in het donker luistert hij niet..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence_

in het donker luistert hij niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 19:15

als ik in het donker rijd is mijn pony helemaal niet te houden luistert niet goed en
gaat vreselijk snel lopen en is dus een beetje gestrest wat zou dat verminderen?

Shazza

Re: in het donker luistert hij niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:39

Sommige paarden hebben moeite met het donker, ik had er ook zo een. Het enige wat enigzins helpt is zorgen voor voldoende licht zodat de pony kan waarnemen wat er om hem heen gebeurd. Zelf rustig blijven en de pony vertrouwen geven dat het allemaal zo eng niet is, is ook belangrijk! Als je zelf ook gaat zitten stressen dan is het eind zoek. Dan heb je kans dat het wat beter wordt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:40

Rijd je vaak in het donker?

Die van mij ook wat stresseriger zijn als we de eerste paar keer weer in het donker moeten rijden. Vaak doen, maakt dat het normaal is en dan is er geen probleem meer :)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:41

Lijkt wel alsof iemand mij in het donker aan het beschrijven is :D

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:39

Een pony die ik rijd was eerst ook heel bang in het donker, toen ben ik elke dag een uurtje later gaan rijden (de eerste dag om 5 uur, tweede om 6 uur, enz.) op die manier kan je pony ook wennen aan het donker. Natuurlijk moet je ook goede verlichting hebben. Bouwlampen vinden veel paarden eng, omdat die vaak zo fel zijn dat ze buiten de bak niks kunnen zien.

Beauty96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:46

Ik denk dat het een questie van wennen is. In het donker zien ze minder dan bij gewoon daglicht dus zijn ze vaak wat onrustiger.
Door gewoon lekker ontspannen te rijden en de pony op z'n gemak te stellen, kom je vaak al een heel eind. Als je met 'm bezig blijft, dus veel verschillende oefeningen en figuren rijdt, dan krijgt die al minder de kans om gespannen te worden, vaak word het minder als je al een paar minuten aan het rijden bent.

Succes.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:21

Begin met het oefenen in de schemer..

Paarden zien in het donker wel beter dan ons.. zelfs beter dan katten wordt gezegd..

ik denk dat het gewoon onwennig voor hem is..
probeer daarom te gaan oefenen wanneer het schemerig wordt.. het wordt dan langzaam aan donker zodat hij er ook aan kan wennen... ;)

sam_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:47

als je vaak in het donker rijd kun je miss eerst af en toe aan de hand een paar rondjes stappen en dan uitgebreid belonen.
een beetje kletsen en zo.
daarna langzaam laten wennen aan het echte rijden in het donker.
het kan eng zijn voor je pony dat hij niks ziet daar moet hij dus gewoon aan wennen.

als het echt niet lukt kun je ook extra bakverlichting aanschaffen.
(ik weet niet of je thuis rijd ?)

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:21

Vaak hebben ze moeite met het omschakelen en hebben ze dus een aantal keren nodig om eraan te wennen :j ook kan het zijn dat je pony je gewoon meer moet gaan vertrouwen, want ook dat is een punt vaak :j

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:23

Mijn pony loopt juist beter in het donker:D Of het lijkt maar zo... Maar er is dan geen licht bij de bak. De bak licht wel langs een drukke straat en dan heb je vaak wel licht van de koplampen van auto's. Dit licht beweegt dan wel en in het begin was ie af en toe bang voor z'n schaduw. Maar nu kan ik hem gewoon in het donker rijden.

Probeer gewoon steeds iets later. ga erop zitten als het licht is. Rij lekker ontspannen en ga dan door tot het iets schemert. en zo steeds een stukje verder.