activer worden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

activer worden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 10:10

heb ik heb een merrie die wat luier loopt in mijn ogen. ze is vrij loperig maar alleen snel niet dat je zegt dat ze actief loopt..
nu ben ik overgangen aan het oefenen en schakelen. en ik kan haar mooi terug rijden met me zit. maar nog voelt het een beetje alsof ze er bij blijft sukkelen. ze gaat wel harder en heel netjes weer zachter. maar mis een beetje de activiteit hierin.. is dit een kwestie van tijd of kan ik nog iuets anders doen om haar hier op te attenderen..

bellehorses

Re: activer worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:16

Blijf je haar wel goed aansporen? en is het in alle gangen? Heeft ze ook tempowisselingen of dat niet?!?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 10:19

ze loopt wel constand in het tempo dat ik haar vraag. en wacht ook netjes op mijn beenhulp voor het versnellen. vind het dan ook niet nodig om haar dan nog extra aan te sporen..

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:45

wat ikzelf dan wel eens doe, maar geen idee of dat goed is, is een gang overslaan. Dus van stap naar galop. Maar dan moet je paard de hulpen inderdaad wel begrijpen. Zo wissel ik vaker af van stap naar galop en terug. En ik vind dat het het paard allerter maakt en wat activer. Als deze overgang niet haalbaar is ofzo dan proberen om heel snel achter elkaar verschillende overgangen te maken. Zodat ze heel veel moet schakelen.
Maar goed, ik lees dat je dat ook al doet.
Succes

Mitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:31

Veel tempowisselingen doen, even stap, gelijk draf, terug stap, weer in draf en zo een poosje doorgaan en dan een galopje erbij weer terug in draf, enz.
Dat houdt je paard allert en ook allert op je been. Denk ook dat ze dan actiever zal gaan worden.

Mystique92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:35

Een zweepje doet wonderen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:45

Meer gaan werken met het rechtrichten , de schouder binnen en travers oefenen , daar krijgen ze een beter dragend achterbeen van e dus meer voorwaartser en uiteindelijk ook activer.
Een paard wat trager loopt hoeft niet perse niet voorwaarts te zijn het gaat om het tempo wat jij bedoelt toch?

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 12:17

bij schouderbinnenwaarts enz komt ze terug in tempo. dit vind ze gewoon nog erg moeilijk. bij het schakelen mis ik echt de activiteit. ik heb ook het idee dat ze dan op de voorhand knalt. rij ik haar wat meer bij elkaar dan dendert ze door me and heen en gaat er aan lopen trekken. ik geeft haar dan been maar dan nog kan ik haar in me handen terug vinden

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:41

Schouder binnen is ook een oefening om te verzamelen, maar ook het paard meer dragend te krijgen, en het been soepel en buigzaam te maken, dus het klopt dat hij wat meer in tempo terug kan komen, een hele goeie oefening om het been strek te maken om ook de andere gangen beter te kunnen krijgen.
Breng haar dus terug met schouder binnen , maar leer ook vooral het het waarom van schouder binnen en traver, leer de theorie daarvan en ook hoe hij technisch goed uit gevoerd moet worden, heel fijn is het om dat b.v naast het paard te doen, je kan dan zien waar het been terecht komt doormiddel van meer of minder stelling en buiging.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 13:44

wat ik nu doe is als ze terug komt ff een volte en een keer schakelen.. daarna weer opnieuw

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:49

Ze loopt ook niet 1 2 3 actiever, ze moeten hun achterhand er meer onder zetten en daar hebben ze ook spieren in hun achterhand voor nodig, die train je als eerst, dan merk je vanzelf dat ze de achterhand meer gaat gebruiken. Een zweepje kan inderdaad ook helpen, een tikje net achter je been zorgt er vaak al voor dat ze wat meer actiever gaan lopen. Verder zou ik gewoon doorgaan met tempowisselingen, overgangen en misschien kun je balkjes gaan lopen, of zelfs een sprongetje om de achterhand sterker te maken en d'r alert te houden. Succes! :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:51

Kijk op je gemak eens de eerder genoemde site door, denk dat je daar wel veel uit kan halen het waarom een paard terug komt in tempo bij een bepaalde oefening.

Zorg dat de volte een basis word en waar jij en je paard je lekker op voelt, zodat als het even moeilijk word voor jou of je paard dat je altijd terug ka gaan naar iets wat voor beide bekent is , en zo weer alles even in je hoofd op een rijtje kan krijgen en vandaar uit weer een stapje verder , hoe moeilijk de oefening is zorg dat er altijd een goeie basis is, in stap en draf en later in de galop.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:59

Mystique92 schreef:
Een zweepje doet wonderen!

Probeer dat maar eens met mijn paard en ik garandeer je dat dat niet gaat lukken.
Een zweepje zou het uiterste middel moeten zijn. Helaas worden de zweep in de manege met de paplepel ingegoten.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 15:22

zweep werkt bij haar idd ook niet dan wordt ze paniekerig en weer loperig.. wil haar juist wat activer hebben..
tempowisselingen ben ik nu een maand aan het doen. maar kan nog niet zeggen dat ik er super veel van merk.. misschien is dat ook wel te snel..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:44

Activer krijg je haar pas goed denk ik als je wat ze voorwaartser is,

@Symphonic wat bedoe je met de zweep het uiterste middel?
Juist een zweep zou heel goed kunnen werken als je hem maar heel bewust gebruikt als aanwijsstokje.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:32

66996236 schreef:
ze loopt wel constand in het tempo dat ik haar vraag. en wacht ook netjes op mijn beenhulp voor het versnellen. vind het dan ook niet nodig om haar dan nog extra aan te sporen..

Ten eerste moet je niet willen versnellen, maar verruimen. Bij versnellen maken ze de pas niet af en gaan krabbelen.
Als ze reageert op je hulp is natuurlijk mooi, maar je kuit blijft er dan wel aan om het te onderhouden.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:40

midgie schreef:
Activer krijg je haar pas goed denk ik als je wat ze voorwaartser is,

@Symphonic wat bedoe je met de zweep het uiterste middel?
Juist een zweep zou heel goed kunnen werken als je hem maar heel bewust gebruikt als aanwijsstokje.

Zelf gebruik ik een zweep ook uitsluitend als aanwijsstok, maar ik zie het helaas te vaak dat een zweep verkeerd gebruikt wordt.
Ik probeer eigenlijk altijd de dingen zoveel mogelijk zonder zweep op te lossen.

Rian_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:05

Mij lijkt het logisch om te proberen de aandacht van je paard erbij te houden. Dus afwisselen met gangen/figuren enz. Heeft je paard meer om op te focussen, en blijft hij alert, waardoor hij als het goed is stuk actiever wordt.

Succes!

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:53

Mijn paard heeft dit soms ook , alleen dan als ie vanuit draf naar galop moet, gaat ie eerst 2 m. eel hard draven en dan galopeert hij aan ,.

ik oefen sinds een paar dagen ook veel overgangen enz. t gaat al beter

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:57

Ik ga met Rian mee...succes!

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:16

ik ben het met kleinvosje eens. Je wil graag verruimen en een meer dragend geheel gaan creeëren. Ik denk dat je wb het schakelen goed bezig bent in ieder geval. Onthoud dat het schakelen niet lang hoeft, een of twee passen voorwaarts en weer terug is voldoende. Het gaat erom dat je haar lekker aan je been wilt hebben waarbij er achterin een actieve en dragende kracht ontstaat die ervoor zorgt dat je paard met impuls loopt en zijn passen mooi afmaakt.

Mijn jonge paard vind dit ook erg lastig. Ik oefen het vooral in draf met haar en af en toe ook in de galop(dit laatste vind zij nog erg moeilijk omdat ze de kracht achterin mist en van nature haar sprong niet erg stabiel is).

Soms merk ik dat het alleen schakelen in draf niet werkt, reageert wel maar niet hoe ik het wil hebben. Ik maak dan vaak wat overgangen stap draf en andersom (kort stappen kort draven), als ik dit een aantal keren heb gedaan is ze super allert en ga ik draven. Als ik draaf en mijn been "eraf" heb dan blijft zij in een tempo lopen (dat is haar basis tempo) vanuit dit tempo schakel ik op overal in de bak (steeds een paar passen). Door dit schakelen wordt ze steeds fijner in haar hoofd halshouding waarbij ze uiteindelijk ook meer dragend wordt en haar draf er zelfs in haar eigen basis tempo actief en dragend uitziet.

Je bent echt wel op de goede weg, maar dat heeft tijd nodig. Mijn jonge paard krijg ik nu pas lekker aan de gang (ben nu 6 maanden bezig met haar met korte pauze ivm blessure) dus je hebt nog even hoor!! Komt echt goed!!

sam_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:28

overgangen rijden,
stap, draf, stap, draf, midden draf, vertragen, weer wegrijden, stap
Veel succes!! ;)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 21:26

bugpluisje schreef:
ik ben het met kleinvosje eens. Je wil graag verruimen en een meer dragend geheel gaan creeëren. Ik denk dat je wb het schakelen goed bezig bent in ieder geval. Onthoud dat het schakelen niet lang hoeft, een of twee passen voorwaarts en weer terug is voldoende. Het gaat erom dat je haar lekker aan je been wilt hebben waarbij er achterin een actieve en dragende kracht ontstaat die ervoor zorgt dat je paard met impuls loopt en zijn passen mooi afmaakt.

Mijn jonge paard vind dit ook erg lastig. Ik oefen het vooral in draf met haar en af en toe ook in de galop(dit laatste vind zij nog erg moeilijk omdat ze de kracht achterin mist en van nature haar sprong niet erg stabiel is).

Soms merk ik dat het alleen schakelen in draf niet werkt, reageert wel maar niet hoe ik het wil hebben. Ik maak dan vaak wat overgangen stap draf en andersom (kort stappen kort draven), als ik dit een aantal keren heb gedaan is ze super allert en ga ik draven. Als ik draaf en mijn been "eraf" heb dan blijft zij in een tempo lopen (dat is haar basis tempo) vanuit dit tempo schakel ik op overal in de bak (steeds een paar passen). Door dit schakelen wordt ze steeds fijner in haar hoofd halshouding waarbij ze uiteindelijk ook meer dragend wordt en haar draf er zelfs in haar eigen basis tempo actief en dragend uitziet.

Je bent echt wel op de goede weg, maar dat heeft tijd nodig. Mijn jonge paard krijg ik nu pas lekker aan de gang (ben nu 6 maanden bezig met haar met korte pauze ivm blessure) dus je hebt nog even hoor!! Komt echt goed!!

hejk bedankt voor je reactie.. dat stap draf zou ik ook nog eens kunnen proberen.