moeilijk galopperen door de bocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

moeilijk galopperen door de bocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:03

Ik ga een nieuw paardje berijden:)
het is een hengste haflinger:D maar hij is nog behoorlijk jong(ong 3,5) dus vind t allemaal nog lastig.
hij heeft door het vorige meisje eig alleen maar buiten gereden dus vind de bak erg lastig.
nu vind ik dat hij het al heel goed doet maar ik merk wel dat hij nog een groot probleem heeft met de galop,
hij galoppeerd vaak te hard aan en kan dan niet goed door de bocht.
volgens mij is het gewoon omdat hij nog niet'flexibel' genoeg is zeg maar, maar heeft iemand tips hoe ik dat kan verbeteren behalve voltes en longeren dan, zodat hij er afwisseling in heeft en het niet saai gaat vinden.
alvast bedankt!!

KSAC

Re: moeilijk galopperen door de bocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:08

Overgangen om de achterhand sterker te maken, doe het wel rustig aan, hij is nog jong! En hij galoppeert zo hard om in balans te blijven, in galop kunnen jonge paarden zich het minst in balans houden dus gaan ze harder, naarmate ze sterker worden gaan ze wat langzamer en gaan de bochten waarschijnlijk een stuk minder plat door de bocht!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:11

Inderdaad te maken met baland.
Gewoon zelf goed in balans zitten, veel rechte lijnen (evt. buiten) rijden en ondersteunen daar waar nodig en mogelijk.
Dan komt het normaal gesproken vanzelf goed.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:12

ok dankje! jhaa ga rustig aan doen hoor, en weet niet maar volgens mij is het wel beter dat hij vaker in de bak wordt bereden dan buiten toch??

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:14

Vroeger had ik een paard dat ook moeite had met het bochtenwerk. Was een groot paard in een bak van 17 meter breed en 35 lang. Als hij dan net weer een beetje in balans was na de bocht dan kwam de volgende bocht er al weer aan.
Met hem ben ik echt buiten gaan galopperen om hem te leren de rust te vinden met mijn gewicht op zijn rug en zo zijn balans.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:15

ok dus wel nog veel buiten rijden...

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:18

kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl en dan de verschillende scheefheden (vooral de verticale scheefheid want daar gaat het hier vermoedelijk om). daar staan vast ook tips bij om dit te trainen!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:19

Als het verantwoord is.....ja.
Zeker met een jong paard. Afwisseling harde/zachte ondergrond is nog eens goed ook voor de pezen.

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:44

Ja, daar ben ik het mee eens, veel rechte lijnen eerst en gewoon eerst zijn balans laten vinden zonder de bochten, dat is al moeilijk genoeg voor hem! Succes ermee :)