Strenge binnenhand oplossen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bamsy

Strenge binnenhand oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 09:41

Nu we wat serieuzer gaan rijden ben ik ook maar eens een goede instructriese gaan zoeken, gister als vanouds weer goed les gehad en de manier van lesgeven bevalt me ook prima. Ze begint echt bij de basis, dus rijden op buitenteugel en binnenbeen.

Nou is mijn probleem dat ik dus heel erg mijn binnenhand aanspan dus eigenlijk teveel stuur met deze hand, dit resulteert uiteraard in tdh op mn protocol.

Zijn er bokkers die tips hebben om mijn binnenhand meer te gaan ontspannen en dus meer op de buitenteugel te gaan rijden?

Ik hoor het graag van jullie.

groetjes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:04

Je kan juist beter op je binnen teugel vragen en je buiten teugel geven, want hoe weet het paard anders dat hij stelling en buiging aan moet nemen?
Ook zou ik nog niet veel met je been doen, je been is tenslotte voor de achterhand en jij hebt het voor nog niet in orde, dus zorg eerst voor dat je leert te geven voor je je been echt gaat gebruiken.
Leer de voorhand op je zit en teugel te sturen en niet op de directe teugelhulp.
Laat je instructrice je wat meer vertellen over het rechtrichten , dus vraag wat meer om het theorie verhaal, dan vallen bij jou de kwartjes ook sneller en kun je beter je paard trainen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:45

midgie schreef:
Ook zou ik nog niet veel met je been doen, je been is tenslotte voor de achterhand en jij hebt het voor nog niet in orde, dus zorg eerst voor dat je leert te geven voor je je been echt gaat gebruiken.

Ow ow ow, wat is er gebeurd met van achteren naar voren rijden? Ik zorg juist dat de achterhand (de motor) goed actief is en dan komt vanvoor vanzelf wel.

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:53

Je kan voor toch niets bereiken als je niets met je been doet? :? Ik heb altijd geleerd: wat je er achter in rijdt, kun je voor bewerken. Rij je er niks in, komt er dus ook niks uit.

Terug naar jou vraag: ik denk dat het een kwestie van veel oefening is. Het klinkt alsof je de strenge binnenhand op een gegeven moment aangeleerd hebt, en het vergt veel oefening om dat er weer 'uit te halen'. Dus laat je instructrice daar extra op letten en let er zelf ook op. Probeer je binnenhand op de plaats te houden en voor je uit, dus niet naar je toe halen. En houdt je binnenbeen er goed aan om wendingen/voltes rond te rijden, in plaats van dat je je binnenhand daarvoor gebruikt.

Succes!

els_keuning

Re: Strenge binnenhand oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:56

Hier hetzelfde probleem. Moet zeggen dat het steeds beter gaat. heb gewoon mijn instructrice gevraagd er flink op te hameren! Betrap mezelf er nu steeds vaker op.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:57

Ik ga met iedereen mee,alleen midgie totaal niet,sorry als je niet fietst kom je ook niet vooruit :+
probeer met rijden in je achterhoofd te prenten dat je binnenhand nooit naar je toe mag halen,denk dat iemand zijn hand onder je elleboog houdt en daarmee je onderarm licht naar voren geduwd wordt,naar je paard toe meeveren.
hoop dat dit je een beetje helpt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:17

Als je een juiste stelling en buiging hebt , dus voor los is van je hand dan pas kun je van achter naar voren rijden want dat gaat dan eigenlijk vanzelf, je moet eerst een hals en rug spier enz ontwikkelen en dan verder naar achter rijden, zeker kun je van achter naar voren rijden, maar als je niet weet hoe je het voor moer oplossen en constant druk voelt dan is je paard ook niet ontspannen over de rug bezig,als je van achter naar voor rijd, moet je dat voelen in je hand, maar als je paard vast houd zou ik eerst van voren gaan klussen. desnoods ernaast uit leggen wat je bedoelt.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 12:21

Thnks na de 1ste reactie dacht ik he je komt hier op bokt zoveel berchten tegen over met buitenteugel en binnenbeen rijden en juist van achter naar voren werken, maar de andere berichten maken me het weer duidelijker.

Ze heeft me gister ook echt flink te pakken gehad met mn hand en mn been, been deed niets en hand teveel haha. Zelf dacht ik steeds hoe kan ik nou afwenden naar rechts als ik mn binnenhand niet mag gebruiken maar halverwege de les pakte me paardje het op en ging het al meer op de benen.

Vandaag zelf nog wat geoefend (vooral in stap) om mn hand te ontspannen en meer op mn benen te rijden en moet zeggen gaat wel ietsje beter maar betrap me er nog wel veel op maargoed rome is ook niet in 1 dag gebouwd :D

Tips zijn uiteraard nog van harte welkom!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:24

Ook ik zou zeggen , goed benen eraan, maar ook daar moet je toch ook mee opletten, benen eraan bedoel ik goed zorgen voor een voorwwaartse input, maar als je paard het braaf doet dan moet je die benen er echt weer af halen (dus belonen) maar als je nog maar denkt dat hij even gaat vertragen dan moet je als het ware je paard proberen voor te zijn dus weer even bijdrijven.
Het rijden op de buitenteugel is idd volgens mij de goede manier, maar ook daar moet je opletten hij mag er niet op gaan hangen, dus nageeflijkheid is het eerste dat je in orde moet krijgen, echt voor al de rest, (en dat krijg je door zijdelings inbuigen) terwijl je uiteraard voorwaarts blijft rijden, bijna alles moet je vanuit een voorwaartse beweging gaan oplossen.
Hou je binnenhand iets meer voorwaarts (echt overdreven naar voren, en als je stelling wil vragen, er dan niet aan trekken maar je hand gewoon opzij steken (openingsteugel) je paard zal dan ook goed je hand kunnen zien, dus niet naar je toe, en eventueel ook je binnenbeen er een beetje bij aantikken.
Denk ook steeds aan het principe "pull release" (vraag en loslaten) en dit steeds herhalen.
En oefen ook op de juiste plaats van je been, (er zijn drie plaatsen 1: net achter de singel das om de voorhand te bedienen/verplaatsen, 2: 1handbreedte achter de singel das om de ribben te verplaatsen dus wijken voor het been bv., 3: 2handbreedtes acher de singel om de achterhand te verplaatsen.
Het paard zal die kleine verplaatsing van je been echt wel heel duidelijk voelen, maar let op het paard weet niet dadelijk wat het ermee zal moeten doen, dus je moet het echt stuk voor stuk echt wel gaan aanleren, een dressuurzweepje kan daar soms echt wel bij helpen.
Oefen ook heel veel vrij van de hoefslag, dus binnen hoefslag, of kris-kras door de piste, dus dat de steun van de buitenwand er echt niet is.
succes verder
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 10-11-09 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:25

midgie schreef:
Als je een juiste stelling en buiging hebt , dus voor los is van je hand dan pas kun je van achter naar voren rijden want dat gaat dan eigenlijk vanzelf, je moet eerst een hals en rug spier enz ontwikkelen en dan verder naar achter rijden, zeker kun je van achter naar voren rijden, maar als je niet weet hoe je het voor moer oplossen en constant druk voelt dan is je paard ook niet ontspannen over de rug bezig,als je van achter naar voor rijd, moet je dat voelen in je hand, maar als je paard vast houd zou ik eerst van voren gaan klussen. desnoods ernaast uit leggen wat je bedoelt.

Het heet toch niet voor niets VAN ACHTER naar voor rijden, en niet van voor naar achter..
En wat bedoel je met 'van voren gaan klussen'? Het klinkt als 'pluk en trek totdat hij met zijn kop in de krul loopt' :n
Maar ik denk dat dit een hele andere discussie is waar al veel over te doen is hier op bokt..

Fijn dat het in ieder geval al beter gaat TS!

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:28

midgie schreef:
Je kan juist beter op je binnen teugel vragen en je buiten teugel geven, want hoe weet het paard anders dat hij stelling en buiging aan moet nemen?

Hier ben ik het totaal niet mee eens. Zeker omdat je het over recht richten hebt en je dan naar mijn menig toch zou moeten weten dat het paard zijn balans vind in je buitenhand en die er dus altijd licht aan moet hebben.
Verder punten waar ik het niet mee eens ben uit je stukje zijn al door andere bokkers aangegeven.

Probeer je buitenhand erbij te houden en je binnenteugel wat losser te laten. Verder lekker naar voren toe rijden en eventueel wat meer lessen nemen totdat je jezelf erop kan betrappen. Succes! :)

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:31

midgie schreef:
maar als je paard vast houd zou ik eerst van voren gaan klussen.

Dit dus nooit doen, om de hele simpele reden dat je een trekwedstrijd met je paard toch niet wint. Zodra je paard vast houdt gewoon stil zetten, stelling vragen en verder gaan met je oefening. Tenminste dit is mijn manier.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:32

midgi midgi toch,klussen aan de voorkant komt al snel over als geen gel...trek m in de krul!
je hoeft echt niet aan die voorkant te sleutelen als je paard voorwaarts gelijk\recht loopt en de verbinding naar je hand durft te maken. het moet gaan voelen of je hand in hand dezelfde kant op wil en niet dat je iemand mee moet sleuren. :Y)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:32

Mijn tip: vraag eens of je instructrice je filmt als je aan het rijden bent. Als je zelf kunt zien wat je doet met je binnenhand en welke gevolgen dat heeft voor je paard (bijv. gehinderd in de beweging of over de buitenschouder weglopen), denk ik dat je er tijdens het rijden automatisch ook meer op gaat letten, omdat je het plaatje in je hoofd hebt. Laat haar dan ook het 'goede plaatje' filmen, en hou dat voor ogen.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 12:42

Zondag heb ik wedstrijd en word er zoiezo ene filmpje gemaakt, deze zal ik dan ook in dit topic zetten zodat jullie je weederom tips en meningen kunnen geven :D maar dan heb ik al wel een week hard gesleuteld dus zal hopelijk al wat minder zijn dan dat het was.

Ik betrap me eigen er zoiezo al op want als ik rij krijg ik altijd zere bovenarmen (met name dus de binnenhand) ook als ze ineens achter de teugel komt dat mijn binnenhand ineens een stuk naar achter schiet oeps haha

Mijn paard pakt gelukkig alles snel op en reageert eigenlijk super op de zit, hoe snel de verbetering gaat ligt dus echt helemaal bij mij want mn paard reageert gewoon goed zodra ik ze niet tegenwerk.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:11

Het is inderdaad zo dat je van achter naar voren moet rijden.
Is de moter ( de achterhand) goed actief dan gaat de aanleuning bijna vanzelf.

Doe je het andersom is de kans groot dat je paard teugelkreupel wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:20

bamsy, het is goed dat je erop let dat je arm ontspannen blijft. Om te zorgen dat je je hand ook naar voren blijft houden, weet ik nog wel een simpel truukje. Kijk even waar je je hand moet houden en knoop daar een elastiekje in de manen van je paard zodat je weet dat je hand niet naar achteren mag.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:22

Lovely schreef:
bamsy, het is goed dat je erop let dat je arm ontspannen blijft. Om te zorgen dat je je hand ook naar voren blijft houden, weet ik nog wel een simpel truukje. Kijk even waar je je hand moet houden en knoop daar een elastiekje in de manen van je paard zodat je weet dat je hand niet naar achteren mag.

Tip van de week!!! haha, dat ga ik morgen inderdaad maar eens doen alleen moet ik mezelf dan niet betrappen op het feit dat ik naar benede ga kijken haha

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:29

knollentuin schreef:
midgi midgi toch,klussen aan de voorkant komt al snel over als geen gel...trek m in de krul!
je hoeft echt niet aan die voorkant te sleutelen als je paard voorwaarts gelijk\recht loopt en de verbinding naar je hand durft te maken. het moet gaan voelen of je hand in hand dezelfde kant op wil en niet dat je iemand mee moet sleuren. :Y)

Ik bedoel zeker niet gel.. in de krul, juist daar ben ik heel erg tegen, maar ik train mijn paarden denk ik net even wat anders, rij dus met waslijnen zo als ze het hier noemen zeker mijn buiten teugel, waar moet het paard heen als je stelling vraagt en je begrenst hem op de buiten teugel, dan leer je hem hangen aan je hand en juist wil je hem leren op eigen achter/benen lopen.
Bedenk ook dat alle spieren met mekaar zijn verbonden, en alles wat je voor te veel doet gaat fout van achter.
Zeker moet je ook je benen gebruiken, maar dan moet je wel weten wanneer en hoe, als het been op de grond staat kan je niks met de energie, als het been in de lucht is dan kun je hem besturen, maar als je niet weet hoeveel stelling je moet aannemen om het achterbeen onder te laten stappen en wanneer het been de lucht in gaat, zul je toch eerst moeten weten hoever je het paard moet stellen en buigen zeker als je ruitergevoel nog niet zo ver is, daarom zeg ik altijd ga er eens een tijdje naast trainen , dan zie je wat er gebeurd in zijn lijf en zeker met een paard wat vast pakt , kun je zien waar het achter been stapt, vaak als ze vast pakken dan komt het been niet onder en juist kun je dan beter aan de stelling en buiging werken dus van voor om het paard soepel en buigzaam te maken in zijn lijf, dus echt gymmen, je kan wel steeds op het gas trappen, maar als de rem niet in orde is dan gaat er ergens iets fout , dus ik werk veel vanuit mijn zit en leg de paarden eerst uit vanaf de grond wat stelling en buiging is , dan komt echt het achterbeen wel goed onder en kun je van een duwende beweging een heel goed dragend been gaan krijgen, maar dat heeft tijd nodig dus gymmen en werken en weten wat er gebeurd in het paarden lijf.
Ga eens voor je paard staan en wiebel zacht zijn hoofd heen en weer en zie wat er van achter gebeurd, vraag eens stelling en kijk wat er in de heup gebeurd.
Maar ja wat ik al zeg , ik bekijk het allemaal even anders en moet zeggen dat het werkt en mijn paardjes heel mooi dragend lopen en ook zo aanvoelen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:38

bamsy schreef:
Lovely schreef:

Tip van de week!!! haha, dat ga ik morgen inderdaad maar eens doen alleen moet ik mezelf dan niet betrappen op het feit dat ik naar benede ga kijken haha

Als je een pluimpje maakt, kun je het voelen ;).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:49

Nog even een simpel trucje voor jou en je paard om meer met je been te sturen dan met je hand:

Eerst kijken waar je heen wilt (met je navel als 3e oog), buitenbeen naar achteren en zorgen dat je je binnenbeen hierbij niet naar voren steekt, dan blokkeer je namelijk de schouder en kunnen ze helemaal niet wenden.

Als je paard daar nog niks op doet, losse teugels naar de binnenkant (buitenhand niet over de manen heen, alleen teugel aanleggen) tot de hulp die je nu doet. (Terwijl je nog steeds kijkt)

Als je elke keer hetzelfde stappenplan volgt, hoef je steeds minder stappen te gebruiken tot je dus volledig kan sturen op je zit.

Als je een tijdje zo rijdt, en dus minder met je handen doet, zul je het ook sneller voelen als je je binnenhand vastzet, omdat je daarvoor bijna geen druk op je binnenhand voelde.

(Dus elk stapje volgt elkaar op, niet apart)
Hoop dat het een beetje duidelijk is^^

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:57

Midgie, een paard kan niet loslaten voor als hij niet van achteren ondertreedt.
Als je achter er maar bij laat lopen, loopt je paard dus op de voorhand...
Ik vraag me af waar jij hebt leren rijden?

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 14:03

Sassol op dat rijden met je navel als 3de oog :) reageert ze heel goed, ik oefen regelmatig met losse teugel en dan voltes en wendingen rijden op mn zit. Ik vergeet zelf vaak tijdens het rijden te kijken waar ik naartoe rijd dus te sturen met zit haha.

Ben wel erg blij met de vriendelijke reacties en tips die ik krijg!! Zie in sommige topics wel eens anders :D

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:07

Wat ik heel prettig vind is af en toe je binnenhand echt naar voren te steken, dus eigenlijk komt je teugel dan ook los. Mijn pony reageert dan onmiddelijk door te ontspannen. En ik realiseer me dan meteen dat als ik minder strak ben in mijn binnenhand, zij beter loopt :)

Overigens is het ook een goede controle... zo kun je namelijk goed zien of je paard echt nageeflijk loopt en niet in een houdinkje loopt :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:30

griebels schreef:
Midgie, een paard kan niet loslaten voor als hij niet van achteren ondertreedt.
Als je achter er maar bij laat lopen, loopt je paard dus op de voorhand...
Ik vraag me af waar jij hebt leren rijden?

Maar hoe leer je het ondertreden dan, je moet eens opletten hoeveel paarden duwen en niet dragen en te zwaar in de hand hangen.
Je kan niet zomaar klakkeloos gaan zitten drijven , dat geeft misschien wel actie in het achterbeen maar geeft nog geen dragend achterbeen, het in een combi van veel dingen, die je eerst afzonderlijk aanleert en daarna kun je het aan mekaar gaan plakken.
Ik ben heel veel bezig met rechtrichten , dus veel met stelling en buiging bezig.
Zeker moet je je paard naar je hand toe rijden, maar dan moet je wel eerst weten hoe en niet zomaar been geven en denken dat dat voldoende is , er komt meer bij kijken.