Wat zijn leuke oefeningen voor een beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorieeen

Wat zijn leuke oefeningen voor een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 17:31

Hallo,

Mijn broertje wil graag leren paardrijden, en ik geef hem dan les op m'n pony. Het gaat tot nu toe erg makkelijk. Het lichtrijden had hij zomaar onder de knie. Als Hanna (pony) de verkeerde kant op wil dan stuurt hij netjes met z'n benen en de teugels de goeie kant op. En hij zit van zichzelf ook al best netjes. Gister had ik al 2 balkjes neer gelegd en dat hij daar dan tussen door ging sturen. maar wat is nog meer leuk, & hoe kan ik hem het galloperen het beste leren? En natuurlijk hoe leer ik hem het beste om hem goed te laten zitten. Dus dat hij geen steun heeft aan de teugels.

Groetjes Dorien!

idylle

Re: Wat zijn leuke oefeningen voor een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:45

Wat je kunt doen is oefeningen in stap, zoals rondje om de wereld. Dan moet je de teugels in een knoop doen zodat de pony er niet in stapt als hij ze los heeft en dan moet je je ene been over de hals heen doen zodat je allebei de benen aan 1 kant hebt, dan je been over n kont heen zodat je achterstevoren zit en dan je andere been over zn kont heen zodat je met beide benen aan de andere kant zit en dan je ene been weer over zn nek heen zodat je weer goed zit.
volgende is dat je je armen wijd doet (als een vliegtuig) dan ga je met je ene arm naar voren en met je andere arm naar achteren en dan moet je de hand die naar achteren gaat volgen met je gezicht op die manier draaid je hele boven lichaam en leer je 'zelf' te zitten en dan doe je je andre arm naar achteren en de andere naar voren, maar wel vantui een draaiende beweging.
Verder kun je stappen zonder beugels (de beugels gekruist over de schoft van de pony heen) en als dat goed gaat draven zonder beugels. Dit kun je natuurlijk als de pony braaf is ook zonder teugels doen ipv zonder beugels leg dan gewoon een knoop in de teugel dan kan de pony er niet in stappen.
Succes ermee

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 18:49

okay dankjewel, en dat eerste dan zonder zadel denkik?

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:38

hoihoi,

ik weet niet of je een voltige singel hebt?
zoja dan kan je die om doen met een dekje eronder en dan kan broertje zich eerts vast houden aan de singel en als het goed gaat in stap dan kan hij proberen 1 hand los te laten(de binnen hand) als dit goed gaat kan hij ook de buiten hand los laten.

dit kan je dan ook gaan oefenen in draf en galop.
omdat er geen zadel maar alleen een dekje op je pony licht kan je broertje heel goed de beweging van je pony voelen en zo een goed balans en goede zit ontwikkelen..

je doet dit dan natuurlijk wel aan de longeerlijn.

als je geen voltige singel hebt kun je het ook met zadel zonder beugels doen.
en dan kan hij zich aan de zadel boom vast houden.

allleen met zadel voel je minder goed de bewingen die je pony maakt.

sucses in elk geval..

jaeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:02

ja kan veel stuuroefening doen om meer controle te krijgen, als je pony braaf is juist stukjes alleen maar staan in de beugels, beetje halsstrekken om te zorgen dat ie niet aan de teugels gaat hangen...stukje op de binnenhoefslag om te leren controleren...succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:06

Met de armen zwaaien, rondje om de wereld, met de ogen dicht rijden, allemaal oefeningen om een onafhankelijke zit te krijgen.

Galoperen zou je idd met een voltigesingel kunnen doen, en anders met een dekje (voor antislip) en een touwtje om de hals?
En dan lekker met de ogen dicht galoperen op de volte, om het gevoel te krijgen.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:23

ik laat mijn buurmeisje aan de longe altijd evenwichtsoefeningen doen, of bijvoorbeel wat boven al is genoemd rondje om de wereld ed..
mijn buurmeisje heeft er altijd lol in en heeft nu goed evenwicht:p

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:10

ik laat de kids rijden zonder teugels, desnoods een touwtje er aan. appeltjes plukken, staan in de beugels en hand uitsteken in de lucht.
lichtrijden op het derde been. (sta-zit-zit-sta-zit-zit-sta)