Pony wil steeds in galop aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esire

Pony wil steeds in galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 19:20

Hallo Bokkers,

Ik zit met een klein probleempje. Ik heb mijn pony nu sinds juli/ augustus onder het zadel. Sinds een maand wil ze als we in draf zijn constant in galop aanspringen. Erg irritant, over het algemeen heb ik haar na een paar stappen galop wel weer terug in draf, maar soms duurt dit ook wel 1 tot 1,5 rondje door de bak. In stap is er niks aan hand, alleen zodra ik ga draven.. Aan de longeerlijn doet ze dit niet, dus alleen als ik erop zit.

Heeft iemand tips of weet iemand wat dit zou kunnen betekenen? Ik heb 1 keer les gehad en heb volgende week mijn 2e les, en zal het dan ook bij mijn instructrice aankaarten..

NOg aanvullende informatie; mijn pony is 3 jaar en ik rijd haar bitloos.

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:52

tja of het iets betekent protest misschien
doet ze nog iets tijdens die galop of echt alleen enkel in galop aanspringen
zou het idd bij de instructrice nog even melden
want van hier uit kunnen we niet veel zeggen

aeolusnr1

Re: Pony wil steeds in galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:51

Zoals hiervoor ook al werd gezegt, het is moeilijk opmerkingen te maken daar we je niet zien rijden van achter de pc hier he.
Maar toch heb ik zo een paar bedenkingen.
Jij vraagt een drafje en je pony kiest ervoor om te gaan galoperen, tot hieraantoe is er mssn alleen maar sprake van een verkeerd begrepen comando, of mssn een overactiviteit van je pony, maar je moet er wel aan denken je vroeg een versnelling en je krijgt een versnelling, alleen is het in jouw ogen de verkeerde keuze, en jij begit dan dadelijk ook aan je teugels te trekken, en geeft de schuld aan je pony, eigenlijk is dit verkeerd opleiden , want je vroeg versnellig en je kreeg versnelling.
Dus in dit geval zou ik je aanraden dus niet proberen terug te nemen maar gewoon verder blijven galoperen, en doe dat gerust een 10 rondjes hoor, als je paard zelf zou beslissen terug te vertragen dan dadelijk je benen eraan, want je wou toch lopen hé, dan vraag je heel rustig een overgang naar een tragere gang, maar opletten niet aan je teugel trekken, echt niks trekken, doet hij het niet dan geef je gewoon nog wat extra benen en rijd je gewoon verder nog eens een paar toertjes eventueel ook op de grote cirkel zetten, das et ietsje moeilijker voor hem, en dan vraag je net als voordien heel vriendelijk zonder te trekken naar een gag trager , doet hij het ok braaf paardje en dadelijk losse teugel , maar los is echt los hé.
doet hij het weer niet dan doe je gewoon nog even verder, niet opgeven uiteindelijk zal je pony er zelf voor kiezen op je kleinste hulp echt wel die overgang te maken, en op die manier heeft hij echt iets geleerd.
Nu ben jij eigenlijk bezig hem ongevoelig te maken in de mond, en zal je uiteindelijk steeds harder moeten gaan trekken , dus je bent echt verkeerd bezig nu hoor.
Je pony moet doen wat jij vraagt, maar jij moet er in slagen hem dat op zo'n manier te vragen dat hij denkt dat hij het zelf bedacht heeft.

esire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 09:37

@ fusa; nee ze doet niks anders dan enkel galop, haalt verder geen rare capriolen uit.

@ aeolusnr1; hard in de mond zal ze nooit worden omdat ik haar bitloos rij :) Ik heb haar in ht begin ook al eens gewoon door laten galloperen, na 2 rondjes is ze er dan ook wel klaar mee, blijf ik nog even doordraven en ga dan stappen. Ga ik daarna weer aandraven, wil ze na een half rondje weer in galop aanspringen. Met longeren reageert ze echt super op stap draf en galop commando net als hoo.. Het commando hoo.. reageert ze onder het zadel ook wel als ik van de stap naar de draf ga ook en van draf naar galop ook, van galop terug naar de draf is lastig onder het zadel, ik probeer met echt zo zwaar mogelijk te maken en goed naar achteren te zitten naar mijn idee is het maar net hoe de wind die dag waait en of ze er dus zin in heeft of niet.

Ook wou ik nog even aankaarten dat de draf onder het zadel echt super snel is. op sommige momenten kan ik haar inhouden maar heelvaak is het ook zo, we draven een rondje in middendraf en dan springt ze weer in galop aan.

Ik heb woensdag weer les en zal dan mijn instructrice weer vragen...

Luucz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:12

Ik zou extra veel overgangen rijden... zo krijg je hem beter onder je ;)

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:53

Paardje bij onze stallen deed dat ook, dat was meer een draf-galop: voor wel maar achter niet, maakte niet echt de galopsprongen.. Toen bleek dat hij aan een van zijn achterbenen kreupel was, paar dagen stil laten staan en daarna was het weer over. Zou het daar misschien aan kunnen liggen? Dat er iets niet lekker zit in haar achterbenen?

esire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 18:34

Oke, nouja voorzover ik kan zien en voelen loopt ze niet kreupel, ze galopeert wel echt met alle benen zeg maar. Ik heb woensdag weer les dus zal eens vragen of de instructrice erop wil letten.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:41

mijn verzorgpony deed dit ook maar die ging in de draf eerst een beetje dribbelen.... ik moest hem dan gewoon nog meer been geven en flink doorgalloperen na 2 rondjes terug nemen draven.... weer galloperen?? flink doorgalloperen terug nemen weer opnieuw... hij heeft dat 1 les gedaan en nooit weer.