Dubbelslag in lichtrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Dubbelslag in lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 17:35

Sinds een tijdje (wanneer het er precies in geslopen is, ik heb geen idee, waarschijnlijk na mijn rugklachten) heb ik een dubbelslag in het lichtrijden.
Tijdens het neerkomen in het zadel lijkt het net of ik een keer 'na-stuiter' in het zitten voordat ik weer ga staan.

Ik kan mijn benen wel vrijuit en onafhankelijk bewegen en mijn handen ook, dus het lijkt geen balansprobleem. Maar hoe los ik dit op? Het ziet er namelijk zo amateuristisch uit..

Er staat een filmpje van mij op youtube van toen de merrie net zadelmak was, hierop is het ook goed te zien. Zo rond 1 minuut speeltijd. Zoeken op Wuranta, dan komt het wel tevoorschijn. Let aub niet op mijn houding, ik was toen net bevallen van mijn dochter en kampte met allerlei fysieke klachten.
Laatst bijgewerkt door sandradeboer op 07-11-09 18:01, in het totaal 3 keer bewerkt

joyce2

Re: Dubbelslag in lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:44

Ben je onbewust bang om een klapper in je rug te krijgen tijdens het lichtrijden? Misschien helpt het om dus echt te durven neerkomen/echt te gaan zitten en niet te voorzichtig boven het zadel te blijven hangen (dat je billen maar net het zadel raken) wanneer je eigenlijk met je bips in het zadel moet landen. En misschien even een keertje aan de longe rijden, dat je je echt even kan foccussen op het lichtrijden en dat de gene die de longe vastheeft jou een beetje kan coachen. Ik denk dat je binnen no-time de slag weer te pakken hebt! K heb het namelijk ook gehad toen mn bekken vast zat, moest toen het paard van een vriendin van me rijden, die herstellende was van een operatie en haar paard gooit nogal hoog op. Ik was toen zo voorzichtig dat ik ook zo'n na-stuiter maakte en daardoor kreeg ik eigenlijk alleen nog maar meer last van mn rug.

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:48

Aan de longeren is een goede, zo heeft mijn moeder deze 'tic' ook afgeleerd. Rechtop zitten, teugels in een knoop en je handen langs je lichaam, en je dan puur focussen op je zit. Kan ook helpen om dit met iemand te doen die er kijk op heeft, zodat diegene je ook kan vertellen of je het goed doet of niet..

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 17:57

Dank voor de tips. Als ik mezelf stevig in het zadel terug laat komen, lijkt het beter te worden. In de spiegel lijkt het net of ik het wegzetten van de achterbenen volg. Dus sta-zit en bij de zit vang ik het bewegen van de achterhand van het paard op, althans zo lijkt het. Zitles aan de longe lijkt me een goede optie.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:32

Een ander ziet het meestal toch vanuit een heel ander oogpunt dan jij zelf, dus waarschijnlijk kun je binnen de korste keren weer "normaal" lichtrijden. Succes!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:51

Aan de hand van het filmpje icm je verhaal zou ik denken dat je achter de beweging zit. Helaas geen recent filmpje van nu dus helemaal zeker kan ik niet zeggen.
Maar heb de indruk dat je verticale balans niet optimaal is (lijn schouder-heup-hak) en dat je niet snel genoeg uit het zadel komt en te lang in het zadel blijft zitten tijdens het lichtrijden.

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:07

Het zou eventueel ook door het zadel kunnen komen, want als het paard spieren ontwikkeld dan zou het zadel niet meer goed kunnen passen. Laat zeker 1 x per jaar door een kundig persoon het zadel controleren.
Als het zadel niet het probleem is dan zou een instructeur eens goed naar jouw houding moeten kijken. (een kleine aanpassing, zou veel kunnen schelen.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 15:16

Mijn Passier is een jaar oud en twee weken geleden opgevuld. Het management er om heen zit wel goed.

Ik ga dinsdag zitles nemen, dus hoop daar in de praktijk wat van op te kunnen steken.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:49

Alvast heel veel plezier/succes! Een zitlesje op zn tijd is altijd wel lekker (vind ik zelf dan). Hopelijk heb je er inderdaad wat aan.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:34

Helaas zie ik nergens de link van het filmpje? Een vriendin van mij heeft er ook last van.. Ik kan haar alleen niet echt uitleggen wat het nou echt kan zijn.
Ik denk dat het inderdaad te maken heeft dat je 1,5 tel in je zadel zit en een halve tel uit het zadel. Dat je moet gaan mee denken, staan zit, staan zit, staan zit. Sneller je zadel uit omhoog..

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:37

Kep het fimpje gevonden.. Misschien je beugel een gaatje korten waardoor je minder snel je been wil afsteken en die als 1 verticale lijn kan hebben liggen met schouders en heup. Wellicht scheelt dat net die ene fractie dat je weer sneller uit je zadel bent.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 13:20

JulienSVU schreef:
Kep het fimpje gevonden.. Misschien je beugel een gaatje korten waardoor je minder snel je been wil afsteken en die als 1 verticale lijn kan hebben liggen met schouders en heup. Wellicht scheelt dat net die ene fractie dat je weer sneller uit je zadel bent.

Het filmpje is 2 jaar oud met toen nog mijn slecht liggende Hulzebos zadel. Immiddels een nieuwe passier wat zorgt dat alles ligt waar het moet liggen :D. Het is toch echt gekomen door rugklachten in het verleden.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 13:22

.

Girley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:25

Je hebt de tip om het eens aan de longe te proberen al gekregen, oefen en blijf oefenen met de onafhankelijke balans door te staan en zitten in het zadel! succes.