te zwaar voor mijn pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eszy

te zwaar voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 15:33

Hallo :D
Ik heb een probleem, en misschien kunnen jullie mij helpen.

Ik heb een arabiertje van 1.48/1.50 hoog ongeveer. Omdat ik een tijdje niet zoveel tijd voor mijn pony had, heb ik er een verzorgster bij. Die wilde in eerste instantie alleen verzorgen en grondwerk doen, maar nu, na een paar maanden wil ze ook graag eens gaan rijden. Ze kan ook best rijden, maar ze is ongeveer een kilo of 80 schat ik. En ongeveer 1.70 lang. Zou hij dat wel aan kunnen?

Ik kan natuurlijk zeggen dat ze er niet op mag rijden, maar in dit geval is het familie dus vind ik het vervelend om haar af te wijzen vanwege haar gewicht. En ik ben bang dat ze het dan minder leuk gaat vinden om mijn paardje te verzorgen. En ze heeft er juist zo haar best voor gedaan om hem goed te verzorgen :(

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:36

Voor af en toe, is het niet erg. Maar je moet goed kijken naar de bouw van je pony, een arabier is best smal en ik ben bang dat met haar gewicht en lengte hij het best moeilijk gaat hebben. Ik zou het een keer aankijken, en kijken of de pony nog wel lekker los is. Maar niet te vaak igg ;)

eszy

Re: te zwaar voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 15:47

Ze verzorgt hem ook maar 2x in de week, dus erg vaak zal ze niet rijden, maar toch. Ik twijfel wel. Hij is best smal inderdaad :(

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:50

Ik denk dat het wel meevalt met te zwaar zijn, het gewicht telt minder mee als de ruiter een goede gebalanceerde zit heeft.
Een hobbezak van 60 kg kan al te zwaar zijn terwijl een goed zittende ruiter van 80 kg geen probleem is.
Ik ken zat mensen die zwaarder zijn die op arabieren rijden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:53

Ik dénk dat ze hem zowel qua lengte als qua gewicht in de weg zal zitten. Als iets kán, wil niet zeggen dat het ook goed is voor de pony. Maar ik kan me voorstellen dat het vervelend is om dat te zeggen. Kan ze niet op een andere manier lekker met de pony bezig zijn? Of geef haar een les van een goede, gediplomeerde instructrice op je pony cadeau, die kan meteen goed inschatten of het kan of niet. Succes ermee!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:55

Wat een bull ik rijd met mijn 1,70 ook op een kleinere arabier en zit hem echt niet in de weg. Oke voor het dressuurplaatje lijkt het niet zo mooi, maar ik dressuur dan ook niet ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:55

Ik weet niet hoe zwaar jij bent? je kunt altijd zeggen dat je merkt dat hij al moeite met jou heeft...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:56

Waarom moet je nu meteen zeggen dat het bull is? Ik vind namelijk wel dat je een pony behoorlijk in de weg kan zitten. Jij denkt daar anders over, prima.

Tessa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:57

Ik zou eerst vragen hoeveel ze weegt (misschien is het wel minder dan je schatting). Het gewicht van je zadel komt er ook nog bij. Ik zou het een keertje aankijken. Het gaat er ook om of ze het paard niet veel hindert in zijn bewegingen. Bovendien als ze je paardje zo goed verzorgt, dan begrijpt ze het vast ook wel als je zegt dat je je paard niet te veel wilt belasten toch?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:59

Omdat dat geklets over te lang zijn voor een paard zo ontzettend relatief is. Ik zie zo vaak van die topics voorbij komen waar iemand vraagt of ie te lang is voor een paard/pony en dan denk ik zelf mwoahhh kan best, terwijl anderen allemaal gelijk erover heen vallen omdat het paard/pony te klein zou zijn enz enz.
Kijk als ik op een shetlander ga zitten zit ik hem danig in de weg, en ik zit niet lekker, maar een e-pony moet toch makkelijk met iemand van 1,70 op zijn rug kunnen lopen.

Even ter vergelijking een foto van hoe het er uitziet als ik op een arabje van 1,48 zit.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door crazycactus op 05-11-09 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:01

qua lengte valt te zien hoe het meisje gebouwd is. Qua gewicht vind ik 80kg al redelijk voor een arabier (als het echt zo'n smal arabje is), je vergeet namelijk ook zadel en toebehoren mee te rekenen in gewicht...

Vroeger op de manege hadden wij een meisje va 1.72m en een 75kg die een arabje had van 1.48m, en ik moet helaas zeggen dat het echt wel zwaar was voor het paardje!

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:05

ik heb ook een arabiertje (ietsje groter wel).
Mijn baas heeft me geholpen om hem zadelmak te maken. Hij is een man van ongeveer 1.80 en 85 kg.
Hij heeft hem niet gereden, alleen "erop gezeten"
Maar ik zag wel aan mijn paard dat hij zich erg moest inspannen om het gewicht te dragen. De lengte heeft denk ik niet zoveel ermee te maken.
Mijn baas vond zelf ook dat het niet oke was om hem verder in te rijden. Ik ben zelf niet zwaar en ik heb het idee dat hij wel relaxt loopt nu (meestal)

Ikzelf zou het niet toelaten maar goed, dat is niet gebaseert op feiten maar op mijn gevoel en mening.

Het is jammer iemand te moeten teleurstellen maar ik denk dat ook voor haar het welzijn van het paard voorop staat.

Danielle

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:59

crazycactus, de ts zegt dat haar arabier erg smal is, die van jou is dat niet. Breedte is ook erg belangrijk.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:08

Tjas, lastig te zeggen als 'we' geen van beiden gezien hebben, maar persoonlijk lijkt me iermand van 80 kg en 1.70 al gauw te worden voor een smalle, kleine E. Waar je daarbij tevens rekening moet houden is je zadel. Past zij hier fatsoenlijk in, zonet (lees haar postuur is te fors voor het zadel), dan zou ik het sowieso niet doen. het gewicht wordt dan nl. niet goed verdeeld en je pony krijgt daar geheid problemen door.

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 18:54

Ook het zadel is inderdaad een probleem. Daar zou ik ook naar moeten kijken.
De lengte maak ik me niet zo druk om. Dat zal wel gaan denk ik.

@ Equidea: Ik ben zelf 1.63 en weeg een kleine 50 kilo, dus zeggen dat hij al moeite met mij heeft gaat niet :D

Mijn arabier is wel een stuk 'ieler' als die op de foto hierboven. Maargoed, hij heeft ook heel lang stil gestaan dus moet nog wel wat spieren kweken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:02

Puur afgaande op jou 'maten' zul je wrs een 17 inch, mss een 17,5 hebben. 17,5 is meestal de max maat voor op een Arabier omdat deze veelal een korte rug hebben. Iemand van 1.70 en 80 kg zal schat ik zo, al minstens een 18 inch nodig hebben.

ieniemienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:25

chipieke schreef:
qua lengte valt te zien hoe het meisje gebouwd is. Qua gewicht vind ik 80kg al redelijk voor een arabier (als het echt zo'n smal arabje is), je vergeet namelijk ook zadel en toebehoren mee te rekenen in gewicht...

Vroeger op de manege hadden wij een meisje va 1.72m en een 75kg die een arabje had van 1.48m, en ik moet helaas zeggen dat het echt wel zwaar was voor het paardje!

Hier sluit ik me bij aan ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:31

Het feit dat je je het al afvraagt zou voor mij al genoeg zijn het zekere voor het onzekere te nemen. Gewoon niet doen dus. Ik zou daar helemaal geen problemen mee hebben dat uit te leggen, gezondheid paard gaat voor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 06:38

Ik dacht dat ik een verhaal te lezen zou krijgen over een Shetje, maar het is een E-pony! Een klein paard! Ik vind zelf dat het nu wel erg overtrokken wordt hoor, een paard kan best wat hebben! Maar je moet doen waar je je goed bij voelt, als je steeds met kromme tenen zit te kijken is het ook niet bepaald leuk voor dat meisje, dan kun je beter ineens aangeven dat je denkt dat ze beter op een groter paard past.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:35

ik ben van mening wanneer je een paard/pony niet in de weg zit en ze kunnen lekker ontspannen door de rug lopen moet dit geen probleem zijn..
ik heb zelf ook een smalle ruin kort in de rug 158 groot en ben zelf 173 en echt niet de lichste maar hij heeft hier totaal geen hinder van is gewoon kwesti van proberen en kijken naar het paard..

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:50

Ja ik weet niet.
zelf ben ik 169,5 cm..(haha) en mijn smalle (goed getrainde en gespierde) kruising arabier (Welsh NWR) van 1,48m pas ik nog meer dan prima op! maar dat komt ook omdat ik eigenlijk niets weeg.
ik ben namelijk 42,5 Kilo.

Maar ik denk dat het eigenlijk gewoon iets te zwaar is voor zo'n smalletje om 80 kilo (exclusief zadel e.d) te dragen. De grens zit denk ik bij paarden die smal zijn en niet groter dan 1,50m op maximaal 70 á 75 kilo inclusief zadel.
Maar als je paardje er helemaal geen moeite van heeft en het voelt goed en ziet er goed uit (??) tja, dan is er niks aan de hand. Dus de keuze, ligt toch echt bij jou.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:51

Urielle schreef:
Ik dacht dat ik een verhaal te lezen zou krijgen over een Shetje, maar het is een E-pony! Een klein paard! Ik vind zelf dat het nu wel erg overtrokken wordt hoor, een paard kan best wat hebben! Maar je moet doen waar je je goed bij voelt, als je steeds met kromme tenen zit te kijken is het ook niet bepaald leuk voor dat meisje, dan kun je beter ineens aangeven dat je denkt dat ze beter op een groter paard past.

Ja dat klopt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:17

Er is een centraal topic over 'te zwaar' zowel op PP als op YRT :-)