Misschien is de titel niet helemaal duidelijk maar ik zit dus met een probleem. ik heb sinds een paar dagen een nieuw verzorgpaard, een 11 jarige fjorden ruin. Op zich een heel fijn dier om mee te werken zowel vanaf de grond als erop, maar helaas heeft de verzorgster voor mij hem naar de vaantjes gereden. Enkele probleempjes op een rij: - Ontspanning is ver te zoeken, maar zodra je doorzit loopt hij uitzichzelf aan de teugel, is goed te controleren, luisterd perfect, maar vanaf dat je gaat lichtrijden schiet zijn hoofd in de lucht en spant hij volledig zijn lijf. Ook word de controle dan veel minder. - Tijdens de galop springt heel moeilijk aan, wel in de goede galop maar vaak niet te controleren. tenzij je hem vanuit de verzameling laat aanspringen en dus al een tijdje doorzit waardoor hij ontspant - Bij het uitstappen loopt hij onder je vandaan ofwel gaat hij stilstaan en is niet meer voorwaarts te krijgen - Was volledig bomproef, nu schrikkerig - Kan totaal geen druk in zijn mond gebruiken (word nu bitloos gereden)
Het is dus een 11 jarige fjord. De vorige verzorgster heeft iets te veel vrjheid gekregen van de eigenaar en dat terwijl haar ervaring totaal voorgelogen bleek te zijn. (wist de eigenaar toen nog niet) Wat er precies gebeurd is weten we niet en zullen we waarschijnlijk ook niet weten, behalve dat ze te streng is geweest met haar handen en waarschijnlijk ook met zweep. eigenaar heeft hem al voor een groot deel terug door kunnen rijden, maar enkele probleempjes krijgt ook zij er niet uit. Dit topic is ook een beslissing van ons beide. Hopelijk heeft iemand tips die ik misschien straks al kan gebruiken.
groetjes Christi en alvast bedankt
Wesco
Allebei les nemen bij een goede instructrice. Fouten krijg je er niet makkelijk uit.
senna21
Geplaatst: 09-11-09 13:10
Terug naar de basis en veel geduld. Misschien goed om een tijdje de longeerlijn (met kaptoom) te gebruken, ook tijdens het rijden. Is de mond van het paardje onlangs nog nagekeken? Er kan ook een kies/haak o.i.d. dwars zitten (lett. of fig.).
tandarts komt wekelijks net als de hoefsmid en veearts omdat er enkele western toppers staan en dan controleren ze Darko ook eens per maand dus lichamelijk is hij in orde. (is in kliniek ook gecontroleerd enkele weken terug)
Ik heb ook het idee dat hij niet als je doorzit aan de teugel loopt maar meer in een houding,zonder echt ruggbruik of achterbeen. Een paard moet juist met een losgelaten lijf bewegen om te ontspannen en uit jou verhaal komt naar voren dat ie juist 'fout'gaat als je m los laat,lucht geeft. Zoek eeen hele goede instuktrice die je helpt deze problemen op de goede manier op te lossen. het paard moet gaan leren lengte te maken in zijn hele lijf,voorwaarts neerwaarts met een losse\soepele dragende rug succes
Suprirse1
Geplaatst: 10-11-09 14:51
Ik denk zelf dat bij het lichtrijden misschien spanning in de rug zit. Probeer spanning in de rug weg te halen door voorwaarts neerwaarts te rijden en wendingen om de voorhand en de achterhand weg te rijden.
En ook bij de galop reageert jou fjord het zelfde als de mijne.. bij een verzamelde draf springt hij beter aan. Een fjord is eenmaal geen snel dier maar heeft wel de snelheid nodig om aan te kunnen springen. Probeer veel overgangen te rijden en met een fjord kort maar kratig te rijden. Het moet wel leuk voor hem blijven anders doet heeft hij straks geen zin meer om het werk voor je te doen.
En wees consequent dat hij moet door lopen in de stap. Geef hem niet de kans om stil te zijn. Succes, ik hoop dat je er wat aan hebt
Groetjes
Pareltje2
Geplaatst: 10-11-09 16:30
Tjonge Christi, wat naar voor de eigenaar en voor jou. Ik zou onder begeleiding van goede instructie proberen de fouten er weer uit te krijgen. Diegene kan zien wat er gebeurt op bepaalde momenten en jou en je verzorgpaard daarbij helpen. Veel succes en laat je ons weten hoe het over een tijdje gaat?
Rian_t
Geplaatst: 10-11-09 19:53
Juist als ik met mijn verzorgfjord ga doorzitten schiet zijn hoofd meteen de lucht in en spant hij alles aan. Dan moet ik hem eerst weer helemaal terugrijden om hem weer ontspannen en naar beneden te rijden, en dan probeer ik het gewoon nog een keer. Dus misschien helpt veel geduld hebben en met zachte en ontspannen hand rijden. En ik zou veel overgangen/figuren (blijven) rijden en het zou zeker wel voor je helpen als je een goede instructrice zou vinden
een goede instructrice nemen en even een tijdje intensief lessen.
Vanaf bokt kun je iemand hier niet mee helpen.. want als les geven van achter een pc kon zou er geen enkele instructeur nog in de kou gaan staan buiten!
even een kleine update. de laatste dagen ben ik met jullie tips aan de slag gegaan en vooral veel overgangen en figuren gereden. de eerste keer (maandag) ging het nog niet echt lekker al liep darko tegen het einde wel al ontspanner. Gister nog is gereden en dat ging heel goed (voor wat het tot nu is geweest). Vanaf maandag krijg ik 2x in de week les met hem en zaterdag worden er foto's en hopelijk een filmpje gemaakt van het rijden zodat jullie ook een beetje een idee hebben van de problemen.
in elk geval alvast bedankt voor de reacties!!!
Rian_t
Geplaatst: 11-11-09 19:14
Mooi dat het nu al wat beter gaat! Kijk nu al uit naar het filmpje Misschien kan ik er ook nog iets van opsteken haha!
je zegt dat ie omhoog gaat lopen als je gaat doorzitten, ligt het niet aan dat zij lekker heb lopen stuiteren op zijn rug???
ik zou zeggen, laat het doorzitten nog ff om hem minder te belasten...
poetser
Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-09 12:24
misschien iets beter lezen het juist met lichtrijden dat hij omhoog komt. ik heb inmiddels ontdekt dat de vorige verzorgster haar armen en handen mee omhoog nam en daardoor contstant in Darko zijn mond trok met lichtrijden.