HELP!! Bang met manege lessen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanntje

HELP!! Bang met manege lessen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 15:32

ik weet niet of het hier goed staat O:)

Hey!

Nou zoals de titel al zegt ben ik bang om te rijden op de manege.
Ik heb een super lieve verzorgpony.
Maar ik heb ook nog gewoon me lessen.
Ik 'kan' nog niet van me lessen af, omdat ik me houding gewoon echt slecht vind.
En ik vind dat ik nog veel moet leren.

Ik rijd dus elke zaterdag.
Nou ben ik er een week gelden met een rodeo afgegooid.
Ik moest dus deze week op echt een schat van een paard, waar ik vroeger altijd op moest.
In de les was ik zo bang!!
Niet normaal ik stond helemaal te shaken terwijl die paarden helemaal niets deden.
In galop gingen we met z'n alle en ik ben op 't midden gaan staan en heb met grote ogen om me heen gekeken, want ik vond het dood eng.

na me les ging ik rijden op me verzorgpony.
Ik zou even de verschillen van houding en ontspanning laten zien.

op de manege(de foto is een beetje raar genomen....):
Afbeelding

Nog een foto van ver weg zie je niet veel van denk ik...:
Afbeelding

Zelfde middag op me verzorgpony:
Afbeelding

En even een foto van de zijkant:
Afbeelding

Tips!!
Ik ben echt radeloos...
En met verzorgpony kan ik (nog) niet lessen...
Meer mensen met dit probleem?

Groetjes Livanna

sam_my

Re: HELP!! Bang met manege lessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:36

het is heel vervelend maar ik denk dat je gewoon weer moet proberen om gewoon mee te doen met de lessen.
Zo kun je zien dat er niks engs is en kun je ook weer rustig wat vertrouwen opbouwen.
Je kunt vragen of je op een makkelijk paard mag zodat je zeker weet dat je helemaal veilig zit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:17

Stoppen met de lessen op de manege zou ik zeggen,
Waarom kun je geen prive lessen met je verzorgpony krijgen??

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:19

Een paar privélessen aanvragen? Even één op één aandacht en eventueel aan de longe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:23

Paardrijden is een kwestie van vallen en opstaan.
Al vind je het zo eng, ga gewoon galoperen. Dan weet je dat het niet eng is en dan gaat de angst vanzelf over ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:33

Bizzybijtje schreef:
Paardrijden is een kwestie van vallen en opstaan.
Al vind je het zo eng, ga gewoon galoperen. Dan weet je dat het niet eng is en dan gaat de angst vanzelf over ;)

Tenzij je er weer afvalt natuurlijk. Meid, als je bang bent, doe het dan lekker niet. Je rijdt, neem ik aan, voor de lol. Er is imo niets lolligs aan om bang op een paard te zitten.
Doe gewoon de dingen die je niet eng vind om te doen, uiteindelijk wordt dat saai en wil je vanzelf weer meer dingen gaan doen. Laat niemand je dwingen of pushen tot iets wat je eigenlijk niet wilt, want als het dan misgaat dan doe je het nooit meer. Neem lekker de tijd om leuke dingen te doen met je verzorgpony en op de manege. Kijk of je wat privélessen kan krijgen van iemand die je meer vertrouwen kan geven (dus niet iemand die je pusht).

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 19:02

Ik moet dus wel me kwartaal kaart afrijden...
Dus 3 maanden zit ik er nog aan vast.
Ik moest eerst 4weken achter elkaar opd ez elfde en toen durfden ik alles, maar bij week 5 heeft hij me er dus afgegooid.
Het is niet zo zeer dat ik bang ben om te vallen.
Maar naar mijn menig heb ik altijd het idee dat er een spanning tussen de manege paarden zit.
Ook als ik naar een les kijk dan krijg ik het gewoon benauwd.
pivé lessen dacht me moeder ook al aan.
En over een maandje of 3 (dus na me kwartaal kaart) kan ik waarschijnlijk met me verzorgpony in de les rijden.
Hij kan nu nog niet omdat hij geen conditie heeft, maar we gaan van de winter onderlingen wedstrijdjes starten.
Hoop dat het dan lukt om met hem te gaan straten in de les.

Alicia2u@ ik waardeer je reactie's ontzettend!
Maar het is denk ik beter als ik me lessen blijf volgen omdat ik gewoon geen verkeerde dingen wil doen(onder het rijden) zoals dat ik me tenen naar binnen moet draaien en me voet wat naar achteren leggen.
Maar verder ben ik het eens met wat de meeste hier zeggen.
Dank jullie wel :D

Vinden jullie ook niet dat ik veel ontspanner op me verzorgpony rijd dan op de bovenste foto's ?

esire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:07

Ja klopt, je zit inderdaad veel ontspannender op je verzorgpony dan op een manege pony. Ik vraag me wel of; is dat altijd al zo geweest? Dat je altijd al wat bang was om op een manege pony te rijden?

Het is denk ik wel goed om je kwartaalkaart af te rijden, probeer zoveel mogelijk dingen te doen tijdens de les, maar als je echt niet durft moet je het niet doen.

Veel succes een ook straks met je verzorgpony in de lessen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:12

Misschien heb je er last van dat er zoveel paarden in de bak zijn. Omdat je schrijft dat je denkt dat er spanning tussen de manege paarden is. Het kan zijn dat je doordat er zoveel om je heen gebeurd, niet weet waar je op moet letten en dus verrast wordt door een ander manegepaard dat opeens op kunt duiken. En jouw paard schrikt dan met jou. Kun je niet eens in een minder drukke les meerijden en kijken of dat beter gaat?

KimRamona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:13

Hee,

Je hebt het zelfde als mij.

Bang.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:18

esire schreef:
Ja klopt, je zit inderdaad veel ontspannender op je verzorgpony dan op een manege pony. Ik vraag me wel of; is dat altijd al zo geweest? Dat je altijd al wat bang was om op een manege pony te rijden?

Het is denk ik wel goed om je kwartaalkaart af te rijden, probeer zoveel mogelijk dingen te doen tijdens de les, maar als je echt niet durft moet je het niet doen.

Veel succes een ook straks met je verzorgpony in de lessen.

Jaah ik heb eerst op een manege gereden waar ik er elke les werd afgegooid.
Toen ben ik met een particulieren pony verzorgd.
Sandor uit me profiel.
Door deze pony durfde ik alles weer.
Daarna ben ik op de manege gaan rijden waar ik nu rijd.
Hier heb ik leren rijden maar was toen 2 jaar gestopt met het rijden.
En ben zo op die manege gekomen waar de paarden echt begonnen te rennen enz.
Eenmaal op deze manege had ik me beugels te kort en die moesten langer en me houding was heel slecht!
Maar ik durfde wel alles.
Op een geven moment mocht ik elke week op een 5 jarig paard rijden.
Nou zoals ik al verteld heb heeft hij me na 5 weken er een rodeo van gemaakt en me er afgegooid.
Ik moest toen wel op een ander paard omdat hij heel vreemd deed.
Ik heb wel altijd een 'voorover' houding op manege paarden en op particulieren paarden gewoon normaal.
Ook is het vaak zo dat ik gespannen ben voor me les...
En er zit altijd een soort haat in de paarden op de manege...
Ik weet niet maar een eigen paard kijkt altijd gewoon lief en betrouwbaar.

Ik zit echt in een knoop met me gevoelens en ideeën.
Zelfs mensen die kijken zien dat ik het eng vind...
Wat kan ik doen??? :?

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:21

dammie1 schreef:
Misschien heb je er last van dat er zoveel paarden in de bak zijn. Omdat je schrijft dat je denkt dat er spanning tussen de manege paarden is. Het kan zijn dat je doordat er zoveel om je heen gebeurd, niet weet waar je op moet letten en dus verrast wordt door een ander manegepaard dat opeens op kunt duiken. En jouw paard schrikt dan met jou. Kun je niet eens in een minder drukke les meerijden en kijken of dat beter gaat?

Nou ik reed eerst in een groepje van 5 mensen.
Maar dat was dus op de manege waar ze gewoon met je gaan rennen en bokken (uit het niets)
Nu rijd ik met 13 paarden in een groep.
En deze week ging ik wel galopperen maar toen kwam idd ineens een paard inhalen via de hoefslag terwijl ik daar heen stuurden
En deze week was een rommelige les...
Ik ga vragen of mensen een filmpje willen maken misschien zien jullie dan wat ik bedoel en wat ik misschien beter kan doen :)
Goed idee? :D

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:26

13 paarden in de les zijn er zeker 3 te veel :n
Zeker als iedereen de voorrangsregels niet kent of niet toepast (inhalen vanaf de hoefslag, echt niet de bedoeling!)
Je klinkt een beetje als mij ;)
Ik word enorm zenuwachtig als de les te druk is, en er overal paarden om mij heen zijn, terwijl ik geen idee heb waar zij naartoe gaan, of ik naartoe moet.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 20:29

Jaah daar hadden meer mensen het over :P
Me moeder zei als er wat gebeurd dan trek ik 1 van de 4 sterren van het gebouw...
Ze was behoorlijk boos want die rodeo kwam ook doordat iemand stro aan 't blazen was...
Nou me moeder was behoorlijk boos...
Vooral omdat ik na het rijden een dag later steeds bloedneuzen kreeg...
Tja dan maak je je best wel zorgen...

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:01

Misschien kan je eens vragen om vooraan te rijden :o ?
Dan kijkt je paardje (hopelijk) minder naar de anderen..

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:46

Ik vond manege-lessen vroeger ook vreselijk. Aan de ene kant vond ik pony's en ponyrijden heel erg leuk, maar als ik er dan op zat had ik elke woensdag buikpijn. Bij mij is het een stuk beter geworden toen ik een verzorg- en later eigen pony kreeg waar ik veel meer in de omgang mee deed, die vertrouwde ik van haver tot gort en haalde er na verloop de debielste stunts mee uit. Waarmee ik maar wil zeggen dat het nog goed kan komen :D

Heb je een favoriet paard op de manege waar je vertrouwen in hebt? Daar begint het mee denk ik. Wellicht kun je bovenop je lessenkaart een paar keer priveles nemen. Als je eenmaal beseft dat je de controle over je paard niet verliest ongeacht wat de anderen doen wordt het een stuk leuker.

13 mensen in 1 les vind ik wel bizar veel, hoe kan je iemand dan ooit nog verder helpen?

s_loves_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:52

ik heb 2 ongelukken gehad en rj alsnog op dezelfde manege er zijn mensen die als ze er een keer af zijn gegooid niet meer durfen dat maakt opzich niet uit dat is gewoon instinkt je moet op jezelf af gaan als je het echt heel eng vind miss. kan je prive lessen krijgen????
maar je kan natuurlijk ook gewoon stoppen maar als je je op je verzorgpony beter voelt kun je miss. ook bij jou thuis les krijgen alleen dat wordt natuurlijk wel heel duur.
rijd je moeder of vader niet paard want anders kan die als je rijd je in de gate houden of je het goed doet.
maar als je die niet hebt weet ik het ook niet meer...

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:13

ik heb zelf een paard gehad, die na een tijdje niet goed in zijn hoofd bleek te zijn, hij ging er uit het niets in bline paniek vandoor en ik kon niks meer doen, hij zette de rem er hard op en ik viel eraf. Ik ben er echt een paar keer goed vanaf gevallen en een paar hersenschuddingen opgelopen, maar hij moest bereden worden dus ik ben er alsnog weer een aantal keren opgestapt. Na een tijd werd het te gevaarlijk, toen kreeg ik de mogelijkheid om mijn vertrouwen weer terug te krijgen door op mijn oude verzorgpaard te rijden, dit is een hele lieve merrie, de wereld kan vergaan en zij zal stil staan. Alleen ik was zo bang dat ik de eerste paar ook helemaal zat te shaken. Ik heb zelfs een paar keer na het rijden lopen huilen van spanning. Ik had toen 2keuze's ik kon stoppen met paardrijden en nooit over mijn angst heen komen of ik kon doorzetten en in de toekomst weer lekker kunnen rijden en genieten van de paard. Ik koos voor het laatste.... ik ben weer een aantal keren op mijn verzorgpaard gestapt en ben nu ook weer hier en daar op andere paarden aan het rijden en heb zelfs een nieuw paard gekocht!

Ik weet dat het een lang verhaal is.... maar ik wou je even duidelijk laten maken dat je gewoon moet doorzetten, het is even doorbijten, maar je krijgt je vertrouwen echt weer sneller terug dan je denkt!! Het kost even tijd, maar het is erg goed om te blijven lessen daar tot je kaart afgelopen is.... je leert er erg veel van en als je stopt met je lessen, dan zal je altijd wel een soort van angst kunnen houden.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:48

het klinkt misschien heel erg raar, maar blijf galopperen.
ik heb zelf later de consequenties er van ondervonden,

ik had vroeger een verzorg pony met mijn zus, die pony
gooide mij er altijd af! ik werd dus bang.
op de manege ging het altijd goed tot dat een paard
weer raar ging doen in de galop. na een tijdje
ben ik wel weer gaan galopperen aan de longeerlijn!

nu 8 jaar verder kan je me op elk paard zetten,
maakt niet uit hoe gek die in zijn kop is. want
ik heb op de manege met vallen en heel vaak weer
op staan er van geleerd!

want hoe langer je het vermijd hoe moeilijker het
is om weer te gaan galopperen!

suzannef91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:59

Overleg het eens met je instructrice op de manege!
Ga op een lief paard, waar je vertrouwen in hebt,

Dan komt alles vanzelf weer goed! Als je het maar vaak genoeg doet:D

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:26

ik ben ooit gevallen mijn bot versplinterd en nu een ijzeren plaat
en ik heb maanden alleen maar bij de beginners gereden en zelf toen stond ik doodsangsten uit
op een dag kwam ik in de verkeerd (normaal de juiste) les terecht
en ik deed gewoon mee en zo zag ik dat het eigenlijk niet zo eng is
zoals al gezegd is paardrijden is een sport van vallen en opstaan

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 17:48

Equimotion schreef:
Ik vond manege-lessen vroeger ook vreselijk. Aan de ene kant vond ik pony's en ponyrijden heel erg leuk, maar als ik er dan op zat had ik elke woensdag buikpijn. Bij mij is het een stuk beter geworden toen ik een verzorg- en later eigen pony kreeg waar ik veel meer in de omgang mee deed, die vertrouwde ik van haver tot gort en haalde er na verloop de debielste stunts mee uit. Waarmee ik maar wil zeggen dat het nog goed kan komen :D

Heb je een favoriet paard op de manege waar je vertrouwen in hebt? Daar begint het mee denk ik. Wellicht kun je bovenop je lessenkaart een paar keer priveles nemen. Als je eenmaal beseft dat je de controle over je paard niet verliest ongeacht wat de anderen doen wordt het een stuk leuker.

13 mensen in 1 les vind ik wel bizar veel, hoe kan je iemand dan ooit nog verder helpen?

Nou ik heb dus een lieveling paard maar die heeft me er afgegooid en ik mocht er niet meer op omdat hij gevaarlijk deed.

Nou word hierboven veel verteld...
Maar dan Staan er zinnen die na mijn gevoel zeggen dat ik na het vallen er niet meer op ga...
Maar als ik val ga ik er altijd weer op...

qua het rijden van me verzorgpony in de les lijkt me wel goed...
De eigenaar en ik gaan ook wedstrijden met hem starten dus de bak gaat hij sowieso een x in. :P
Ik ben vandaag op een zeer lieve pony geweest in de les.
Hij was voor de les en een kwart in de les heel schrikkering en verevelend...
Normaal doet hij dat niet dus dat was ff balen.
Ik heb 5 rondjes gegaloppeerd maar toen was hij opeens stuurloos dus toen heb ik hem 'geprobeerd' in het midden te zetten gelukkig lukte dat :P
Ik was doods bang en nerveus...
Maar toen ik eenmaal op me eigenwijze verzorgfjord zat en in galop sprong slaakte ik gewoon een zucht van spanning die ik kwijt was na de manege :P
Ik ga denk ik wel lessen rijden met me verzorgpony :)
Hopen dat het dan beter gaat :D
bedankt voor alle lieve berichtjes en tips ik neem ze allemaal mee naar me volgende les :D

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:53

is dat normaal bij jullie? 13 mensen in 1 les? en hoe groot is de bak dan?

je moet gewoon weer je vertrouwen terug krijgen,inderdaad desnoods met privelessen. doe vooral rustig aan.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 17:55

ik weet niet...
Vandaag waren het er 12..
ik rijd in het 1a hoogste groepje van de manege.
Misschien heeft het daar wat mee te maken.

Jah ik ga idd privé lessen nemen denk ik...
Maar is wel duur :(