paard neemt geen druk aan...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

paard neemt geen druk aan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 20:28

De titel is een beetje raar geformuleerd, en niet volledig waar, maar ik pobeer het effe uit te leggen.

ik rij sinds een 5 tal jaar een belgisch trekpaard bij.
in haar jonge jaren is ze beleerd geweest op het kordeel, met een serieuze stang.
paardlief was niet echt werkwillig, weigerde om te trekken, ging naar huis als het haar uitkwam, nam het bit niet aan, etc.
ze is dan verkocht geraakt, paar jaar als grasmaaier gediend, opnieuw verkocht, en daar werd ze sporadisch eens voor de koets geknoopt.
met een liverpoolstang, zelfde problemen, ofwel trok ze niet, ofwel liep ze voor haar leven, nam het bit niet aan, deed moeilijk bij optuigen, etc.

ik ben bij deze mensen terecht gekomen voor hun jonge paarden, maar die waren nog wat te jong en ik ben zonder kennis van de voorgeschiedenis begonnen met de belg.
heb ze zelf zadelmak gemaakt, 2 jaar beetje aangekl**t en ze leren kennen, en stilaan ontdekt dat er wél werklust in dit paard zit.

ik ben er wat harder mee aan de slag gegaan, waardoor ik nu een paard heb dat heel licht aan de hulpen staat, netjes nageeflijk loopt, wat basiszijgangen begint te kennen, regelmatig loopt, aanspringt vanuit stap in galop, eenvoudige galopwissels, etc.

Probleem waar ik tegenaanloop is dat ze heel graag erg onderin loopt, op zich geen probleem, maar door haar bouw gaat ze ook wat graag op de voorhand sloffen, wat ik er meestal wel uit krijg.
op zich is dit geen probleem,
maar wel: hier rijden we praktisch zonder druk, ik heb min of meer contact, maar dat is echt maar enkele grammetjes. zodra ik de teugels opneem reageert ze.

dit is enerzijds geen probleem, het is leuk om zo te rijden,
maar we zijn nu in de les bezig met zijgangen, waar ik wel wat druk moet opnemen, en daar zit het probleem: dan gaat de rem erop, en vrij extreem ook, laatste maal reed ik mijn zijgang achterwaarts :D

we zijn dan in draf een beetje gaan rijden met druk, en wonder boven wonder, mijn paard was niet volledig ontspannen, maar liep wel nageeflijk, vrij los én hogerin. maar wel met veel meer druk in mijn handen.

nu vraag ik me af:
is dit gedrag normaal?
moet een paard meer druk kunnen aannemen?
ik voel me niet echt goed bij het meer druk, ben bang dat ze er hard op wordt, maar is dit wel zo?

ze heeft trouwens ook moeilijkheden met inbuigen naar links, simpelweg omdat ze niet veel druk durft opnemen op rechts, wat kan ik daaraan doen?

Alicia2u

Re: paard neemt geen druk aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:17

Wanneer is het gebit voor het laatst nagekeken? Zijn rug en nek in orde?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 12:35

gebit is naar mijn insziens nooit nagekeken, is niet mijn paard (en ook niet de makkelijkste om in de mond te wroeten)
zitten er trouwens deftige paardentandartsen in belgie?
rug in nek zijn normaal wel in orde, maar ook nog nooit nagekeken (het is "MAAR" een boerenpaard he, die zijn de kosten niet "waard", snap je)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:41

Duhelo schreef:
gebit is naar mijn insziens nooit nagekeken, is niet mijn paard (en ook niet de makkelijkste om in de mond te wroeten)
rug in nek zijn normaal wel in orde, maar ook nog nooit nagekeken (het is "MAAR" een boerenpaard he, die zijn de kosten niet "waard", snap je)

wat een opmerking
je paard wisselt tot zijn 6de
normaal behoort tot die tijd 2 x per jaar een tandarst erheen te kijken
trekpaard of niet
jammer dat er zo gedacht word

dus waarschijnlijk zal wel last hebben van zijn tanden
en een tandarts heeft zo een ding waar ze mond mee open kunnen maken zoder dat ze moeten wroeten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:43

ja die zijn er in belgie :), Vader van Jack Ansems is tandarts

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:11

Ja zou ook alles even na laten kijken.
Je moet een paard nooit met druk rijden, gewoon lekker ontspannen, ook in de zijgangen, dat doe je vanuit je eigen lichaam.
Dat ze gaat stilstaan is een teken dat er of te veel druk word gegeven en/of het paard totaal niet begrijpt wat je wil.

Ga aan de gang met het rechtrichten/gymmen dan zal het inbuigen ook steeds beter gaan.
Je kan de zijgangen ook heel goed leren naast het paard.
De gene die jou les geeft zou jou hier ook bij moeten kunnen helpen en weten dat een paard kan gaan staken bij te veel druk.

Margeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:58

Als het paard niet van jou is, oké, ik snap dat je het liever niet wilt, maar.. Laat hem echt eens nakijken! Desnoods op jouw kosten! Misschien heeft hij wel ergens heel erg last van en heb je niks in de gaten..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 21:30

onley schreef:
Duhelo schreef:

wat een opmerking
je paard wisselt tot zijn 6de
normaal behoort tot die tijd 2 x per jaar een tandarst erheen te kijken
trekpaard of niet
jammer dat er zo gedacht word

dus waarschijnlijk zal wel last hebben van zijn tanden
en een tandarts heeft zo een ding waar ze mond mee open kunnen maken zoder dat ze moeten wroeten

lezen is ook een kunst,
ik denk zo niet, maar het is mijn paard niet ...
en daarbij: paardentandarts = gelijk aan paard moeten platspuiten, no way dat ik zon ding in haar mond krijg, als er iets teveel "dwang" bijkomt naar haar gedacht om het bit in te doen is ze al weg, laat staan zon opensperder ...

@ midgie: daar zit idd ook een deel van het pobleem, ze is nu 5 jaar onder ht zadel, waarvan pas de laatste drie jaar iets intensiever. (maar in die laatste drie jaar heef tze ook 8 maand stilgestaan wegens veulen, en in de eerste twee jaar heeft ze ook 2 veulens gegeven)
dus hard werken heeft ze nog niet moeten doen, en ben nu pas "echt" aan het rijden.
ikzelf rij altijd met heel weinig druk, ze loopt lekker regelmatig, ontspannen én nageeflijk (wat al een kunst op zich is met een dergelijk paard) maar met héél weinig druk.
zodra dat ik de teugels ook maar iets oppak, om moeilijkere dingen te vragen, klapt ze dicht.

ik heb nu het advies gekregen om die zijgangen effe zo te laten (uitgezonderd enkele passen de achterhand naar binnen, dat deed ik voorheen ook al), en ze nu en dan met iets méér druk te gaan rijden.
ook omdat ze graag wat op de voorhand duikelt, ze door middel van iets meer druk wat hoger in te stellen...
om zo haar iets meer op die achterhand te krijgen, en laten merken dat druk heus niet zo erg is.
ik heb in de les enkele rondjes zo gereden (vond ze trouwens nog vrij moeilijk) maar dit pakte ze wel goed op, en was ook daarna nog altijd lekker los en soepel.

maar ik heb er geen idee van of dit wel "juist" is, daar ik nog altijd de ding heb van "less is more", en zo weinig mogelijk druk gebruik...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 20:43

niemand meer?

paardenkg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:27

wel eens gedacht aan bitloos rijden? zou een goede oplossing zijn misschien!

Girley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:29

bitloos zou kunnen, een paardentandarts zal waarschijnlijk ook een goede oplossing zijn en probeer minder druk te zetten en meer been/zithulpen te geven....succes!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 20:38

bitloos lukt op zich wel, maar nageven op haar neus bv doet ze niet.
ik heb ook enkel een bitloos halster in de zin van een touwhalster of een gewoon stalhalster, bitloze hoofdstellen in maatje trekpaard vind je niet zo gemakkelijk.
Girley: ik moet proberen minder druk te zetten?
maar ze neemt geen druk aan, en voor de zijgangen heb ik toch een bepaalde hoeveelheid druk nodig, anders blijft mevrouw lekker rechtdoorlopen, oe moet ik dat oplossen?