paard neemt geen druk aan...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

paard neemt geen druk aan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 20:28

De titel is een beetje raar geformuleerd, en niet volledig waar, maar ik pobeer het effe uit te leggen.

ik rij sinds een 5 tal jaar een belgisch trekpaard bij.
in haar jonge jaren is ze beleerd geweest op het kordeel, met een serieuze stang.
paardlief was niet echt werkwillig, weigerde om te trekken, ging naar huis als het haar uitkwam, nam het bit niet aan, etc.
ze is dan verkocht geraakt, paar jaar als grasmaaier gediend, opnieuw verkocht, en daar werd ze sporadisch eens voor de koets geknoopt.
met een liverpoolstang, zelfde problemen, ofwel trok ze niet, ofwel liep ze voor haar leven, nam het bit niet aan, deed moeilijk bij optuigen, etc.

ik ben bij deze mensen terecht gekomen voor hun jonge paarden, maar die waren nog wat te jong en ik ben zonder kennis van de voorgeschiedenis begonnen met de belg.
heb ze zelf zadelmak gemaakt, 2 jaar beetje aangekl**t en ze leren kennen, en stilaan ontdekt dat er wél werklust in dit paard zit.

ik ben er wat harder mee aan de slag gegaan, waardoor ik nu een paard heb dat heel licht aan de hulpen staat, netjes nageeflijk loopt, wat basiszijgangen begint te kennen, regelmatig loopt, aanspringt vanuit stap in galop, eenvoudige galopwissels, etc.

Probleem waar ik tegenaanloop is dat ze heel graag erg onderin loopt, op zich geen probleem, maar door haar bouw gaat ze ook wat graag op de voorhand sloffen, wat ik er meestal wel uit krijg.
op zich is dit geen probleem,
maar wel: hier rijden we praktisch zonder druk, ik heb min of meer contact, maar dat is echt maar enkele grammetjes. zodra ik de teugels opneem reageert ze.

dit is enerzijds geen probleem, het is leuk om zo te rijden,