Vertrouwen opbouwen bij kind en pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Vertrouwen opbouwen bij kind en pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 13:05

Hallo,

Ik heb pas voor mijn neefje een pony gekocht.
Nu is hij met rijden een beetje gespannen waardoor de pony allemaal streken uit gaat halen.
Mijn neefje durft dus eigenlijk niet te vertrouwen op de pony.

Weten jullie nog manieren om het vertrouwen te willen? Zodat mijn neefje de pony vertouwd en de pony hem.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:09

Hou oud is je neefje?

Onze dochter heeft ook al vroeg een pony gekregen.
Wij laten haar zoveel mogelijk mee helpen met verzorgen en poetsen.
Verder lekker wat wandelen/rijden/buitenritjes aan de hand, longeren, gymnastiekoefeningen, de kinderen zelf met de pony aan de hand laten wandelen (als dat gaat).

Vertrouwen moet vaak opgebouwd worden, d.m.v. het opdoen van positieve ervaringen.

Bluebontje

Re: Vertrouwen opbouwen bij kind en pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:10

Oh, dit ga ik even volgen.
Mijn dochter van 9 heeft een c pony. Schat van een beest, maar haalt wel eens streken uit.
Met mijn paard rijdt ze zo weg, maar met de hare is het vertrouwen er gewoon niet.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 17:46

Mijn neefje is 9 jaar oud en heeft nu z'n 2de pony.

De eerst pony was een Bpony van 25 jaar, deze pony deed dan ook geen stap verkeerd.

De pony die hij nu heeft is iets meer met een wedstrijd pony te vergelijken.
Deze stap is dus voor hem nog best groot, en daar komt ook nog een bij dat hij van een B naar een D pony is gegaan.

Anouk79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:44

Spelenderwijs wat vertrouwensspelletjes doen met en op de pony..

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:48

Iemand zoeken die de pony goed bijrijdt, zodat ie z'n beweging krijgt en braaf blijft. Je neefje hoeft dan alleen maar te doen wat hij durft.
Heeft mijn kids in het begin erg goed geholpen.

Paranoide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:56

Zorg dat de pony niet te groot is, een wat kleinere pony geeft vaak vertrouwen. Als het zijn eerste pony is, en hij vindt het nog een beetje spannend is het belangrijk dat de pony vooral braaf is. Ga niet voor de mooiste, de beste of met de sterkste gangen, ga voor een lieve en betrouwbare pony.

Begin eerst met de omgang, laat hem lekker de pony poetsen, in het land zetten en uit het land halen, knuffelen en wat grondwerk in de bak doen. Lekker een beetje spelen , dat bouwt sowieso vertrouwen op. Als hij het rijden erg eng vindt kun je er een longeertouw aanknopen. Spreek samen met hem af dat je niets doet wat hij eng vindt, maar dat je het wel gaat proberen. Als de pony braaf aan de longeerlijn is kun je hem langzaam aan los laten rijden. Zorg dat er altijd begeleiding bij is die je neefje vertrouwd. Je neefje moet het gevoel hebben dat er niets kan gebeuren, want (...) is bij hem. Als de pony streken gaat uithalen moet je hem bezig houden. Ga samen spelletjes spelen. Balkjes draven, slalommen, horseball, etc etc. Maak het leuk en creeer een veilig gevoel, dan komt het vanzelf goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:58

eva1969 schreef:
Iemand zoeken die de pony goed bijrijdt, zodat ie z'n beweging krijgt en braaf blijft. Je neefje hoeft dan alleen maar te doen wat hij durft.
Heeft mijn kids in het begin erg goed geholpen.

:j
En als hij het echt eng vind zou je hem ook eerst een tijdje aan de longeerlijn kunnen laten rijden, en dat langzaam afbouwen als hij weer los durft.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:25

idd veel laten helpen bij verzorging en de pony borstelen en wandelen ed..of idd zoals hierboven een tijdje aan de longe laten rijden, dan hoeft hij alleen maar op zijn zit en de pony te concentrere en an de pony niet zo snel iets uithalen..