hopelijk je (opbouwende) reactie
hou het wel netjes a.u.b. 
ik doe gewoon mijn best om het zelf te doen omdat les niet kan, als ze mijn eigen/verzorgtink was waren we echt allang al aan het lessen