uitproberen of een serieus probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara15

uitproberen of een serieus probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 08:06

hoi ik heb nu ong 2 1/2 maand een fries.
ze is super lief en knuffelig en luistert prima totdat je met dr aan het werk gaat.
met longeren draait ze zich na iedere 5 stappen om en komt dan op me af gelopen soms loopt ze daarbij ook dwars door me heen en kan ik nog maar net optijd opzij springen. als je rijdt is ze de laatste tijd praktisch stuurloos. ze loopt prima totdat je gaat aandraven en dan schiet ze opeens de andere kant op of gaat ze er in gallop vandoor met bokken etc. ik heb al van verschillende mensen gehoord dat ze me mij aan het uitproberen is, en dat kan dan wel zo zijn. maar dit is mijn eerste paardje en ik begin gewoon zo langzamerhand de moed een beetje te verliezen. ik krijg nu prive les met dr wat wel goed gaat, maar ik heb het gevoel dat ze gwoon heel erg ontzag heeft voor die instructrise want ze hoeft maar de bak in te komen en mijn paardje loopt prima. ik voel me hier best wel rot bij, want het geeft mij een beetje het gevoel alsof ik iets verkeerd doe. hebben jullie misschien tips met hoe ik dit het beste aan kan pakken??

CoRiNa1983

Re: uitproberen of een serieus probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:11

waarschijnlijk is ze je an het uitproberen ja, en het kan zijn dat je paardje voelt dat je instructrice strenger is als jij, overleg goed met haar wat je moet doenof wat zij eraan zou doen, ieder paard is anders en reageerd op dingen anders.

verder zou ik werken met straffen of negeren als ze iets fout doet en veel belonen als ze iets goeds doet. maar wat het beste bij je paard past straffen of belonen kan ik van hieraf niet zien.

bij mijn paard werk negeren juist heel goed als ik haar straf wordt ze alleen nog mar dwarser, maar ik beloon haar wel als ze iets goed doet.

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:31

Ik denk idd ook dat ze je aan het uitproberen is!!
Ik heb dit zelfde gehad met mijn bijrijdpaardje.
Ik zelf had op een gegeven moment ook dat ik er zelf wat gespannen op ging zitten en dat voelde hij ook.
Dus zodra ik les had ging het prima, dan was ik ook meer ontspannen, omdat ik toch al wist dat mijn paard dan braaf zou zijn.
Die van mij deed het vooral als hij aan het werk moest.
Ik heb er toen hulp bij gehad van iemand die goed weet hoe hij met dit soort gedrag om moest gaan.
En hij heeft mij ook verteld dat mijn paard gewoon nog niet genoeg respect voor mij had.Hij was gewoon ongehoorzaam.
Wij hebben hem toen een weekje dus ongeveer 5 keer gelongeerd,zo leerde ik hem te belonen met mijn stem als hij het goed deed en hem te straffen met mijn stem als hij het fout deed en des noods met het geluid van de zweep als hij echt ongehoorzaam was.Vooral het belonen werkte erg goed.
Een paard moet voldoening hebben.En mijn paardje is er ook echt 1 die wat te doen moet hebben, want anders gaat ie zich vervelen en dan word ie lastig :D.Nou binnen 2 keer longeren ging het al een heel stuk beter hij luisterde ontzettend goed en deed direct wat ik vroeg.
Daarna hebben we hem eerste een aantal keer eerst gelongeerd voor het rijden.
Het rijden ging toen ook een stuk beter.
Heb zelf ook veel moeten verandere,dus hem lekker bezig houden veel figuren en overgangen ,regelmatig even een lekker lang teugeltje als beloning.
Natuurlijk was het niet direct helemaal over, maar het heeft mij ontzettend geholpen;)
Ik weet nu ook wanneer ik hem mag straffen en wanneer ik hem moet belonen, onze band is een stuk sterker geworden!

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:37

Probeer haar tijdens het longeren "op te sluiten" tussen de longe en de zweep,
en zorg dat je zelf altijd achter haar oog blijft staan, dan ben jij achter haar, zodat ze voorwaarts blijft en je niet ziet. Zodra ze je ziet, op je af komt. Denk dat dit je al een eindje op weg zal helpen

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:42

Het laatste wat een paard mag doen is over je heen lopen. Dan moet je haar echt streng aanpakken, want dat is natuurlijk gewoon gevaarlijk. Als ze dat bij mij proberen krijgen ze dan ook een flinke lel. Friezen zijn daar vaak ook wat lomper in ;)
Verder denk ik dat je haar ook iets strenger moet aanpakken, want het klinkt als dat ze geen respect voor je heeft. Hoe je dat moet doen is een beetje lastig zeggen zo van achter de computer.
In ieder geval veel succes, en het komt echt wel goed :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:54

Denk dat het probleem bij jezelf ligt, denk dat de fries erg gevoelig is en reageert op het minste geringste wat jij fout doet in je eigen houding, laat je instructrice jou uitleggen waar en hoe je positie moet zijn.

Ga wat meer schuin achter haar lopen en als ze in wil draaien geef haar dan een aanwijzing op haar schouder, leer haar het wijken voor druk , dan gaat ze het echt begrijpen.

Het is echt geen uitproberen, zij vertelt jou wat jij fout doet en straft haar daar niet voor maar leer zelf hoe het moet.

Misschien eens een lesje loswerken nemen, dan leer je veel over houding en positie en hoe een paard communiceert met zijn lichaam, dar heb je heel veel aan , ook met het rijden is het belangrijk hoe jij met je lichaam kan reageren.
Maar dat zou je instructrice je allemaal uit moeten kunnen leggen , waarom anders wil je les, jij wil leren je paard toch, nu traint je paard jou , dus luister en kijk naar het dier en wees creatief, leer van je paard.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:05

Uitproberen doen ze allemaal.
Het is een kwestie van goed letten op je eigen en haar lichaamstaal. Als je weet wanneer ze omgaat draaien kan je daar op in spelen door haar voor te zijn, je kunt bijvoorbeeld haar dan voorwaartser houden met je longeerzweep.
Tijdens het rijden zal je denk ik meer op moeten treden, probeer haar voor te zijn en slimmer dan haar. Je weet wat ze doen en handel daar naar. Hou haar bezig tijdens het rijden zodat ze geen tijd heeft om spelletjes te gaan spelen.
En wat de anderen ook al aangeven, overleg met je instructrice.
Zij kent je paard nu een beetje en jou als persoon en heeft wellicht wat goede tips voor je.
Als je dit niet aan gaat pakken blijft ze over je heen lopen en zal het plezier snel weg zakken en zal de ergernis er voor terug komen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:16

Tussen ruiter en paard moet een rangorde worden bepaald : wie is leider en wie is ondergeschikte. Paarden zijn kudde dieren en een kudde kan enkel overleven onder een leider en met een rangorde.
In de huidige situatie is het duidelijk dat je paard je trainster wel als leider ziet maar jou niet.
1. Zoek uit wat het gedrag is in een kudde tussen leider en ondergeschikte. Jij moet je gedragen als een leider en mag dit gedrag niet aanvaarden van je paard tov jouw = zwart. Ondergeschikt gedrag van je paard tov jouw moet je aanmoedigen = wit.
2. Maak een lijst met het wit en zwart gedrag en hou je aan dit zwart - wit een paard denkt ook zwart - wit en kent geen grijs.
3. Elke seconde dat je bij je paard bent houd je je consequent aan deze lijst en corrigeer of beloon zijn gedrag, steeds op dezelfde wijze en zolang je je paard hebt. Regelmatig grondwerk doen zal helpen bij dit proces. Je zal zien dat je paard rustiger wordt omdat ze weet dat jij als leider steeds het best weten.
Tracht dit samen met je trainster te doen als zij aandacht besteed aan het opvoeden van een paard dan kunnen jullie je manier van werken coördineren, anders kan je op zoek gaan naar iemand anders die je kan helpen met opvoeden. Zoek dan een western ruiter, zij besteden meestal veel aandacht aan dit opvoedings aspect, een aspect dat niet te maken heeft met de rijstijl.
Een praktische tip voor als je paard op je af komt zoals bij het longeren : maak je zo groot mogelijk, armen omhoog, brul je longen uit je lijf en ga een stap naar haar toe maar wees wel klaar om opzij te stappen als het nodig is. In 99 % van de gevallen zal ze weglopen van jou of blijven staan, loop ze weg kan je ze terug op een cirkel brengen, als ze blijft staan neem even je de druk weg, als beloning en dan zet je ze terug aan het werk. Door zo te handelen toon je dat zij niet de leider is maar jij.
In onze western trainingswijze en in tegenstelling tot andere antwoorden laten wij onze paarden wel een fout maken en zullen ze dan corrigeren, dan weten ze wat ze fout doen. Als je steeds voorkomt dat je je paard een fout maakt moet je je paard steeds onder druk houden, zolang hij doet wat wij willen nemen wij alle druk weg, dit is een van de fundamentele verschillen tussen western en "engels".