paard gestresst in de binnenbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mascha1987

paard gestresst in de binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:36

Hoi allemaal,

1 van onze paarden is erg gestresst in de binnenbak.
het enige wat hij wil is vooral erg hard lopen, en dan zeker in draf.
Stap is nog goed te doen.

In de buitenbak of met een buitenrit speelt dit probleem niet.

Heeft iemand enig idee hoe dit aangepakt kan worden ?

dusty01

Re: paard gestresst in de binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:36

misschien vind hij het eng als hij een soort van opgesloten zit? wat is zijn gedrag in de stal?

Mascha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:42

in de stal gaat het prima, maar ik moet er wel bij zeggen dat het open stallen zijn.
Dus daar kan ik het niet uit opmaken.

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:47

Wordt hij gestresst door de andere paarden misschien? In combinatie met een gevoel van opgesloten zijn? Dan zou je het eens in je eentje in de binnenbak moeten probleem.

Is hij de hele tijd zo onrustig in de binnenbak? Of aan het eind minder? Misschien kun je hem eerst (als hij warm genoeg is gestapt) een paar rondjes laten galopperen om zijn energie kwijt te kunnen? Dan loopt hij daarna misschien wat rustiger.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:54

Xindy schreef:
Wordt hij gestresst door de andere paarden misschien? In combinatie met een gevoel van opgesloten zijn? Dan zou je het eens in je eentje in de binnenbak moeten probleem.

Is hij de hele tijd zo onrustig in de binnenbak? Of aan het eind minder? Misschien kun je hem eerst (als hij warm genoeg is gestapt) een paar rondjes laten galopperen om zijn energie kwijt te kunnen? Dan loopt hij daarna misschien wat rustiger.

Daar ben ik het mee eens :) Wat ben je toch weer slim :+

Mascha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:55

Nee het ligt niet perse aan andere paarden. is hetzelfde bij samen rijden of alleen.

Ik zou het kunnen proberen om eerst een stukje te galopperen.
maar ik heb ook al geprobeerd om eerst goed te longeren en daarna rustig te rijden in de bak.
zodat die al een beetje moe is en in iedergeval een goede ervaring eraan overhoudt (zonder al dat geren)

Ik denk zelf dat ik het rijden in de binnenbak even moeten laten voor wat het is en een veel tijd met hem moet doorbrengen in de bak. Op een goeie manier. Spelen etc.
Want ik ben bang dat die nu alleen maar slechte herinneringen er aan overhoudt.
Maar ik wilde wel eerst even weten wat anderen er over te zeggen hebben. Misschien goeie tips of afraders !

Mascha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 15:55

iemand nog optie's, ideeen ?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:09

Dat is wat ik ook zo ongeveer doe met mijn paard. Wanneer de bak vrij is er even in om aan de hand te werken. Even alles laten zien, snuffelen enz. Leg eens een balkje neer en stap eroverheen. Zie het als een minischriktraining aan de hand en laat je paard rustig kennis maken met de binnenbak. Pas daarna zou ik er weer in gaan rijden

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:16

mijne vindt de binnenbak ook niet fijn, eerst reageerde hij inderdaad heel drammerig en niet luisteren en hard lopen, toen heel sloom en nu loopt hij ook binnen lekker. Voor hem was het gewoon een questie van wennen omdat hij het niet gewend was, misschien speelt dat ook een rol. Gewoon rustig aan beginnen opbouwen en consequent zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:19

probeer het eens met een springmutsje.
misschien kan ie de geluiden niet helemaal plaatsen dan word dat door een mutsje gedempt!
Word veel in de springwereld gebruikt,proberen kost verder niks.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:55

lekker loswerken aan de hand met hem.... als het mogelijk is...laat hem los in de bak ( ook goed voor je conditie ) en probeer hem zich op jou te laten concentreren...dus veel overgangen enz...

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 08:33

Mijn pony heeft er ook last van, zeker als ze alleen is. Bij haar wil het wel eens helpen om samen met een ander paard in de bak te rijden...

Ik zou gewoon zo vaak mogelijk in de bak rijden, niet anders rijden dan normaal en je paard geruststellen (misschien van te voren eerst een paar rondjes ernaast voordat je er op klimt?) Hoe vaker het paard in die bak komt, hoe meer die het gewend zal raken. :)

Mascha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 11:53

Bedankt allemaal voor reacties !

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:49

ik ken dit probleem mijn merrie heeft het ook.. en wil je niet ontmoedigen maar het heeft echt ruim 2 jaar geduurd vaardat ze enigsinds normaal deed..
aan de hand lopen enzo werkt allemaal niet. dan loop je voor haar en dan ben jij de eerste die langs alle enge dingen moet. zodra ik erop ging was ik weer bij af.. wat wel help is als er een ander paard bij in rijd..
en verder gewoon blijven doen. en opletten dat je niet al verkrampt zodra je de bak inkomt.

het duurde bij mijn merri erg lang maar na 2 jaar kan ik haar anigzinds rijden nu in de binnenbak

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:08

Mascha1987 schreef:
Ik denk zelf dat ik het rijden in de binnenbak even moeten laten voor wat het is en een veel tijd met hem moet doorbrengen in de bak. Op een goeie manier. Spelen etc.
Want ik ben bang dat die nu alleen maar slechte herinneringen er aan overhoudt.
Maar ik wilde wel eerst even weten wat anderen er over te zeggen hebben. Misschien goeie tips of afraders !

Ik vind dat je dan je probleem ontloopt en zeker het paard zijn zin geeft. Naar mijn idee heeft een paard onder het zadel niet te willen vooral als die aan het werk moet.
Ik denk dat je goed les moet gaan nemen in de binnenbak en misschien ligt het ook aan jezelf omdat je weet dat hij druk wordt jij ook druk wordt en dan volgt er vlucht gedrag. Eerst eens het werkelijke probleem opzoeken. Slechte herinneringen??. Wil je ooit gaan starten dan helemaal moet je je paard nu zijn zin niet gaan geven. Slechte herinneringen krijgt die pas als je hem pijn doet.

Ik denk juist dat je WEL in de binnenbak moet gaan rijden en hem leren wachten en veel tempo wisselingen rijden net zolang dat hij doet wat jij wil.

Al dat spelen ik vind het niets voor mijn gevoel ontloop je het probleem een beetje. ik ben misschien van de oude stempel maar op deze manier iets oplossen zie ik niet zitten.

Ik zie mezelf al aankomen op het werk: Aan werkgever ik heb geen zin........prima werknemer we gaan wel leuk samen spelen dan komt het wel goed......pfff

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:41

zie jij je paard als werknemer dan? ik heb de mijne voor plezier zowel voor mij als voor hemzelf!

Mascha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 14:58

ja daar ben ik het wel mee eens.. het is duidelijk dat die er nu niet veel plezier in heeft.
veel overgangen rijden.. lessen volgen, langzamer lichtrijden, op de volte houden, heb ik uiteraard gedaan.

Ik ben niet van plan om maanden niet meer te gaan rijden, maar even de druk eraf, en dan opnieuw beginnen.

Ergens is er iets fout gegaan, ik weet niet wanneer en ik weet niet bij wie.. bij mij of degene die hem hiervoor heeft gereden Maar daarna gaan we gewoon weer verder.
Slechte herinneringen kwa pijn heeft die bij mij zoiezo niet.

Nou we zullen zien hoe het verder gaat lopen.. ik neem jullie tips in iedergeval mee hierin !

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:26

tylando schreef:
zie jij je paard als werknemer dan? ik heb de mijne voor plezier zowel voor mij als voor hemzelf!

Als ik erop zit moet hij aan het werk en niet anders als een werknemer. Ga ik het bos in of vrije teugel moet hij alsnog doen wat ik wil. Ernaast en in de omgang moet hij ook luisteren voor andere, mijn en zijn eigen veiligheid. Gek doen en vrijheid hebben mag hij in de paddock ook aan de longe geen gekkigheden (bokken). mijn paard is ongeveer 700 kilo hier wil ik geen controle over verliezen. heb helaas in 30 jaar genoeg ongelukken gezien die voorkomen hadden worden als ruiters er serieuzer mee omgaan.

Als je maar alles toelaat gaat het van kwaad tot erger en een gevaar voor mederuiters/personen.
Ik zie te vaak dat dat paard wandeld met ruiter ipv andersom.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:30

ook met plezier hou ik nog wel controle over hem.....

begrijp heus wel wat je bedoelt , maar kwam een beetje raar over... ;)
Laatst bijgewerkt door tylando op 11-11-09 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:31

Mascha1987 schreef:
ja daar ben ik het wel mee eens.. het is duidelijk dat die er nu niet veel plezier in heeft.
veel overgangen rijden.. lessen volgen, langzamer lichtrijden, op de volte houden, heb ik uiteraard gedaan.

Ik ben niet van plan om maanden niet meer te gaan rijden, maar even de druk eraf, en dan opnieuw beginnen.
Ergens is er iets fout gegaan, ik weet niet wanneer en ik weet niet bij wie.. bij mij of degene die hem hiervoor heeft gereden Maar daarna gaan we gewoon weer verder.

Wat zei je instructeur dan kan niet begrijpen dat je uit gelest bent?. Ik vind het eerder vluchtgedrag of iets maar blijven doen zodat je ermee stopt?. En dat is het geval degene met langste adem wint.

Ene paard loopt graag binnen andere niet toch zal hij eraan moeten wennen en zal je door moeten gaan. Oefenen, oefenen, oefenen eindeloos oefenen is de basis van paardrijden

Stoppen nu met het rijden in de binnenbak vind ik echt een slechte en geen oplossing. Na paar weken zal het weer zo zijn en begint het opnieuw.

Wat doet hij als een ander er langere tijd op rijdt?. Dus niet een keer maar bv week of 2. En dan wel een betere ruiter.

Girley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:37

Hoeveel ervaring heeft dit paard met de binnenbak, is het een jong paard? hoe vaak train je ermee in de bak? wordt ie wel eens 'losgegooid' in de binnenbak?