Hier een lang verhaal over mijn paard.
Wat zouden jullie doen als je dit verhaal gelezen hebt?
Als je geen zin hebt in lezen, moet je er niet aan beginnen

Ik heb mijn paard nu bijna 1,5 jaar.
Toen ik hem voor het eerst zag was ik gelijk verkocht
Maar nu heb ik 1 probleem: Hij steigerd de laatste tijd nogal vaak.
En hij loopt ook niet helemaal zuiver, dus beetje teugelkreupel of gewoon iets met zijn been?
Voor het verhaal wat er allemaal achter zit moet je het verhaal hieronder ff lezen

Daar liep hij volgens mij niet teugelkreupel toen ik op hem had gereden, maar dat weet ik niet cker meer, ik zag wel dat zijn hoofd ligt omhoog en omlaag ging, maar de vorige eigenaar zei dat het kwam omdat de bak nogal heel erg los was. Ik had ook een kennis van ons mee genomen, die zijn hele leven al in de paarde zit, en die dacht dus ook dat het daar aan lag.
Maar voor de ckerheid dus nog ff op de fotos en laten keuren.
Toen werd hij dus helemaal goedgekeurd.
Maar toen was het volgende probleem: Hij wou de trailer niet in bij de dierenarts, ze hebben hem toen met geweld de trailer ingedaan, dus hij moest veel steigeren, hij is zelfs achterover gevallen. Dus ik weet ook niet of hij daar nog dingen van heeft overgehouden??
Eenmaal thuis, ging ik hem gelijk rijden, toen zagen we dus dat hij heel ligt kreupel was, en dus weer met zijn hoofd heel ligt heen en weer ging. dus van boven naar onder. Ik was die week al begonnen met privelessen, en mijn instructice viel het dus ook op dat hij teugelkreupel was. Na een half jaar was hij daar weer vanaf, tenminste hij liep niet meer kreupel maar nog wel met zijn hoofd heel ligt omhoog en omlaag, maar nu een jaar later is er dus ook steigeren bij gekomen en zie ik hem ook weer iets trekken met zijn been.
Als hij losloopt zie ik ook dat hij nog wel iets trekt met zijn been. bijv. met longeren, dan staat hij ook gewoon te steigeren, want hij wil altijd op de volte rechts. Links zit hij dus (denk ik) een beetje vast.
Het steigeren is 3 kwart jaar geleden begonnen. Als ik met een ander paard in de bak rij, dan is er helemaal niks aan de hand! dan steigerd hij nooit! maar dan is hij links nog wel moeilijk in te buigen. Als ik alleen in de bak rij dan begint hij gelijk al te steigeren, datzelfde geld als ik weg wil van huis, maar als ik dan terugkom dan is er niks aan de hand, dan kun je gewoon de teugels los laten en hij loopt naar huis. Hij heeft dus ook een soort van verlatingsangst. Ook als ik mijn shetlander uit de wei haal, dus dan is hij alleen dan word hij ook helemaal gestresd, dus ik denk dat hij het gewoon niet zo fijn vind om alleen in de bak te rijden.
Als ik hem been geef, dan begint hij al te steigeren(als ik alleen in de bak rij) dus hij is nogal tegen het been.
Verder is het echt een heel lief en betrouwbaar paard, hij zou nooit bijten of trappen, met opzadelen en afzadelen kan ik hem zo los laten staan op het erf, hij is dan echt zo lief.
Ja ik heb hem klinisch laten keuren en ook nog 8 foto`s gemaakt van zijn benen. Hij is daar gekeurd dus waar ik hem ook gekocht heb. dus de dierenarts van de verkoper.
Hij is in juni 8 jaar geworden.
Hij is 1 maand geleden nog nagekeken door de tandarts, en die heeft hem het een en ander bijgevijld in de mond.
Ik heb hem gekocht alleen met een halster erbij
Toen ik hem had heb ik eerst ff 3 keer met een ander zadel gereden(die had ik nog in de schuur liggen), maar die lag er in principe wel mooi op, maar daar heb ik niet super veel verstand van, dus zijn we toch maar naar de zadelmaker geweest, die heeft er 1 meegegeven maar het paste nog niet perfect, hij had er al wel 20 opgehad:P maar hij zei dat ik er wel weer een poosje mee verder kon, maar na een paar maanden dacht ik toch wel dat de boom net iets te smal was, dus is hij bij ons geweest, en heeft hij een ander zadel aan ons gegeven, en zijn boommaat en alle maten opgemeten, toen d8 ik weer dat het zadel niet lekker zat (al zat het voor mij echt heeeeeeeerlijk!!) Dus weer die man opgebeld, en toen kwam hij weer bij ons, en nu heb ik dan eindelijk het zadel wat heel lekker op zijn rug ligt. (voor mij is het was minder fijn, want ik heb nogal lange benen en mijn benen komen nog net op die bladen van het zadel)
Dus aan het zadel moet het nu niet liggen vind ik, misschien wel het eerste 3 kwart jaar, dat hij daardoor iets in zijn rug gekregen heeft, want toen paste het zadel niet helemaal perfect.
Als ik zonder zadel op hem rij dan loopt hij ook nog iets onzuiver, maar de laatste tijd kan dat helaas niet meer, omdat hij dus zit te steigeren (als ik alleen in de bak ben) maar als ik samen rij dan kunnen we nog wel gewoon lekker zonder zonder rijden

Mijn instructeur vind het ook moeilijk beoordelen, ze weet dus ook niet of het pijn is of gewoon ondeugendheid.
Er zit natuurlijk wel een verhaal achter, van het teugelkreupelen (en hij wou eerder ook nooit goed de trailer in, maar inmiddels is dat opgelost
) en het is een goed gefokt springpaard, dus mijn instructeur vind het wel raar dat ze hem dan zelf niet gehouden hebben, omdat het gewoon goede ouders hebben en verder gewoon echt een schat van een paard is. Dus dat zegt wel wat dat ze die verkocht hebben, dus misschien dat hij wel wat heeft?? maarja ik kan het ook niet cker zeggen want hij was wel redelijk prijzig. dus dan verwacht je dat hij helemaal goed is.Bedankt voor het lezen!!!!!
Hopelijk hebben jullie tips? Of weten jullie wat er met hem aan de hand is?
Als je meer moet weten/iets niet snapt, gewoon reageren in dit topic!!!