problemen bij rijden en longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miranda_V

problemen bij rijden en longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 12:04

hallo allemaal

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
ik heb sinds 4 a 5 maanden een eigen paard
hij is 5 jaar ingereden toen hij 4 was en toen een jaar niks mee gedaan tot ik hem kocht samen met me zusje
nu hebben we nog al wat probleempjes ik zet ze ff op een rijdje en hoop dat jullie kunnen helpen.

Longeren: stap normaal, Draf veel protest hoofd omhoog en omdraaien maar als we hem bezig houden dat doet ie het niet zo heel vaak, galop is nog te moeilijk voor hem.

Rijden: stap normaal goed ontspannen en nagevelijk, zo dra ik de hulpen geef voor de draf gaat zn hoofd omhoog later na een tijdje kan ik hem wel weer op pakken en word hij wel wat nagevelijk maar hij komt met oeveningen weer in protest en met zn hoofd omhoog denk hierbij aan voltes rijden gebroke lijn enzv. daarnaast maakt ie vaak een galop hupeltje hij doet net of ie aan wil springen en draaft dan weer verder best wel vervelend. galop gaat op de ene hand goed en de andere hand springt hij in de verkeerde galop aan.

nou dit was het wel zon beetje we hebben alle bij les ik 1 keer in de week en me zusje 1 keer in de 14 dagen. ze geven ons wel tips maar tis nog niet opgelost. ik hoop dat jullie wat meer tips voor ons hebben. is er een verband met deze probleempjes?
we rijden met een dubbelgebroken bit gebit en rug enzv zijn inorde.

1_Daphne_1

Re: problemen bij rijden en longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:12

lijkt mij toch vrij duidelijk een probleem/pijn.
heb je je zadel al laten nakijken?
maar aangezien hij het ook doet met longeren denk ik toch dat hij lichamelijk pijn heeft.

hoe was hij toen je hem ging kopen?
deed hij toen ook al zo? en hoe was hij toen met rijden?
heb je zijn rug al eens laten nakijken? omdat je zegt dat dat allemaal in orde is.

Miranda_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 12:27

We hebben net een nieuw zadel gekoct een barefoot omdat ons andere zadel steeds minder goed ging liggen omdat hij nog steeds groeit in spieren enz. daarom hebben we gekozen voor een barefoot deze beweegt meer mee met je paard. hij reageerd hier normaal op geen ongewone dingen. verder dacht ik dat als een paard last heeft van iets dat hij dan ook wel onregelmatig gaat lopen? verder eet hij als de beste meeste paarden met pijn in de mond gaan minder eten dacht ik? en het is vreemd dat ie het met en zonder ruiter doet. zou hij ons nog steeds uit proberen of vind hij zelf dat hij zo het lekkerste loopt? ik weet het niet.

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:39

Het kan natuurlijk zijn dat hij een patroon heeft omdat hij voorheen wel pijn had van het zadel of hij heeft nog steeds problemen en omdat die nog niet verholpen zijn loopt hij nog steeds zo

mijn paard heeft het zelfde gedaan als wat die van jou ook doet.
hij deed het ook met longeren en met rijden een huppeltje maken alsof hij gaat aanspringen en dan weer door draven.
in mijn geval was het wel een rug probleem, hij had een scheef SI gewricht en pas nadat dat verholpen is is hij veel beter gaan lopen.
trouwens hebben veel paarden met een scheve SI ook problemen met galopperen.

ik zou hem toch voor de zekerheid een keer na laten kijken
je kunt beter het zekere voor het onzekere hebben.

Miranda_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 13:03

oh oke
ja het gekke is we hebben zeg maar alles van af het begin weer opgebouwd dus toen de draf en de stap redelijk tot goed was zijn we gaan galloperen dus in de periode van stap en draf maakte hij dat huppeltje ook niet. pas toen we gingen galloperen af en toe sloop het huppeltje er langzaam in. hij heeft dit dit dus eerder nooit gedaan. het liefste gallopeerd hij nu de hele bak door maar dan wel in de galop die hij het lekkerste vind linksom is dat.

Miranda_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 13:06

p.s aan de longeerlijn maakt hij dat huppeltje niet. dan gooit hij zijn hoofd in de lucht en draait om. met rijden gooit hij ook zn hoofd in de lucht en maakt af en toe dat gekke huppeltje.
Laatst bijgewerkt door Miranda_V op 09-11-09 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:13

Herkenbaar probleem,

Bij ons zit het boven in z'n schouder. Spierophoping die vast zit. Veel stappen en een beetje gallopperen.
Kost veel tijd. Zijn ruim 5 maand bezig geweest, maar nu is het eindelijk over.
Succes!

ps. je kunt het wel testen. Als je van de schoft naar beneden gaat, dan zie je dat het schouderblad daar draait wanneer het paard een stap zet. Voel maar eens langs de rand van dat blad. Als ie heeft wat die van ons had, dan gooit ie dan z'n oren wel naar achteren.

Miranda_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 14:18

musinge schreef:
Herkenbaar probleem,

Bij ons zit het boven in z'n schouder. Spierophoping die vast zit. Veel stappen en een beetje gallopperen.
Kost veel tijd. Zijn ruim 5 maand bezig geweest, maar nu is het eindelijk over.
Succes!

ps. je kunt het wel testen. Als je van de schoft naar beneden gaat, dan zie je dat het schouderblad daar draait wanneer het paard een stap zet. Voel maar eens langs de rand van dat blad. Als ie heeft wat die van ons had, dan gooit ie dan z'n oren wel naar achteren.

oke dat ga ik proberen! maar maakte die van jou dat huppeltje of gooide hij zn hoofd in de lucht enz?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:59

Als het bij mij op de grond nog niet goed gaat, stap ik er ook nog niet op.
Hij wil blijkbaar niet graag draven, omdat het pijn doet of hij begrijpt jullie verkeerd of ziet jullie misschien niet als leider.

Ik zou toch nog eerst een DA en osteopaat laten komen.
Zeker omdat het zo'n jong paard is, als het nou iets in de gewrichten of bespiering is en hij associeert rijden/longeren daardoor met pijn, dan kun je daar echt heel veel problemen mee krijgen, ook nadat het weer verholpen is.

Daarbij: een barefoot is inderdaad een goed zadel, bedenk wel dat je paard veel beter voelt wat jij doet, en jij hem dus veel meer dwars kan zitten. Als jij je rug spant, doet je paard dat ook. Als jij niet helemaal meebeweegt, maar juist heel stil zit, dan doet je paard dit ook etc. etc.

Ik zou het dus even bij de dingen die wel goed gaan houden tot je weet of het niks fysieks is.

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:49

Hoe jong is het paardje TS?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:43

Ik weet niet of ik het helemaal begrepen heb, maar als je paard 5 jaar is kan hij nog wel bezig zijn met het wisselen van zijn tanden.
Paard hoeft trouwens niet slecht te eten of te proppen als er iets met z'n tanden is.

Een ander zadel kan natuurlijk ook gevoelig zijn voor het paard. Ik weet niet of hij het ook met het oude zadel deed?
Helemaal van een gewoon engels zadel naar een barefoot lijkt mij een grote overgang, voor jullie en jullie paard.

Ontspant je paard wel goed tijdens het rijden en longeren?
Een osteopaat lijkt mij helemaal geen gek idee, gewoon om zeker te zijn dat er niks raars zit.

In ieder geval veel succes er mee, en laat ons weten als je de oorzaak hebt gevonden.

Groetjes Lisanne

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:45

Die van mij maakt het huppeltje en gooit z'n hoofd de lucht in. Wil van stap gelijk naar galop, maar draven doet ie niet lekker.
In galop kan ik hem rechtsom met m'n buitenbeen slecht begrenzen omdat daar dat punt met dat gewricht zit. Dan wordt ze een beetje stuurloos.
Daarom veel trainen aan longeerlijn. Rijden niet te overhaast, maar rustig aan doen.

panchosil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:43

Heb je iemand die kan helpen met dubbele longe?
Want daar kan je ook heel erg veel mee oefenen en trainen.
Ik zou ook veel trainen aan de longeerlijn want als dat al niet lukt wordt het onder het zadel ook al moelijker.
Als het lukt en er is iemand die kan helpen zou ik zeker dubbele longe eens proberen.
succes!