help paard springt over in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

netteke

help paard springt over in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 16:41

ik rijd altijd op een paard dat in de galop overspringt ik heb hem al van alles geleerd om in de bocht zijn evenwicht te houden en dat gaat nu aardig goed maar als ik een volte rijd of midden galop moet doen springt hij weer over en dan heb ik gelijk een 4 op mijn protocool en omdat hij het moeilijk vind om door de bocht te gaan snijdt hij ze het liefst af voor de rest krijg ik ook geen goede stelling in de bocht kan iemand mij alsjeblieft helpen

xx

_Claire

Re: help paard springt over in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:58

Probeer goed je buitenteugel en binnenbeen erbij te houden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:07

wachten met starten tot hij goed in balans blijft. Het is blijkbar nog te snel voor hem

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:24

OPG > RT

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:19

Les nemen?!?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:26

Ik zou eerst de wedstrijden laten voor wat ze zijn en gaan werken aan de basis, want daar zit dit probleem.

Lekker op de volte laten draven en als hij overspringt weer terug nemen en het opnieuw proberen. De stelling kun je dan beter nog even laten zitten. Eerst maar eens zorgen dat hij het tempo vast kan houden. Als dat lukt kun je weer gaan werken aan de stelling.

Les nemen is sowieso nooit verkeerd.

Irma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:19

Overdreven stelling vragen met aanspringen, en proberen precies zo te blijven zitten als wanneer je aanspringt. Zodra jij met je gewicht zal gaan verschuiven, zal hij over gaan springen. Probeer dus zo stil mogelijk te zitten. Zodra hij overspringt terug naar de draf en weer opnieuw proberen. sUCCES

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:44

esire001 schreef:
Les nemen?!?

Inderdaad. Niet aan lopen kloten.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:34

succes.. ik heb het zelfde probleem gehad (en soms nog)

Het heeft allemaal te maken met BALANS..

je paard heeft blijkbaar nog niet genoeg balans..

tips:
- heel veel op de binnenhoefslag rijden (eigenlijk alleen maar zodat ze geen steun kunnen zoeken aan de bakrand)
- veel oefenen met het losrijden (basis) paard moet lekker laag en ontspannen kunnen lopen als de basis er goed in zit..
- niet te veel aan de voorkant zitten, achter zit het gas.
- in de galop op de volte je gewicht wat naar binnen verplaatsen zodat je het paard kan helpen met die balans zoeken..

- oefenen
-trainen
- en nog veel meer oefenen..

dan komt het wel goed...
Laatst bijgewerkt door Don_Zhivago op 03-11-09 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:41

Weet je zeker dat je niet per ongeluk je binnenteugel er teveel aan hebt?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:42

En hoe is je eigen gewicht verdeeld?
Hoe oud is het paard trouwens? En wat zegt je intructeur ervan?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:30

De stukken galop kort houden. Aanspringen, drie sprongen doorgalopperen en dan weer terug. Gaat dat goed, dan kun je de stukjes langer maken, drie wordt 5, 5 wordt 7 enzovoorts. Gaat een boel tijd in zitten maar heeft wel resultaat.
Vraagje nog: Hoe is het met de bodem van je bak? Mijn merrie springt altijd achter om naar de andere galop, als de bodem wat zwaarder is, en ze meer moeite moet doen om te galopperen. Ze kiezen dan snel voor het gemak, en dat is dus meestal de verkeerde galop ;-)

sam_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:39

ik denk dat je het best kleine stukjes kunt galoperen en dat langzaam opbouwen.
Dan kan je paard er aan wennen om gewoon netjes te galoperen.

xvivianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:35

Niet te lange stukken galopperen,
een paardje bij ons op stal deed/doet dat ook
en dat meisje hield haar buitenbeen gewoon achter
de singel, dat werkte ook goed!

Mystique92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:41

Binnenbeen erbij houden is voor jou het belangrijkste denk ik en natuurlijk als je het binnenbeen er bij houd is ook de buitenteugel van belang.

netteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 17:17

ik heb al twee keer in de week les mijn instuctrice zegt er niet heel veel van alleen dat ik hem terug moet nemen in galop voor de rest is hij net 6 jaar en het zit ook wel in de familie want zijn broers en zusjes springen ook altijd over in de bocht heel erg bedankt voor de mensen met tips ik ga het allemaal proberen :-)

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:49

soms is het probleem dat het paard te vaak getraind wordt in een ruimte waar het veel steun heeft aan de kant. Dus probleem in de balans en rechtgerichtheid dat volgens mij alleen kan opgelost worden door hierop te focussen, en niet op het overspringen. Daarom zou ik in training proberen in open ruimtes te trainen waar het paard geen steun kan zoeken aan een kant (waar uw probleem initieel,denk ik, nog erger zal zijn). Verder zou ik in de eerste plaats focussen op rechtgerichtheid en balans. Dus proberen vlot galopperen, niet te veel vast houden (eigen benen laten lopen), en zelfs al springt hij over, dan gewoon doorrijden zolang hij recht, vlot en op zijn eigen benen loopt. Ik had dit probleem ooit bij een driejarige in middengalop en hierbij heeft dit goed geholpen, nu is elke situatie wel anders natuurlijk...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:50

het heeft niks te maken met erfelijke aanleg hoor..

het heeft puur te maken met de balans.. zn broertjes en zusjes hebben dus ook geen balans..

je moet de komende tijd alleen maar op de binnenhoefslag rijden, hierdoor krijgt hij balans...

en als je in galop gaat moet je de hoeken afsnijden wat omdat de hoek een scherpe bocht is verliesd hij zijn balans en springt over..

succes ;)

Luucz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:07

ik zou heel veel overgangen rijden, zodat je hem beter onder je krijgt.
succes ermee!

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:45

Probeer eerst eens jouw paard recht te richten. Veel op de tweede hoefslag en hoofd recht dus geen valse knik naar links of rechts.
Op de volte zou jij kunnen proberen je binnen hand mee te geven. Doe dit niet te abrupt, maar jij blijft het paard met jou buitenhand ondersteunen.
Als dit lekker gaat in draf probeer jij het in galop, belangrijk is dat ook hier de druk op de buiten hand zit en niet andersom.

anoouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:50

Mijn instructirce zegt juist vaak;

laat ze maar even zo doorgalopperen. Het zit klo.te, ja dat klopt. maar daarna zijn ze vaak een stuk losser en kan je het dan opnieuw proberen.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, misschien het proberen waard. Ik ben het niet altijd met haar eens, maar dat is meer omdat ik interne haat aan haar heb :+

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:04

doet hij dit aan de longe ook??

netteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 19:09

hallo allemaal.

allemaal super bedankt alvast voor het advies en het gaat al een heel stuk beter :D
er werd nog wel gevraagd of hij dat ook aan de longeerlijn doet maar ik longeer hem niet omdat dat niet mag.
er is wel een tijd geweest dat die gelongeerd is en daardoor kreeg hij meer balans en liep hij steeds beter maar nu mag hij niet meer gelongeerd worden omdat die in de les nodig is :(
maar ik zal jullie even het een en ander vertellen veder : ik hebn gister en vandaag gereden en hij begint steeds beter te lopen meer aan het been ontspannen aan de teugel en de meeste oefeningen gingen goed ik kon nu zelfs in de rechter galop een volte rijden zonder over te springen het is bij hem nog wel moeilijk om door scherpen bochten te rijden vooral als er veel paarden in de bak zijn want dan kan die niet zijn eigen tempo rijden ik ben nu al blij dat er steeds meer vooruit gang komt.
als je nog tips hebt mag je ze er gewoon in zetten of pb me maar :D
alvast bedankt allemaal:D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:11

Goed dat het beter gaat, maar probeer die scherpe bochten te voorkomen, dat maakt het voor hem makkelijker om over te springen. Wat je zegt over het niet in eigen tempo kunnen rijdne als er meerdere paarden in de bak zijn, vind ik eigenlijk een beetje onzin. Jouw paard heeft zijn tempo, een ander paard een ander tempo. Je kunt niet aan elkaar aanpassen qua tempo, wel rekening houden met elkaar qua hoefslag e.d.