Doorzitten en in galop gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Doorzitten en in galop gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 19:50

Als ik ga doorzitten, dan gaat mijn pony meteen in galop. Is daar ook iets aan te doen? Want het is soms wel wat lastig als ik een keer wil doorzitten in draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:54

Ja oefenen in het doorzitten.. Dus zodra je gaat doorzitten moet ie blijven draven. Gaat ie galopperen rij je m weer terug naar draf, maar dan blijf je doorzitten.. Galopeert ie dan weer aan doe je weer hetzelfde, net zolang tot ie rustig blijft draven terwijl jij door blijft zitten. Draaft ie rustig dan beloon je hem en ga je weer lichtrijden.

Hij moet gewoon leren dat ie aan moet galoperen op je galophulp en niet op het doorzitten.

Dus ook niet altijd vanuit het doorzitten meteen gaan aangaloperen..

vappiegek

Re: Doorzitten en in galop gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:56

gwoon terug trekken. als je dat een paar dagen doet denk ik wel dat je pony dat dan niet meer doet.

JudithhM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:58

Zoals hierboven wordt gezegd: steeds weer je pony terugnemen naar draf en dat blijven herhalen, uiteindelijk moet je dan wel resultaat zien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:58

vappiegek schreef:
gwoon terug trekken. als je dat een paar dagen doet denk ik wel dat je pony dat dan niet meer doet.

Wat is dat nu voor onzin opmerking? 8)7

Ik weet niet hoe oud de pony is, maar veel jonge dieren doen dit. Ook een stukje onbalans, dus waarom in godsnaam dat dier bestraffen?

TS, luister inderdaad maar naar de raad van Relaxed ;)
En leer je pony de galophulpen goed aan, dus buitenbeen achter de singel, binnen been op de singel en 'doordrukken' met je binnenbeen als 'eindhulp'. Kan je nog heel veel profijt van hebben later! :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:00

Consequent blijven terugnemen. Zodra je merkt dat hij in galop gaat neem je hem meteen terug naar arbeidsdraf en daarna probeer je het nog een keer. En probeer duidelijk te maken dat doorzitten niet galop betekend, maar dat er andere hulpen bij komen kijken. :)

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:03

vappiegek schreef:

Nou zo hoor je dat niet op te lossen :?

Je kunt het beste steeds kleine stukjes doorzitten. Als je gaat doorzitten en je merkt dat ze in galop wil gelijk lichtrijden. Dit bouw je steeds meer op, zorg ook dat je overgangen rijd als je gaat doorzitten, niet alleen doorzitten en dan aangaloperen maar ook doorzitten overgang terug naar stap. Het heeft tijd nodig voordat je dat opgelost hebt, dus heb geduld dan komt het helemaal goed ;)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 20:04

Ik vind het eigenlijk wel handig om door te zitten en dat mn pony dan meteen in galop gaat, maar dat mag dus niet? Het is alleen vervelend als ik in draf wil doorzitten. Ik zal die tips wel gebruiken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:05

Janine1990 schreef:
vappiegek schreef:

Wat is dat nu voor onzin opmerking? 8)7

Ik weet niet hoe oud de pony is, maar veel jonge dieren doen dit. Ook een stukje onbalans, dus waarom in godsnaam dat dier bestraffen?

TS, luister inderdaad maar naar de raad van Relaxed ;)
En leer je pony de galophulpen goed aan, dus buitenbeen achter de singel, binnen been op de singel en 'doordrukken' met je binnenbeen als 'eindhulp'. Kan je nog heel veel profijt van hebben later! :)

Niet op reageren joh ;) Gewoon iemand die 50 posts aan het sparen is :+

Maar het is mede onbalans idd, maar ook vaak echt een ruiterfout.. Ik zie het in de ring erg vaak.. Mensen gaan doorzitten en óf het paard komt enorm terug óf hij spant juist en wil aangaloperen.. Thuis dus consequent oefenen met doorzitten zonder dat je perse iets wil doen op dat moment.. En door blijven zitten tot je paard ontspannen in hetzelfde tempo doorloopt en dan weer gaan lichtrijden. En zo iedere keer afwisselen.. Hij moet niet weten wat er meestal komt als je gaat doorzitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:05

Gucci_ schreef:
Ik vind het eigenlijk wel handig om door te zitten en dat mn pony dan meteen in galop gaat, maar dat mag dus niet? Het is alleen vervelend als ik in draf wil doorzitten. Ik zal die tips wel gebruiken :)

Het mag wel, maar is niet handig als je een keer een wedstrijd wil rijden.. Je moet daar ook doorzitten laten zien zonder dat ie meteen aangalopeert..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:09

Ja, ik zag het ook Relaxed, de overige posts waren alleen ook al niet zo bijster intelligent. :')

TS, super dat je er mee bezig gaat. Als je les hebt, kan je het aankaarten en dan zal je instructrice er ongetwijfeld mee helpen!

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:16

zoals al eerder geschreven is het inderdaad voor in de bak hobbelen wel handig als je het liefst lichtrijd.
maar als je indedraad wil doorzitten in draf of wedstrijden rijd schiet het niet op.
ook ben ik het eens met het doozitten en terugrijden wanneer hij in galop gaat.
mocht dit een te grote stap zijn voor je paard kan je inderdaad blijven doorzitten tot hij in galopwil gaan aanspringen als je dat moment net voor bent en dan weer gaat lichtrijden dan zal hij minder snel aanspringen.
en mocht je geen wedstrijden rijden , het is toch leuk om iets te oefenen :) en dat je paard daardoor beter aan je hulpen wordt is dan leuk meegenomen :D
succes!

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:58

Wat ik ook als oefening kreeg was bijvoorbeeld op een volte, een paar passen doorzitten, paar passen lichtrijden etc.
Je kan het doorzitten steeds wat langer doen en korter lichtrijden zolang je paard maar in draf blijft in hetzelfde tempo.

Een beetje foppen als het ware.