Hakken laag, tenen naar binnen en kuit eraan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cleo

Hakken laag, tenen naar binnen en kuit eraan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 02:53

Wellicht is dit het 1000e topic hierover maar kan niet zo snel iets vinden met de zoekmachine....excuses dan.
Een kuithulp is m.i. regelmatig nodig. Echter kan ik dat niet samen doen met tenen naar binnen. Hakken laag lukt nog wel.
Ja, ik heb les. Zit ik anatomisch dan zo raar in elkaar?

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 04:01

Je bent de enigste niet. Ik heb geen probleem met m'n tenen naar binnen houden en kuit hulpen geven. Ik krijg mijn hakken maar niet naar beneden, m'n voeten buigen gewoon zo niet. Ik dacht dat ik anatomisch raar in elkaar zat.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:00

Allereerst hangt het er geheel vanaf hoe je been langs je paard ligt. In de juiste houding (rechte lijn schouder, heup, hak) heeft het bovenste deel van de kuit altijd contact met je paard. Voor een drijvende hulp hoef je verder weinig aan die positie te veranderen.
Voor het naar binnen houden van je voet ben je van 2 dingen afhankelijk. Allereerst moet je weten wanneer je je heup en knie recht hebt staan. Bij veel mensen is het zo dat de knie alleen recht naar voren kan wijzen als de voet naar buiten gedraaid is. Voor die mensen is het praktisch onmogelijk om je teen met paardrijden naar binnen te draaien.
Daarnaast ben je afhankelijk van de bewegelijkheid van je enkelgewricht. Het kan zijn dat de teen naar binnen veelste veel belasting geeft op je enkels.

Eindconclusie met een goede beenligging kan je prima kuithulpen geven en of je kapstokjes hebt of niet hangt af van je bouw en souplesse van de gewrichten.

Een hak hoef je overigens niet extreem uit te drukken. Dan overstrek je je knie en wordt het onmogelijk om goed licht te riijden. Je hak is voldoende uitgedrukt als je voet gewoon horizontaal is. Let wel op dat je de beugel echt onder de bal van je voet hebt. Op het puntje van je teen rijden maakt dat je automatisch je hak gaat optrekken.

aerdenhout1

Re: Hakken laag, tenen naar binnen en kuit eraan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:05

Je moet je tenen dan ook niet naar binnen draaien. Ze mogen heel licht naar buiten wijzen. Wat wel wil helpen zijn de schuine stijgbeugelblokjes.
Verder ben ik het eens met sjakie...niet iedereen kan zijn been netjes aan leggen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:12

aerdenhout1 schreef:
Verder ben ik het eens met sjakie...niet iedereen kan zijn been netjes aan leggen.

Aanvullend: heel veel mensen hebben ook gewoon nooit een correcte beenligging geleerd. Aan onze eigen balans op het paard schort nog wel het een en ander :D
Men let vaak op de verkeerde dingen of verlangt iets van een ruiter wat anatomisch gewoon niet mogelijk is.
Ben de afgelopen maanden veel mee geweest met een cesartherapeut. Heeft mij heel veel inzicht gegeven in houding en wat wel en niet mogelijk is. En ook niet geheel belangrijk geleerd hoe je bepaalde spiergroepen terug moet vinden te paard.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:17

@ sjakie, is het dan voor menig mensen vrijwel onmogelijk om tenen naar binnen te draaien? En dit dit een beperking voor het aanvoelen van het paard, of storen voor het paard?

Ik heb namelijk dit probleem ook. Mijn houding is volgens mijn vorige instructrice toppie, alleen mijn kapstokjes zijn niet helemaal okee. (Daarnaast heb ik er een tijdje over gedaan om precies aan te voelen waar ik mn gewicht moet laten met doorzitten en galoperen, maar dat heb ik inmiddels aardig onder de knie :D)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:21

Voor sommige mensen is het idd onmogelijk. Iemand met van nature kapstokvoetjes. Oftewel als je gewoon een knie hebt die alleen recht naar voren kan wijzen als je je voet naar buiten draait zal op het paard geen rechte voet kunnen hebben.
Daarvoor moet je namelijk je knie veelste ver naar binnen draaien en daarmee blokkeer je ook je heup.
Als een naar buitengedraaide voet er voor zorgt dat je een goed bewegelijke heup hebt en een losse knie op het paard dan zij het maar zo. Tuurlijk staat het 10 x mooier met een rechte voet, maar daarmee ga je andere grotere problemen creëren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:23

Okee. En of het mooier is, is een andere zaak. We zijn het zo gewend, dus vinden we het mooier.
Maar bij mij is het zo dat wil ik met een recht knie mn tenen naar binnen brengen, dan krijg ik een nar buiten bol onderbeen, en dan is paardrijden vrijwel onmogelijk.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:25

Je zou het eens voor de spiegel kunnen bekijken. Hoe moet jij je voet neerzetten om je knie recht naar voren te kunnen laten wijzen.
Ik zocht even een voorbeeld, maar kon het zo gauw niet vinden. Ga straks nog wel even zoeken.

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 21:38

@ sjakie: bedankt voor je antwoorden +:)+ Ik zal er eens op gaan letten of ik idd niet mijn hakken te ver uit druk.
Verder zie ik de welbekende kapstokjes toch regelmatig. Van mindere ruiters zoals ik tot GP-niveau. (Het laatste dan vanaf foto)

Ook zie ik de opmerkingen hier op bokt voorbij komen bij bijvoorbeeld HAW of RIJ-ITP en dan dan denk ik:"Hoe dan?" ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:43

Helemaal mee eens Cleo! Dit is een van de zeldzame goede uitleggen! :)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:43

Zal ik mijn benen op de foto zetten voor een voorbeeldje? :D

Ik rij altijd al met kapstokken, en idd, als mijn knieen recht naar voren staan, dan staan mijn voeten ver naar buiten.
Zo loop ik dus ook, met mijn tenen naar buiten. Mijn voetstappen zijn altijd erg makkelijk te herkennen in de bak. ;)

Als ik mijn voeten recht hou, dan druk ik mezelf uit het zadel.
Lijkt dan net of ik in m`n broek gescheten heb, zo zit ik dan. :=

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:00

als je wilt doen graag :D

Ik bulk van de lijfelijke mankementen, maar mijn voeten staan recht naar voren :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:03

Nee hoor, je zit anatomisch normaal in elkaar, die 'eis' is verzonnen voor en door mannen, hier kun je lezen waarom het met name voor vrouwen anatomisch eigenlijk niet mogelijk is (en nog wat andere dingetjes over verschil tussen man en vrouw in't zadel)
Zeer verhelderend en leerzaam en legt uit waarom het vooral voor vrouwen belangrijk kan zijn het juiste zadel te kiezen.

http://www.equinestudies.org/whos_built ... 8_pdf1.pdf

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:05

Wow, das wel een goed stuk! Die ga ik ff bewaren! :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:17

Ik heb het een tijd geleden al opgegeven als gediplomeerd pinguin.

Overigens erger die voeten althans, naarmate paard breder wordt. (lijkt mij overigens ook vrij logisch... anatomisch gezien)
En mijn persoonlijke ondervinding, naarmate paard minder groot (qua lijf) dan ahum, ook erger,
anders zou je met drijven je been naar achteren moeten leggen om alsnog te drijven.
Aangezien je anders als je je benen vanaf je knie parallel aan het paard probeert te houden, je been echt niet die kant op kan knikken.. knie scharniert 1 kant op.. niet ook nogeens zijwaarts.

voetjes..
En ahum, om het helemaal belachelijk te maken, zit mijn ene voetje veeeeeel schever aan mijn romp dan mijn andere.
http://lh4.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SjQjs ... 20muis.jpg

Overigens doe ik ernstig mijn best er met dressuur in ieder geval minder dwaas op te zitten, zucht.
(Dat gaat ook wel hoor, maar hang toch nog wel eens met een teen aan een dwarsstaander van een bak, als die recht staan)
Alleen moet ik na het paardrijden ook nog kunnen lopen, vandaar dat ik schuine beugelbokjes vervloek.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:18

:+ :+
Maar wel duidelijk denk ik?
Laatst bijgewerkt door asjemenou op 31-10-09 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:21

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het artikel deels kort door de bocht vind. Ja mannen en vrouwen zijn iets anders gebouwd, maar beiden moeten voor het paardrijden dezelfde beweging kunnen maken om het paard in de beweging te kunnen volgen.
Waar je imo rekening mee houdt is ieders individuele beperkingen en anatomische afwijkingen. Stand van het bekken, bewegelijkheid van de heupen en wervelkolom zijn bepalend hoe je op je paard komt te zitten.
Zowel voor mannen als voor vrouwen is het belangrijk om het juiste zadel te kiezen. Het hangt af wat de stand van je bekken is en wat daarmee je voorkeur voor houding is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:21

Asjemenou, jij hebt nu toch het perfecte excuus lijkt me?!!!
Je voeten zitten gewoon zo aan je vast, kan je ook niets aan doen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:22

Idd! :D
Maar kan moeilijk die foto aan m`n startcoupon nieten! :+

Krijg gelukkig toch meestal wel een 7 voor houding en zit, bijna geen 1 jury die er iets om geeft dat ik mijn voeten naar buiten heb.
Als je verder maar netjes op je paard zit, maakt het niet zo veel uit. :)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:27

Alsjemenou kan er idd gewoon niks aan doen :n :D

Voor de TS dit is ongeveer de lijn waar je naar toe moet met je beenligging en het uitdrukken van je hak. Mijn tenen kunnen wel recht naar voren wijzen dus daar niet echt een voorbeeld van.
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:28

asjemenou schreef:
Idd! :D
Maar kan moeilijk die foto aan m`n startcoupon nieten! :+

Krijg gelukkig toch meestal wel een 7 voor houding en zit, bijna geen 1 jury die er iets om geeft dat ik mijn voeten naar buiten heb.
Als je verder maar netjes op je paard zit, maakt het niet zo veel uit. :)

Zie het al voor me, ik als schrijver pak de volgende coupon, nette gepensioeneerde meneer met bolhoed is jury.....
En komt deze foto tegen.. oeps..

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:29

Ik heb ook erg veel moeite om mijn voeten recht te houden, doet ook pijn zelfs.
Nu zijn mijn knieeen ook helemaal niet goed.
Maar eigenwijs dat ik ben probeer ik het wel, wat niet altijd lukt en ook op de fiets, en met op de bank /stoel.

Iemand enig idee of het erg is als het pijn doet?
Laatst bijgewerkt door R.X. op 31-10-09 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:30

R.X. schreef:
Iamand enig iedee of het erg is als het pijn doet?

Ja het is erg als het pijn doet ;) dan gaat er gewoon simpelweg iets niet goed :n
Sterker nog als je pech hebt rij je je eigen knieën helemaal aan gort.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:32

Ja, gewoon lekker zo laten!

Mijn knieeen en enkels voel ik nu ook, omdat ik voor die foto onnatuurlijk heb gestaan. Ik probeer het dus ook niet meer met rijden.
Alleen even voor op de foto, maar dan is het niet erg als je even geen been meer kunt geven. :)