Niveau?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gizmo332

Niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 11:02

Hoi allemaal,

Misschien een domme vraag....
Ik ben sinds kort weer aan het rijden geslagen nadat ik een aantal jaar gestopt ben geweest.
Ik heb daarvoor wel een aantal jaar recreatief gereden en niet fanatiek dressuur.
Ben je dan gewoon een recreatief ruiter of kan je dan zeggen dat je op L niveau rijdt?
Ik heb echt geen idee hoe dit werkt....
Alvast bedankt.

Groetjes Kim

HorseChica

Re: Niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:04

je hebt volgens mij pas een officieel niveau als je wedstrijden op dat niveau hebt gereden...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:04

Heb je winstpunten op een officiele KNHS wedstrijd in de L1 gehaald? Dan rij je op L-niveau. Zo niet, dan ben je gewoon recreatieruiter.

gizmo332

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 11:10

Bedankt voor jullie reacties.
Ik begrijp dat je dan wel wedstrijden moet hebben gereden maar kan je het misschien met ervaring vergelijk of doe je daarvoor dan te weinig oefeningen ed...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:10

wat heb je eraan om te zeggen dat je op L niveau rijdt? Ik heb ooit punten in het Z gehaald, maar hobbel nu met een paar paarden weer fijn in het L en M rond, kun je dan zeggen dat ik op Z niveau rijd? Ik vind dat allemaal zo vaag, ik kijk liever naar hoe iemand in de praktijk met een paard kan rondsturen.

Maar ik ben het wel met Anoeska eens dat het nog wat anders is om een paar pasjes te kunnen wijken of om daadwerkelijk een L proef succesvol (is met een wp) af te kunnen leggen.

gizmo332

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 11:17

Ik ben nl op zoek naar een leasepaard of als bijrijdster en het viel me op dat er dan toch vaak l of m-niveau gevraagd wordt. Vandaar de vraag, bedankt voor jullie reacties.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:18

Ik vind dat als men er om vraagt, je gewoon moet aangeven wat je kan en dus niet een niveau-term moet gebruiken.
Mijn ervaring is dat veel mensen denken wel een L proef te kunnen rijden, maar dat in werkelijkheid niet winstwaardig kunnen doen. :P
Voor mij klinkt een niveau eraan plakken terwijl dat niet is bevestigd dus negatief in de oren.
Wanneer iemand zegt dat hij z'n/een paard nageeflijk kan rijden en zorgt hij niet over de buitenschouder weg kan lopen al en stuk beter :o

gizmo332

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 11:35

Thanx!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:54

Wat ik aan raad is om te vertelen hoe je er over denkt dat een paard gereden moet worden - en waar jij mee bezig bent
(dus bijv van achter naar voren met een lichte aanleuning en handen boven de schoft etc) Dit moet je natuurijk wel zo brengen dat het niet te hoge verwachtingen geeft.
Ik heb wat verzorgsters langs zien komen (heb 4 paarden vandaar) ... ;)
Vervelend is wanneer ze véél minder goed kunnen rijden dan eerder verteld - al hou je daar al wat rekening mee - dus dubbel zo jammer als het nog minder is.
Verder is een groot pluspunt als je graag elke week prive-les wilt nemen (op eigen kosten natuurlijk).
Het kopen van spulletjes-zoals dekjes etc- is verschillend per eigenaar. Wordt door verzorgsters toch vaak gezien als pluspunt-wat het zeker niet altijd is ;) Ik vind dat dus vervelend, omdat ik liever zelf uit zoek wat GOED is en niet zo zeer wat er leuk uit ziet ;) Daarbij zijn dat "dé kosten" niet voor de eigenaar

succes!

gizmo332

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 13:00

Dank je wel voor je reactie, handige tips! Ik zoek lekker op mijn gemakkie verder naar een bijpassend paardje.