'Vuile' pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fusa

'Vuile' pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 21:13

Hallo bokkers
man wat kan ik hier veel kwijt en ik krijg altijd goeie tips :P
dus ik dacht mischien kan iemand mij hier mee helpen
Ik heb 2 VZ paarden
en de 2de rijd ik niet echt maar borstel ik wel enzo,en daar zit toch iets niet juist mee
dus : Als ik hem op de wij ga halen valt hij altijd aan(gezellig)
zelf als ik gewoon door zijn wei loop moet niet perse voor hem zijn
dan als ik hem af de wei haal moet ik een stukje lopen naar de stallen en dan liggen zijn oren constant in zijn nek en bijt hij in het touw ook trekt hij ons(ik en een ander meisje) vaak omver om naar zijn wei te gaan
als we poetsen hetzelfde liedje constant vennijnig en die oortjes in zijn nek, bijten in het touw.
Nu vraag ik mij af waarom doet hij dit
want wij vinden geen reden of is het gewoon een ongezellig pony van karakter
handig om te weten : hij is volledig onderzocht door de DA en hij zit ook niet vast in zijn nek of ergens anders
Buiten ons om ver trekken doet hij ons lichaamelijk niks maw hij bijt of slaat niet naar ons
het omver trekken verhelpen we momenteel met een hengsten bit
kennelijk is het tijdens het rijden ook een koppigaardje(al kan ik daar niet over meespreken)

Groetjes axelle

wijzeging : ik herlas het antwoord hier onder en nu vroeg ik me af
ik moet de leider voorstellen en hij is een hele dominante pony kan dat
oren in de nek leggen tijdens het lopen daar mee te maken hebben
dat hij de dominanste wil zijn ofzo
Laatst bijgewerkt door Fusa op 07-11-09 21:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Kyliam

Re: 'Vuile' pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:18

ik zou zeggen...grondwerk doen. Al in de weide aanpakken. HO, achteruit, en stap, en zo basiswerk opbouwen. Zodat hij weet dat jij de baas bent en het touw letterlijk in handen hebt.
Vaak heeft het met overtuiging en energie te maken. Je moet jezelf "sterk" maken. Dan zal het paard waarschijnlijk na een paar keer rustiger mee lopen. Want jij bent dan zijn leider en dat geeft hem rust.
Ik zou bijten trouwens niet toestaan. Gelijk op zijn plek zetten.

Dit zal misschien een harde domper worden maar je kan er wel heel veel van leren.

Sterkte

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 21:23

Kyliam schreef:
ik zou zeggen...grondwerk doen. Al in de weide aanpakken. HO, achteruit, en stap, en zo basiswerk opbouwen. Zodat hij weet dat jij de baas bent en het touw letterlijk in handen hebt.
Vaak heeft het met overtuiging en energie te maken. Je moet jezelf "sterk" maken. Dan zal het paard waarschijnlijk na een paar keer rustiger mee lopen. Want jij bent dan zijn leider en dat geeft hem rust.
Ik zou bijten trouwens niet toestaan. Gelijk op zijn plek zetten.

Dit zal misschien een harde domper worden maar je kan er wel heel veel van leren.

Sterkte

het zal wat worden hem op zijn plaats zetten xD
op de wei al beginnen oké van zover dat dat werkt zal ik het proberen

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:14

Ben het niet helemaal eens met de titel ´vuile´ pony eigenlijk.
Paardje wat ik nu rij, kan ook onwijs bitchen met uit ´t land halen, maar ze moet gewoon weten dat jij de baas bent..
Dus ik ga mee met eerder gegeven tips!
Succes!
Ps. niet elk paard is een knuffelpaard he ;)

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 11:37

Hiltje86 schreef:
Ben het niet helemaal eens met de titel ´vuile´ pony eigenlijk.
Paardje wat ik nu rij, kan ook onwijs bitchen met uit ´t land halen, maar ze moet gewoon weten dat jij de baas bent..
Dus ik ga mee met eerder gegeven tips!
Succes!
Ps. niet elk paard is een knuffelpaard he ;)

daarom zet ik vuile tussen aanhalingstekens
ik weet niet elk paard kan lief zijn en ik heb er ergere meegemaakt dan hem
maar wist gewoon niet hoe het te stellen

miesemau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:17

net zo lang bij de wei blijven staan met iets tot die komt (wel met iets lekkers)

Joyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:17

Ik sluit me grotendeels aan bij Kyliam. Je hebt een paard wat meer dominant is dan jij en laat zien dat ze de baas is. Je moet zorgen dat jij het overwicht gaat krijgen. Grondwerk kan hierbij een goede hulp zijn.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:31

[/quote]
daarom zet ik vuile tussen aanhalingstekens
ik weet niet elk paard kan lief zijn en ik heb er ergere meegemaakt dan hem
maar wist gewoon niet hoe het te stellen[/quote]

Oke ;) Succes! Ondertussen al iets geprobeerd?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:58

Ik zou gewoon beginnen met normaal de wei in kunnen lopen. Als hij je nog aanvalt als jij er alleen maar loopt, zou ik hem ook nog niet halen.

Dus als hij jou aanvalt, moet jij zo sterk in je schoenen staan om terug aan te vallen zeg maar.

Je moet het wel echt vanuit jezelf doen. Als je nu alleen maar tips opvolgt en het nadoet, heeft ie het door.
Je moet je echt sterker voelen dan hem, en niet bang zijn of aan de kant gaan.

Kijk wel uit voor de hoeven!

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:53

Ik dacht eerst dat het hier om een poetsprobleem ging ;) TS je moet beginnen bij het begin met grondwerk! Google maar eens of lees er topics over op bokt.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:30

Er zijn ook paarden die zo doen omdat ze heel onzeker zijn. Dat kan ik echter niet uit een tekst halen. In dat geval is het juist belangrijk om het vertrouwen te winnen. Aan een touw nemen of vastzetten kan beangstigend voor een paard zijn: het (vluchtdier) wordt opgesloten (net als bijv. bij aansingelen). Nogmaals, ik heb geen idee of dat hier zo is, maar ik zou wel zorgen dat je de nadruk vooral op het positieve legt. Doet hij iets wat jij wil, al is het gewoon lief blijven staan met zijn oren niet in de nek, dan uitbundig dat gedrag belonen. Paarden onthouden positieve beloning eerder dan dat ze straffen koppelen aan een gedraging, zodat je met het eerste meer vooruitgang boekt. Ik wil hiermee niet zeggen dat je alleen lief en zacht met hem moet omgaan. Als hij iets verkeerd doet, is een correctie nodig, maar dan wel een korte en duidelijke. Gebruik bijvoorbeeld consequent het woord "NEE!" met een boze stem en geef een korte ruk aan het touw als hij in het touw bijt. Houdt hij op, dan beloon je hem onmiddellijk met een heel vriendelijke stem en houding.
Waar ik me erg aan kan storen, is dat sommige mensen een 'vervelende' pony hebben en dan bij alles wat de pony doet gaan schreeuwen, terwijl daar geen beloning tegenover staat. Dan weet het beest op een gegeven moment ook niet meer wat hij moet doen.