Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
66996236 schreef:ze loopt wel constand in het tempo dat ik haar vraag. en wacht ook netjes op mijn beenhulp voor het versnellen. vind het dan ook niet nodig om haar dan nog extra aan te sporen..
midgie schreef:Activer krijg je haar pas goed denk ik als je wat ze voorwaartser is,
@Symphonic wat bedoe je met de zweep het uiterste middel?
Juist een zweep zou heel goed kunnen werken als je hem maar heel bewust gebruikt als aanwijsstokje.
bugpluisje schreef:ik ben het met kleinvosje eens. Je wil graag verruimen en een meer dragend geheel gaan creeëren. Ik denk dat je wb het schakelen goed bezig bent in ieder geval. Onthoud dat het schakelen niet lang hoeft, een of twee passen voorwaarts en weer terug is voldoende. Het gaat erom dat je haar lekker aan je been wilt hebben waarbij er achterin een actieve en dragende kracht ontstaat die ervoor zorgt dat je paard met impuls loopt en zijn passen mooi afmaakt.
Mijn jonge paard vind dit ook erg lastig. Ik oefen het vooral in draf met haar en af en toe ook in de galop(dit laatste vind zij nog erg moeilijk omdat ze de kracht achterin mist en van nature haar sprong niet erg stabiel is).
Soms merk ik dat het alleen schakelen in draf niet werkt, reageert wel maar niet hoe ik het wil hebben. Ik maak dan vaak wat overgangen stap draf en andersom (kort stappen kort draven), als ik dit een aantal keren heb gedaan is ze super allert en ga ik draven. Als ik draaf en mijn been "eraf" heb dan blijft zij in een tempo lopen (dat is haar basis tempo) vanuit dit tempo schakel ik op overal in de bak (steeds een paar passen). Door dit schakelen wordt ze steeds fijner in haar hoofd halshouding waarbij ze uiteindelijk ook meer dragend wordt en haar draf er zelfs in haar eigen basis tempo actief en dragend uitziet.
Je bent echt wel op de goede weg, maar dat heeft tijd nodig. Mijn jonge paard krijg ik nu pas lekker aan de gang (ben nu 6 maanden bezig met haar met korte pauze ivm blessure) dus je hebt nog even hoor!! Komt echt goed!!