Duidelijk zijn, consequent en weten wanneer je wel en niet moet ingrijpen en hoe hard. Maw zoek iemand met ervaring...
Spip
Geplaatst: 01-11-09 17:13
troi schreef:
Duidelijk zijn, consequent en weten wanneer je wel en niet moet ingrijpen en hoe hard. Maw zoek iemand met ervaring...
Helemaal mee eens.
Cahill
Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-09 07:07
Het is een algemene vraag. Gaat niet over de ervaring, maar ik ben benieuwd hoeveel mensen het nou echt weten hoe ze een jong paard op de juiste manier respect bijbrengen. Bij mij op de manege staan aardig wat jong spul en het woord consequent zijn hoor ik zo vaak, maar er is er niet 1 die consequent is bij zijn paard.
Een keer bijten = nee. De volgende keer OOK! dus niet, " oohhh hij heeft het lang niet meer gedaan! Heel goed van je kerel, nou mag het wel even! " Nee. Dan mag het dus altijd volgens hem. Afleren is moeilijker als aanleren hé!
veel grondwerk met de hengsten doen, en duidelijk aangeven wat jouw "ruimte" is en dat ie daar niet zomaar in mag komen, dat kan heel simpel zonder het paard ook maar aan te raken, zo leert ie respect voor je te hebben en je te zien als leider... Zo zijn er nog 100 dingen maar dan ben ik een paar pagina's verder...
ook ik zou zeker voor grondwerk gaan. En het "werk" altijd en overal als je ergens met hem bent verderzetten. Dus niet als je hem van de stal naar de bak brengt en hij doet iets fout denken van ach, deze keer... Ik zou zelf basisgrondwerk doen in eerste instantie. Vooruit, achteruit(heel belangrijk zodat je ten alle tijden je eigen ruimte kunt verwerven), netjes naast je lopen... Ook vb bij voeren, eerst hem een paar passen achteruit laten gaan (op lichaamsbeweging dus en niet op touwdruk), en als hij dan rustig staat, dan pas krijgt hij zijn voer. Mijn paard is wel gecastreerd een paar maanden geleden maar ik doe dat altijd zo met voeren. Verder dus gewoon lekker bezig zijn met je paard. En eigenlijk geld dat voor alle paarden, niet afhankelijk van het geslacht.
Danielle
Anouk79
Geplaatst: 02-11-09 18:45
troi schreef:
Zoals hierboven al beschreven is. Altijd duidelijk en consequent blijven. Regels voor je paard op stellen. Ja is ja, nee is nee. En dat is over 3 weken ook nog zo. En over 3 maand ook. En over 3 jaar ook. Je paard moet weten waar hij aan toe is. Verder zit het hem in de kleine dingetjes. Het paard moet je vertrouwen, en zich veilig voelen bij jou, vanuit daar creeer je respect.
MarcR
Geplaatst: 03-11-09 11:06
Tussen ruiter en paard moet een rangorde worden bepaald : wie is leider en wie is ondergeschikte. Paarden zijn kudde dieren en een kudde kan enkel overleven onder een leider en met een rangorde. 1. Zoek uit wat het gedrag is in een kudde tussen leider en ondergeschikte. Jij moet je gedragen als een leider en mag dit gedrag niet aanvaarden van je paard tov jouw = zwart. Ondergeschikt gedrag van je paard tov jouw moet je aanmoedigen = wit. 2. Maak een lijst met het wit en zwart gedrag en hou je aan dit zwart - wit een paard denkt ook zwart - wit en kent geen grijs. 3. Elke seconde dat je bij je paard bent houd je je consequent aan deze lijst en corrigeer of beloon zijn gedrag, steeds op dezelfde wijze en zolang je je paard hebt. Regelmatig grondwerk doen zal helpen bij dit proces. Je zal zien dat je paard rustiger wordt omdat ze weet dat jij als leider steeds het best weten.