Pony probeert voet te bijten tijdens aansporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esire

Pony probeert voet te bijten tijdens aansporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 13:32

Gisteren tijdens het rijden spoorde ik mijn pony aan met links om weer terug te gaan naar de rechterhoefslag. Ik drukte iets harder dan normaal maar niet overdreven hard. Opeens draaide ze haar hoofd naar mijn voet en wou bijten. >;) Ik snap er niks van, zoiets heeft ze nog noooit gedaan, had ik haar echt pijn gedaan dan snapte ik het nog een beetje maar dit was totaal niet hard.. Iemand enig idee waarom ze dit doet?!?

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:47

Last van haar buik? Gevoelig huidje? Rijd je met sporen? Wondje o.i.d?

Kelly_ann

Re: Pony probeert voet te bijten tijdens aansporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:50

Ze vond het vast niet prettig wat je daar deed. Waren je teugels zo lang dan dat ze haar hoofd helemaal naar je voet kon draaien?

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken als dit eenmalig was, gebeurt het vaker zou ik eens vragen aan je instructeur wat het kan zijn en wat je eraan kunt doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:24

Ze reageert erop , dus je zal misschien toch te hard hebben aan gespoord, wat was je eerste hulp?
Je kan haar ook terug rijden op je zit binnenteugel en daarna pas een beenhulp geven eerst kuit en bij echt geen reactie misschien zacht de spoor, maar ik zou nooit harder een spoor gebruiken dan dat bij jezelf zeer doet, duw voor de gein eens een spoor tussen je eigen ribben?? een paard voelt een vlieg dus die spoor ook echt wel en als ze niet op jou spoor reageert dan zou ik de spoor eraf halen en eerst aan je zit gaan werken, zomaar een idee misschien om??.

esire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 17:22

Even voor de duidelijkheid; ik rij haar niet met sporen en ik rij ook niet met zweep omdat ze van haar zelf al voorwaarts is.

@kelly_ann. Ik was aan het uitstappen en ze begon wat te slingeren, vandaar dat ik haar naar de hoefslag probeerde te duwen..

Vandaag tijdens het rijden was er weer niks aan de hand, had haar ook al gecontroleerd om wondjes oid maar kon ook niks ontdekken, hopelijk was het eenmalig, morgen maar weer afwachten..

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:55

Heeft ze meer klachten?
Het kan namelijk ook last van de rug zijn.
Maar last van de buik kan het ook zijn.
Of ze was een beetje saggie ;)
Even aankijken maar als er meer klachten zijn zou ik er gewoon even iemand naar laten kijken.

miesemau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:20

Ik denk dat je pony een pijnlijke plek heeft op z'n buik,
als je met sporen rijd dan zou ik dat even een tijdje laten.
Als hij zo door gaat met bijten zou ik toch even een dierenarts erbij halen.
Als het maar voor eenmalig is dan zou ik me er verder niet druk om maken, misschien was die in een beejte chaggie bui?
anders als de dierenarts is geweest maar die heeft niets ontdekt dan kun je ook hele dikke schoenen aan doen waardoor je de bijt niet voelt. Je moet er dan ook niet op reageren, dan stopt die er vanzelf mee omdat hij ontdekt dat het toch geen zin heeft.

Succes Maud

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:23

Last van buik zou kunnen,mijn paard bijt ook naar je voet als hij last van zijn buik heeft.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:06

Het kan ook goed dat je onterecht te hard was, dus meteen te hard ipv eerst normaal vragen.
Paard is het daar niet mee eens en laat dit eens even goed merken!
Prijs je met zo'n beestje, die leert je wel rijden;)

esire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 13:53

Het kan gewoon echt niet te hard zijn geweest, ik ken wel het verschil tussen hard en zacht en dit was gewoon echt niet hard.. Het is gelukkig ook bij deze ene keer gebleven ze heeft het daarna nooit weer gedaan :)

Girley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:34

Misschien kwam het te onverwachts en iets te krachtig? let er gewoon op, dit lijkt een gevoelig paardje wat jou aangeeft wat wel en niet correct is!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:10

Waarom zou het niet correct zijn geweest? Ik kan me ook goed voorstellen dat er correctbeen wordt gegeven en de pony toch bijt... Er hoeft niet altijd was mis te zijn als een paard een keer anders reageert dan normaal.

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:35

Misschien heeft de pony een keer een foutje gemaakt, als een vlieg irriteerd dan bijt een paard ook naar de vlieg en misschien kwam dat bij haar op.
Als zij het vaker gaat doen dan zou ik aan iets anders gaan denken, maar als het een eenmalig iets is zou ik mij niet druk maken

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:40

Mijn pony heeft wel eens jeuk van vliegjes oid, en dan lijkt het ook alsof ze je wilt bijten, maar hare lenigheid wilt gewoon zichzelf krabben.

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:28

Idd vliegjes of even last van de buik?