burn-out

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zigoteau

burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:30

Paard met burn-out .Kan dat??

Sim

Re: burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:32

Ja dat kan.
Laatst heeft er in de BIT nog een heel artikel gestaan. Eea was zelfs (wetenschappelijk) onderzocht.

Brendariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:35

Tuurlijk kan dat, sommige worden teveel gedrild en komen niet meer toe aan echt paard-zijn.

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:39

Simmie schreef:
Ja dat kan.
Laatst heeft er in de BIT nog een heel artikel gestaan. Eea was zelfs (wetenschappelijk) onderzocht.

Weet je misschien ook welke Bit dat was?
Zou het graag even lezen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:41

Laatste nr, ligt nog in de winkel ;)

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:45

ga ik morgen halen.dank je :j

Joyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:32

ik heb het ook gelezen, echt heel interessant. Toch ook wel begrijpelijk dat paarden dit ook kunnen krijgen, gezien hetgeen de mens allemaal van ze vraagt.

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:04

Ik weet dat het bij mensen voortkomt uit een grote mate van perfectionisme, constant hoge eisen stellen aan jezelf en wensen dat deze eisen perfect uitgevoerd worden, wat dus niet haalbaar is. Het constante gevoel van 'falen' in deze eisen, dag in dag uit, kan tot een burn-out leiden.

Ik geloof in het feit dat ook paarden perfectionistisch kunnen zijn. Vooral het soort paard dat de mens graag van dienst is en graag voor je wil werken, maar constant niet begrijpt wat je bedoelt, of niet in staat is alle oefeningen 'perfect' uit te voeren (en daarvoor evt gestraft wordt), zal daar denk ik gevoelig voor zijn. Misschien kan een paard ook een soort gevoel van 'falen' hebben. Zou heel veel belonen voor het werk dat hij doet wellicht helpen? Of een dagje vrij geven? Zomaar een ideetje hoor..

Ik zal die bit ook eens halen, interessant onderwerp!

Vanwaar je vraag eigenlijk? Heb je vermoedens bij een paard? Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:38

Ja hoor, kan heel goed. Heb het artikel gelezen, erg interessant. Burn out komt vaak voor door te weinig afwisseling in het werk en het paard moet ook vaak (te) moeilijke oefeningen doen., ook krijgt hij na intensieve training te weinig hersteltijd, wat volgt is overtraining en als dat te lang aanhoudt kan het paard een burn out krijgen. Wat verder meespeelt is de leefomstandigheden, oa soort voer, soort stalling, wel/geen contact met soortgenoten.

Xindy: het komt niet door perfectionisme van een paard maar puur doordat wij als ruiter structureel het paard overvragen. Karakter speelt alleen in die zin een rol dat een wat meegaander paard het langer volhoudt als een paard met een wat meer uitgesproken karakter.

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:13

SusanH schreef:
Xindy: het komt niet door perfectionisme van een paard maar puur doordat wij als ruiter structureel het paard overvragen. Karakter speelt alleen in die zin een rol dat een wat meegaander paard het langer volhoudt als een paard met een wat meer uitgesproken karakter.

Apart dat ze dan het woord 'burn-out' bij paarden gebruiken terwijl een echte burn-out bij mensen toch echt een andere oorzaak heeft.. Het is echt teveel eisen stellen aan jezelf en daardoor raak je burn-out, van alleen een teveel vragende omgeving kun je nooit een burn-out krijgen (als iemand beweert van wel dan heb je een foute psycholoog voor je). Ik zal me er eens in gaan verdiepen..

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 11:50

je hebt natuurlijk ook paarden, die altijd het beste voor de ruiter willen doen.Is dat dan geen perfectionisme van het paard?

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:55

Interessant...klinkt logisch dat dit paarden betreft die niet begrijpen wat ze moeten doen maar wel ontzettend graag willen werken voor de baas. wat zijn eigenlijk de symptomen?