tips voor m'n schouders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_3

tips voor m'n schouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:37

Hooi allemaal
als ik foto's terug kijk van wanneer ik aan het rijden ben
erger ik me zo erg aan mij schouders.. :roll:
ik klap zo naar voren
vaak komt dat doordat ik veel let op mijn paard.
het kan soms nogal een duiveltje zijn, vandaar dat ik m constant in de gaten probeer te houden
nu heb ik geprobeerd er enkele lessen erg op te gaan letten en in het begin de goede houding aan te nemen enzo
maar ik zie nog maar weinig resultaat.
dus nu komt het:
*tromgeroffel*
Wie heeft er voor mij tips zodat ik met rijden mij schouders naar achter hou, niet naar voren klap en dus trotser op mijn paard kom te zitten?
ik zal, als ik tijd heb, vanavond een foto erbij zetten:)

Lielle

Re: tips voor m'n schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:48

schouders een beetje hol trekken en iemand een stukje tape tussen je schouderbladen laten plakken. Dan voel je het meteen als je weer korm gaat zitten.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:50

Dat heb ik ook, bij mij komt het er vandaan dat ik mijn bovenarmen langs mijn lichaam houd en hierdoor mijn bovenlichaam naar voren doe om te compenseren.

Heb er helaas nog geen trucje voor gevonden, maar als ik er op let dat ik mijn bovenarmen helemaal ontspan en verder naar voren breng gaat het al wel automatisch beter met mijn schouderhouding.. val alleen helaas heel snel terug in m'n slechte houding wanneer ik iets snel moet herstellen

'k Lees even mee

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:07

gelukkig ben ik niet de enigste
wat ik ook fout doe is dat ikmijn armen in het algemeen ook mee naar voren plaats, als gevolg van die schouders

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:21

De stand van jouw schouders wordt grotendeels bepaald door de stand van jouw bovenrug. Als je jouw bovenrug gebogen hebt, zullen jouw schouders altijd naar voren en omhoog gaan. Mocht je daarbij ook nog eens stabiiteit zoeken door jouw armen bijvoorbeeld te overstrekken of door tijdens het lichtrijden gewicht te zetten op de teugels door onbalans, dan worden de schouderspieren flink belast. Voorover duiken gebeurt vaak als de rompbalans niet goed is, doordat er te weinig spierspanning wordt gezet op de spieren die het bekken stabiel moeten houden (met name onderste buikspieren en mediale bilspieren) en in jouw geval zal je waarschijnlijk minder spierspannning hebben op de strekspier van jouw rug.
Voor een goede schouderstand moet je eerst leren op welke wijze je jouw rug kan strekken zonder jouw schouders naar achteren te gaan trekken. Dit doe je met de spier die langs jouw wervelkolom loopt. Zodra je dit soort problemen wil gaan oplossen door bijvoorbeeld schouders naar achteren te trekken, zul je last gaan krijgen van jouw schouderspieren. Daarnaast zul je moeten leren hoe je jouw balans kan behouden d.m.v een juist spiergebruik, zodat je niet meer voorover valt.
Mocht je meer willen weten, dan mag je me altijd een pb sturen.

sam_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:37

probeer ontspannen te zitten dan klappen je schouders minder snel naar voren.

Beauty96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:50

Proberen je zoveel mogelijk te ontspannen! En jezelf in de gaten proberen te houden door inderdaad een foefje (stukje tape tussen je schouders of iets dergelijks..) verder kun je vragen of iemand je hierbij wil helpen, telkens als jij naar voren zit met je schouders, dat diegene jou daar dan weer op attendeerd.
Succes!

poematutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:50

Er is ook een soort van corrigerende band om je schouders in de juiste houdig te houden.
Ook te gebruiken als je niet op het paard zit.
Misschien dat ongemerkt een verkeerde houding hebt, en deze "band" trekt je als ware wat recht..

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 18:52

poematutje schreef:
Er is ook een soort van corrigerende band om je schouders in de juiste houdig te houden.
Ook te gebruiken als je niet op het paard zit.
Misschien dat ongemerkt een verkeerde houding hebt, en deze "band" trekt je als ware wat recht..

Weet je misschien ook hoe ze die band noemen?Waar die te halen is en hoe duur zoiets zou zijn?
Lielle schreef:
schouders een beetje hol trekken en iemand een stukje tape tussen je schouderbladen laten plakken. Dan voel je het meteen als je weer korm gaat zitten.

@lielle dat van dat tape is ook een goed, misschien dat ik even vraag of mijn vriend tape plakt op mn rug;) kan ik er gelijk mee oefnene

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:54

Dat zijn allemaal manieren waarmee je het probleem niet oplost als je niet de juiste spieren leert te gebruiken...

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 18:56

Hobby schreef:
Dat zijn allemaal manieren waarmee je het probleem niet oplost als je niet de juiste spieren leert te gebruiken...

hoe zou ik dan de spanning op de strekspier van mijn rug kunnen verbeteren?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:19

Door deze spier te trainen en te leren gebruiken. Laat iemand met zijn vingers over de spieren langs je wervelkolom drukken, zodat je voelt welke spier het is. De strekspier loopt vanaf je schedel tot aan de bekkenrand. Als je op een puntje van een stoel gaat zitten, kun je jouw zitbeenderen goed voelen. Als je jouw rug van onder naar boven helemaal hol maakt door over jouw zitbeenderen naar voren te rollen, kun je de strekspier goed voelen. Als je de spier gevoeld hebt, maak je daarna jouw rug recht door weer over de zitbeenderen terug te rollen naar middenstand (controleer dit door met de zijkant naar de spiegel te gaan zitten). Je zult zien dat jouw schoudertoppen dan naar opzij wijzen. Als je jouw rug krom maakt, zul je zien dat jouw schoudertop naar voren en omhoog komt.
Als je het moeilijk vindt om jouw rug uit te strekken als je staat, kun je een hand op jouw borst leggen en een een hand op jouw buik leggen. Beide handen moeten recht boven elkaar komen.

Oefen het rechtop houden van jouw rug zo vaak mogelijk, bijvoorbeeld tijdens de reclameblokken op televisie of tijdens les op school. Dan zul je merken dat je minder snel moe wordt in de rugspieren.
Op het paard is het belangrijk dat je leert om eerst jouw bekken in middenstand te houden (net als op de stoel). Jouw bekken is in middenstand als je zowel op jouw zitbeenderen zit als een beetje op jouw kruis. Als je te ver achterop jouw billen gaat zitten, zal je hele rug lichtgebogen zijn en gaan jouw schouders weer naar voren.

Normaal laat ik in de praktijk altijd alles zien en voelen, zodat je precies kunt begrijpen wat ik bedoel. Via de computer is het lastig om alles goed uit te leggen, maar ik hoop dat je iets met de informatie kan.

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:15

Wat ik altijd deed was doen alsof er een onzichtbaar lijntje aan mijn hoofd zat :j Ook heb ik op een stal wel eens een uur gewoon omhoog moeten kijken, gewoon naar de lucht :j en dan leren rijden :) En voor iedere keer dat je naar beneden kijkt, 1 euro betalen :') Het is niet de leukste manier, maar het werkt wel :j en je krijgt gevoel voor het rijdne :j :)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:19

Denk dat je een zandloper bent: en laat dan al het zand vanuit je hoofd en schouders naar beneden lopen. Klinkt raar, maar je zit direct beter.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:47

Ik heb ze altijd een beetje opgetrokken gehad,
lastig, want hoe meer je er op gaat letten en ermee bezig bent, hoe erger het lijkt te worden ;)

poematutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:04

Ik geloof dat die band zelfs bij de wehkamp te koop is.
Ik zal je anders via pb even een mailtje sturen met een link, zodat je kan zien wat ik bedoel.
Ik heb zelf ook zo'n ding en het helpt mij absoluut.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 17:08

palinglcw schreef:
Wat ik altijd deed was doen alsof er een onzichtbaar lijntje aan mijn hoofd zat :j Ook heb ik op een stal wel eens een uur gewoon omhoog moeten kijken, gewoon naar de lucht :j en dan leren rijden :) En voor iedere keer dat je naar beneden kijkt, 1 euro betalen :') Het is niet de leukste manier, maar het werkt wel :j en je krijgt gevoel voor het rijdne :j :)

bedoel je tijdens het rijden de lucht inkijken?
want dat is bij mij niet mogelijk rij namelijk in groepslesen

Hobby schreef:
Door deze spier te trainen en te leren gebruiken. Laat iemand met zijn vingers over de spieren langs je wervelkolom drukken, zodat je voelt welke spier het is. De strekspier loopt vanaf je schedel tot aan de bekkenrand. Als je op een puntje van een stoel gaat zitten, kun je jouw zitbeenderen goed voelen. Als je jouw rug van onder naar boven helemaal hol maakt door over jouw zitbeenderen naar voren te rollen, kun je de strekspier goed voelen. Als je de spier gevoeld hebt, maak je daarna jouw rug recht door weer over de zitbeenderen terug te rollen naar middenstand (controleer dit door met de zijkant naar de spiegel te gaan zitten). Je zult zien dat jouw schoudertoppen dan naar opzij wijzen. Als je jouw rug krom maakt, zul je zien dat jouw schoudertop naar voren en omhoog komt.
Als je het moeilijk vindt om jouw rug uit te strekken als je staat, kun je een hand op jouw borst leggen en een een hand op jouw buik leggen. Beide handen moeten recht boven elkaar komen.

Oefen het rechtop houden van jouw rug zo vaak mogelijk, bijvoorbeeld tijdens de reclameblokken op televisie of tijdens les op school. Dan zul je merken dat je minder snel moe wordt in de rugspieren.
Op het paard is het belangrijk dat je leert om eerst jouw bekken in middenstand te houden (net als op de stoel). Jouw bekken is in middenstand als je zowel op jouw zitbeenderen zit als een beetje op jouw kruis. Als je te ver achterop jouw billen gaat zitten, zal je hele rug lichtgebogen zijn en gaan jouw schouders weer naar voren.

Normaal laat ik in de praktijk altijd alles zien en voelen, zodat je precies kunt begrijpen wat ik bedoel. Via de computer is het lastig om alles goed uit te leggen, maar ik hoop dat je iets met de informatie kan.

ik voel mijn zitbeenderen altijd errug goed na het rijden, rij om vrijdagavond van 8 tot 9 en zaterdagochtend van 9 tot 10, maar dan doen die dingen best zeer....
heb je daar toevallig ook tips voor? :o

ik heb trouwens nog steeds geen foto's geplaatst, erg slecht
maar moet leren voor mijn tentamens en had stage vandaag
dus i'msorry

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:23

Spek kweken :D
Als je met een ouder, hard zadel rijdt en je hebt weinig vet op je billen, dan is de kans groot dat je jouw zitbeenderen voelt na het rijden. Misschien is een zadelbontje dan een idee?

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 14:33

Hobby schreef:
Spek kweken :D
Als je met een ouder, hard zadel rijdt en je hebt weinig vet op je billen, dan is de kans groot dat je jouw zitbeenderen voelt na het rijden. Misschien is een zadelbontje dan een idee?

spek kweken lijkt mij niet echt de oplossing en het lijkt me erg moeilijk om daar vet te kweken ;)

miesemau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:13

iemand die in het midden van de bak staat en die je constant corrigeerd als je weer naar voren gaat hangen zo leer je het vanzelf af

Rhenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:22

denk dat dat inderdaad de beste manier is...

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:25

Ken een meisje die het heeft. Die heeft een strotouwtje zogeknoopt dat ze hem om kan doen en dat gaat snijden als ze haar schouders naar voren doet. Zelfde idee als de tape dus eigenlijk.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:58

al klinkt dat idee van het strotouwtje toch wat bruter..
haha

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:11

ik denk dat je met centered riding les een stuk verder kan komen, en zullen namelijk wel meer puntjes in je houding zijn die verbeterd kunnen worden en deze methode maakt je bewust van je lichaam, houding en de fouten en dan ga je proberen te verbeter en eigen te maken.

Joyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:19

Je kunt ook voor het paardrijden alvast wat oefeningen doen. bijv. met je schouder en arm plat tegen de muur aan en je gezicht en lichaam weg wenden zo krijg je een strekking van je schouders zodat je ze goed naar achteren (op de juiste plek) kunt houden.