uitglijden in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariekje92

uitglijden in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 21:08

Hallo,

ik train al een poosje (5 a 6 maand) een fries (met papier) van 8 jaar oud. Hijzelf is 1.75 groot en ik maar 1.69, dat opzich is soms al een klein probleempje, maar eentje die gelukkig wel op te lossen valt door een krukje te gebruiken :+

maar ik loop nu telkens tegen hetzelfde probleem aan en ik raak het vertrouwen kwijt (niet in hem maar in het rijden van de galop)
Hij heeft een heerlijke ruime galop, maar hij glijd verschrikkelijk snel uit, als zo'n lomperik dus valt gaat het met een hele zwiep.
Dit is niet zo fijn, ik wil niet zeggen dat ik bang aangelegen ben, maar ik begin zolangzamerhand een angst te ontwikkelen voor de galop. Ik denk dat het samenloop van omstandigheden zijn:

- rijden in een weiland (weliswaar niet glad maar kan er aan bijdragen)
- Hij heeft vrij kleine hoeven voor zijn grootte, dus misschien dat hij hierdoor minder zijn balans vind ? (heeft geen ijzers meer onder)
- Ik kan hem heel moeilijk ondersteunen met zijn balans vinden, misschien komt het dat ik zelf niet lekker in het zadel zit en beugels aan de korte kant heb ( dit ook omdat hij er soms wel vandoor gaat, hij is best schrikachtig en galoppeerde eerst ook weg ook weg tijdens het opstijgen(doet hij inmiddels niet meer), wat de vorige eigenaar er mee heeft gedaan mag joost weten !! maar misschien ligt de fout ook bij mij).

Ik vroeg mij af of jullie je licht hierover zouden willen laten schijnen.
zelf is hij heerlijk in de hand ( na een half uur loswerken :+ ) dus was mijn idee om er een slofje om te knopen. DIT DUS NIET OM HEM NAGEVELIJK TE RIJDEN, maar om mijn tankje iets beter in de hand te houden als hij er vandoor spurt in zijn angst ( wat weer erg gevaarlijke uitglijders als gevolg heeft )

alvast bedankt :D

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:55

Vallen met een paard is nooit leuk en zeker niet als jij het steeds weer voelt aankomen.
Ik denk dat het een combinatie is van het weiland en z'n ruime galop, hij komt met zijn gewicht op het gras en als zijn sprongen groot zijn dan kan hij zich zelf minder snel corrigeren. Gras is vaak gladder dan verwacht.
Misschien kan jij bij iemand in de bak rijden, zodat jij vertrouwen in je paard terug krijgt.
Als dat niet lukt zou ik alleen rechte stukken met hem galopperen.

midgie

Re: uitglijden in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:48

Misschien de galop even een tijdje niet doen en zorgen dat de balans in stap en draf goed is , een fries heeft een vrij duwende beweging, ga aan de gang met het rechtrichten en zorg dat hij meer dragend gaat worden.
Galopperen is voor somige paarden echt moeilijk met een ruiter op de rug, je zegt dat je zelf ook niet echt in balans zit dan is het voor het paard nog lastiger,

Slof zou ik er zeker niet aan doen, zorg dat je zelf meer ontwikkeld , dan doet je fries dat ook.

chanelchanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:40

Ik heb net hetzelfde als ik in de wei rijd, alleen niet zo extreem. :D Het heeft echt niets met je paard te maken, de enige oplossing is op zand te rijden, vrees ik...

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:43

Zeker als je paard nog niet zo goed 'op eigen benen' loopt en dus niet in balans is zal hij gemakkelijker uitglijden.
Op een goede bodem heb je hier uiteraard minder last van. Het komt jullie zelfvertrouwen en rijden niet ten goede als je op het weiland blijft rijden.
Dus mijn advies is ook om naar een goede bak te gaan.
Succes.

mariekje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 14:29

een bak is nog niet echt aan de orde,
deze mensen zijn weggekocht op hun stuk, en mogen er nog een poosje wonen.
ze willen niet voor nog een half jaartje een bak aanleggen.

Gelukkig heb ik met haar kunnen overleggen dat ik evenvolg in een binnenbak mag trainen.
Ben benieuwd hoe snel dit gebeurt, want ( zonder respectloos te zijn hoor, mag harstikke blij zijn dat ik op hem mag rijden maar ) ze zegt en belooft vaak wel iets, maar dan duurt het altijd een poosje.
ik hoop dat het nu snel waar word !

bedankt voor de tips allemaal ! ik hoop er nog veel meer te mogen hebben :D !

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:02

Ieder paard dat netjes ingereden is kan goed galloperen. Weet je zeker dat de bodem niet ongelijk is of glad? Ik denk dat je de hoefsmid of de dierenarts eens om hulp moet vragen, want het kan ook gewoon zijn dat hij nog geen balans heeft of niet weet wat hij er mee aanmoet.

Mvg, xDarkness.

mariekje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 16:34

xDarkness schreef:
Ieder paard dat netjes ingereden is kan goed galloperen. Weet je zeker dat de bodem niet ongelijk is of glad? Ik denk dat je de hoefsmid of de dierenarts eens om hulp moet vragen, want het kan ook gewoon zijn dat hij nog geen balans heeft of niet weet wat hij er mee aanmoet.

Mvg, xDarkness.

ik weet een voorbeeld van een pony, die zeer netjes aan de longeerlijn kon galloperen. Maar onder het zadel er echt moeite mee had ;) maar dat even terzijde.

Ik denk inderdaad dat het toch met de bodem te maken kan hebben. En ja, gras ( kort ) is denk ik wel glad. verder is hij heel netjes ingereden denk ik, de mevrouw waar van hij was reed altijd buitenritjes met hem. ook ging hij soms voor de wagen. Echt dressuurmatig is hij niet gereden, waar ik nu wel mee bezig ben. hij rijd altijd heel graag buiten, dus dit doe ik ook met hem voor de afwisseling + ontspanning.
De hoefsmid zei dat hij, als hij geen balans had, dit ook moet vertonen in de weide. Hij heeft dan niet, dat hij echt uitglijd, maar verstappen doet hij dan wel eens. De dierenarts gooide het er vooral op dat het een is, en dat friezen niet dit niet kunnen. nou daar geloof ik geen barst van :n

Ik zou graag tips willen krijgen over hoe ik dit probleem kan voorkomen/verhelpen.
want hier word ik niet vrolijk van, maar hij ook niet

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:49

Galop is voor een fries al wat moeilijker dan voor een gemiddeld paard, zeker als de bespiering er nog niet voor is. Als iemand erop zit die hem in nog meer onbalans brengt, dan is dit nog moeilijker. Plus dat een weide toch erg glad wordt, ook al ligt er geen modder.

Ik zou dus eerst aan je eigen evenwicht werken, zodat je je paard kunt ondersteunen. Beugels op de goeie maat, zelfs als hij ervandoor vliegt en opzij springt en doet, zit je steviger als je meer ín het zadel zit dan dat je jezelf eruit kan duwen.

Een slof eraanhangen voor dat soort momenten moet je al helemaal niet doen!! Hier kun je je paard erg pijn mee doen.
Het beste wat je kunt doen als hij ervandoor vliegt is inhouden, loslaten, inhouden, loslaten en tijdens het loslaten uitblazen.
Als je goed uitblaast, wordt je lichaam meer ontspannen en voelt zwaarder aan voor een paard. Als je dit op een moment doet dat je de teugels loslaat is elke pijn- en spanningsprikkel van jouw kant uit weg.

Het zijn dus deze momenten die heel veel kalmeren waarna je weer een stuur en controle hebt.

Als je een galopje wilt doen moet je een mooi ruiterpad uitzoeken buiten, dit alleen als jij genoeg vertrouwen in hem hebt, zodat het een goeie ervaring wordt!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:01

misschien hem eerst aan de longe zelf balans laten vinden met zijn eigen lijf.. voor friesen is de galop vaak wat moeilijker helemaal met een ruiter erop

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:09

Hallo,

Wanneer een paard een keer is uitgegleden op gras houdt het paard vaak de volgende keer de rug vast. Het gevolg hiervan is dan dat het paard valt of uitglijdt.

Om het vertrouwen in galop tehouden raad ik je echt aan om in een bak te gaan rijden.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 08:24

ik rij ook in de wei (kleigrond) en in de winter oefen ik de galop dus practisch niet in de wei omdat de bodem gewoon te glad is en ze dan dus ook makkelijk kan uitglijden.

je paard kan op de duur ook angst gaan ontwikkelen voor het uitglijden en rijden op gras dus ik zou gewoon alleen stappen en draven en alleen als je weet dat het gras en ondergrond goed droog zijn wel galopperen in je wei

MissBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:21

ik werd vorige week zelf al onderuit getrokken op het gras door me honden (ken je na gaan zijn nog pups) dus laatst staan wat zo een reus van zoveel 100 kg doet op dat vochtige gras...

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:49

misschien helpt het als je gaat longeren,
ik weet niet of ze daardoor meer spieren krijgen maar het kan helpen...?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:14

het hangt erg van de ondergrond af hoor; de mijne schuiven vrijwel nooit uit in galop in de weide en zijn ook allemaal onbeslagen, maar als we buiten rijden komen we ook wel eens op een plek waar ik ze zo alle kanten voel op schuiven. meestal zie je dan bv dat de bovenlaag nat is en daaronder een hardere laag zit (klei ofzo) waardoor ze geen grip hebben...

mariekje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 15:51

het is inderdaad een 'vettige' ondergrond,
zoals klei bijvoorbeeld.
ik denk dat het probleem hem vooral daar in zit
want de eigenaresse had hem uitgeprobeerd in een binnenbak toen ze hem gingen kopen,
toen gallopeerde hij heel lekker los en soepel zei ze.

dat uitglijden heeft hij zelfs in draf, ik denk dat dit heel veel te maken heeft met de ondergrond.
Ik ga volgende week beginnen in een binnenbak.
gelijk mijn beugels dan maar een gat langer :o
en kijken of mijn ventje dan lekker in balans is.
op andere paarden heb ik mijn balans namelijk wel en vind ik galop niet moeilijk.

mariekje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 15:53

Renslover schreef:
misschien helpt het als je gaat longeren,
ik weet niet of ze daardoor meer spieren krijgen maar het kan helpen...?

longeren doe ik ook veel met hem,
als ik bijvoorbeeld geen tijd heb om te rijden,
maar hem wel even aan het werk wil hebben,
longeer ik hem even met bijzet ( natuurlijk wel actief van achter :o )
dan vertoont hij precies het zelfde probleem

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:03

sorry als ik in herhaling val, maar heb niet het hele topic gelezen. Ik heb zelf een verzorgfries gehad. Een super braaf paard, maar niet altijd even makkelijk te rijden.

Door haar bouw en de van nature opgerichte hoofdhouding, was het zeer moeilijk haar achterhand er een beetje onder te krijgen, bijgevolg was die ook niet sterk genoeg om in galop voldoende balans te hebben. Galop was dan ook steeds veel stress voor ons beide. Voor haar omdat ze het moeilijk vond, niet goed gedraaid geraakt en ook gemakkelijk uitgleed. Voor mij omdat ze naar mijn gevoel "oncontroleerbaar" snel ging, bochten afsneed en bijgevolg gemakkelijk onderuit gleed.
Allerlei hulpteugels eraanhangen heeft weinig of geen nut, tenzij je longeerd met een pessoa in ene poging die achterhand eronder te krijgen en de ruglijn meer te laten gebruiken. Ik heb gedurende de eerste maanden de galop even aan de kant gezet (slechts af en toe een stuk rechtdoor, bijna geen voltes) en specifiek in draf meer schakelwerk en allerlei buigingen, wendingen, figuren, wijken, schouderbinnen,... dit alles om de achterhand sterker te maken en het paard algemeen meer balans te bezorgen. En stilaan begon de galop ook steeds "rustiger" en gecontroleerder te worden. Helaas heeft ze toen haar kruisbanden van de sprong gescheurd en was ze afgeschreven als rijpaard.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:45

Heel veel suc6 met rijden in de binnenbak ;)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:25

Tja, in een weiland rijden is ook niet echt handig he.

Daar heb je t problem al ;)

Barrym

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:32

Ik heb dus een tinker en ik heb het nu al 2x meegemaakt dat we onderuit zijn gegeleden, de eerste x was het gelijk raak, ik mocht naar het ziekenhuis met een zwaargekneuste voet. Het was in onze grasbak en ik mocht aangaloperen van me instructie en voor ik het wist gingen we, ik zag niets meer alleen een zwarte vlek en toen opgegeven moment me paard. Ik was toen zo erg geschrokken dat ik sinds dat moment zo 2 jaar niet meer heb gegalopeerd. Toen de tweede x was het zelfs in de draf, ik zag het aankomen hij was te enthosiast in de draf in het bos en bam lagen we weer, ik greep me paard natuurlijk gelijk. En dacht nee niet weer! Goed voor je zelfvertrouwen in draf en galop. Het is dat het beide in de herfst was.

Nu galoperen me weer maar dat is ook nog maar 2 maanden dat ik mij zeker voel en hem na beneden vraag en rond. En met buiging.

Het schijnt te helpen om ze achter op ijzers te zetten en er proppen in te doen. Maar daar geloof ik niet zo zeer in. Ik ga gewoon niet in het gras op een volte en in een hoek galoperen. Simpel en opgelost!

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:07

Ik heb ook al een paar keer gehad dat mijn haff en ik bijna zijn uitgegleden (gelukkig niet helemaal!!),
ik rijd alleen maar in de wei namelijk, en als het heel nat is dan gallopeer ik niet maar draaf gewoon veel,
en dan niet in de hoeken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:14

Met kleine hoefjes in een nat weiland..

Hoefijzers met kalkoengaten! Het is een rotwerk,
maar het werkt super :)

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:15

Ik zou zeggen, doe de galop in kleine stukjes! Dat doe ik ook met de 4 jarige fries die ik op dit moment rijd. Dus korte stukken galopperen en geen korte en kleine wendingen en voltes rijden. Pas oppakken als je zover getraind bent dat je je paard goed aan elkaar kan rijden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:18

svdijk86 schreef:
Met kleine hoefjes in een nat weiland..

Hoefijzers met kalkoengaten! Het is een rotwerk,
maar het werkt super :)

Dat zou ik ook aanraden. Of natuurlijk in een bak gaan rijden met een goede bodem.