Paard wil niet galopperen in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LauraXWhite

Paard wil niet galopperen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 12:13

(Waarschijnlijk is deze vraag wel heel vaak gesteld, maar ik heb de zoekfunctie enzo gebruikt en niks gevonden. )

Ik heb sinds een half jaar een haflinger verzorgpony.
Ik rijd hem altijd buiten, maar de vorige keer zijn we naar een openbare bak geweest vlakbij. (op het terrein zelf is alleen een kleine longeerbak, daar rijd ik dus niet echt lekker.)
Nu is het overduidelijk dat ze het veel lekkerder vind om buiten te rijden, maar aangezien het steeds natter en dus gladder wordt buiten, kun je steeds slechter galopperen.
Vandaar dat we haar wilden laten galopperen in de bak.
Maar daar had ze helemaal geen zin in. Ze ging steeds van de hoefslag af. Ook keek ze helemaal niet naar binnen. Dat ligt natuurlijk ook aan mij, maar daarom vraag ik tips. Aangalopperen was al helemaal een drama, ze bokte (wat ze nog nooit eerder had gedaan) en liep telkens van de hoefslag af.
Nogmaals, ik denk dat het aan mij ligt, vandaar dat ik ook om tips vraag.
Ik hoop dat dit genoeg informatie is!

Alvast bedankt :)

Liezel1

Re: Paard wil niet galopperen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:16

Probeer het eerst eens buiten.
probeer je pony buiten onder controle te krijgen in de galop. Aanspringen wanneer jij wil, op de hand die jij wil. Stelling vragen tijdens de galop, versnellen, verzamelen... Daarnaast goed je pony gesloten houden tussen been en hand.
Als dat allemaal goed gaat, kun je het in de bak proberen, waar de ruimte een stuk beperkter is.

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 12:19

Ik had dat al een beetje geprobeerd buiten ja,
maar ik zal er nog meer op letten. Bedankt!
(meer tips zijn natuurlijk ook welkom :) )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:21

Misschien kun je eerst eens in de bak (los) longeren, misschien krijgt ze dan wat meer vertrouwen en een beter evenwicht op zo'n kleine volte, en als dat goed gaat kun je dan weer eens erop proberen :)

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 12:24

Ja, dat kan ik inderdaad proberen, dank je!
Maar toch heb ik het gevoel dat het is doordat ze er geen zin in heeft, maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:25

Maar daarom moet jij haar beter onder controle hebben.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:26

Hoe oud is de pony en hoeveel ervaring heeft ze?
Als het een jonge pony is kan het zijn dat ze het gewoon nog heel moeilijk vindt, dan is longeren inderdaad een goede optie.
Is het een ervaren pony, dan moet ze misschien eens flink aangepakt worden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:32

Veel (jonge) paarden/pony's die zelden of nooit in een rijbak gereden zijn, hebben vaak te weinig balans en draagkracht in de achterhand. Ze denken niet gedraaid te geraken in zo'n "kleine" ruimte, gaan op voorhand van de hoefslag, snijden de hoeken af, gaan hangen en blijven toch naar buiten kijken, versnellen in draf en als ze toch aanspringen gaan ze zo hard dat het idd lijkt alsof je de bocht nooit gaat halen.
Heel belangrijk hierbij is de galophulpen buiten goed te bevestigen en in de rijbak eerst in stap en draf veel voltes en overgangen te rijden, volte spiraalsgewijs vergroten en verkleinen, dit alles om het binnenachterbeen te activeren en meer te laten ondertreden.
Daarna aansprong in de hoek en eerst alleen de lange zijde galopperen, voor de wending vraag je zelf en overgang naar draf en tracht zo diep mogelijk de hoek in te rijden, daarna een grote volte in het midden (B-E-B of E-B-E) zodat die hoeken zo weinig mogelijk invloed hebben op je pony/paard en langzaam opbouwen.

Succes!

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 12:39

het is al een redelijk 'oude' pony, volgens mij rond de 11 jaar.
Het is wel zo dat ze niet vaak in de bak heeft gereden.
Bedankt, ik ga het proberen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:54

tja heb met een 10-jarige volbloed gereden, kende "z'n job" vroeg hem echter niet om te galopperen in een rijbak van 20x40m, want dat lukte hem totaal niet. Na enkele weken ging het al een stuk beter.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:58

Misschien kan iemand je ook wat begeleiden. Even een aantal tips over je eigen balans en acties om hem bij de les te houden, kunnen soms wonderbaarlijk werken. Ik denk dat hij het wel kan maar geen zin in heeft. Het vraagt toch iets meer controle om in de bak te galopperen dan buiten.

suzannef91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:49

Ik ken het probleem,
bij mij op de manege staat ook een pony die weigerde te gallopperen! Nu doet ze dit gelukkig wel:)

Ik heb haar eerst kort laten aanspringen, en dan direct weer terug naar draf (in het begin bokken ze dan heel erg, later word dat steeds minder!). Als ze in galop zitten belonen en terugnemen, hierdoor krijgen ze een goed gevoel bij galopperen en gaat het 'enge' of 'moeilijke' eraf. Door kort aan te springen en daarna terug te rijden train je de spieren die een pony nodig heeft om te galopperen, dus hij wordt er ook nog eens een stuk sterker van.

Alleen aanspringen kan je daarna uitbreiden tot 5 meter, 10 meter lange zijde. daarna een keer in de bocht proberen.
Het is een beetje aftasten, maar bij mij werkte het heel erg goed!

Succes! ;)