Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
RianneH schreef:Ik denk dat je vooral geduld zult gaan moeten hebben. Hij moet natuurlijk weer wennen aan het werken onder het zadel en het zal even duren voordat hij die spieren weer kan aanspreken als daarvoor.
Een oefening die je wel kunt gaan doen is denk ik meer van de hoefslag af rijden. Neem wat vaker de binnenhoefslag mee, zodat hij niet kan gaan plakken aan die wand en ook het afwenden makkelijker zal gaan.
Ik wil alleen mijn paard zo goed mogelijk helpen en dus geen dingen van hem gaan vragen waar hij nu niet aan toe is (zoals wijken, of een heel dressuurproefje rijden
) Maar hoe die balans dus weer op te bouwen juist zonder hem te overvragen.
hij plakt dus wel aan de wand, dat is nu zijn steun dus denk ik
. Binnenhoefslag staat genoteerd!
RianneH schreef:Hahaha steun hebben aan de wand is natuurlijk niet precies hetzelfde als constant jouw beugel tegen de wand aan drukken. Was die op dat punt geweest, dan ben je een stuk verder van huis![]()
En als het mogelijk is, wil veel buitenrijden ook wel helpen. Dan moeten ze echt op hun eigen benen gaan lopen. Maar goed, moet dat wel binnen de mogelijkheden liggen natuurlijk

Zilfstar schreef:Ik heb 5 maanden geleden mijn Friese ruin gekocht. Hij is nu 6 jaar (van juni) en heeft B dressuur op wedstrijden gelopen. Door omstandigheden (namelijk mijn blessure) heeft hij de hele zomer op de wei gestaan. Wel heb ik grondwerk gedaan met hem en heeft iemand een keer of 3 er een uurtje op gereden. Maar verder echt werken doen we pas weer sinds kort.
Wat ik zoal doe: longeren, ook met bijzet, wat grondwerk en Lange Teugelwerk. 4 weken geleden eerste keer erop gereden 10 minuten. 2 weken terug 20 minuten en vandaag voor het eerst een half uur plus kwartier zeker uitstappen.
Wat merk ik: In stap en draf op de hoefslag gaat goed. Halt houden ook. Aanspringen in de galop gaat redelijk, maar dat ligt wrs aan mijn hulpen. Figuren rijden in stap gaat redelijk (hij is nog erg kijkerig in de bak) maar in draf wordt een simpele grote volte al snel een vierkant. Oversteken E-B wordt geslingerd. In de galop gaat rechtuit goed, maar in de bochten verliest hij de kadans en valt in draf. Iemand van stal die met mij meekeek had ook duidelijk de indruk dat hij hard zijn best doet, maar een beetje zijn balans kwijt is. Ook nog eens andere ruiter op zijn rug natuurlijk...
Het tempo in draf ging vandaag al gelijkmatiger, hij is duidelijk op zoek naar mijn tempo en naar mijn hulpen. Is erg gevoelig voor alle hulpen dus daarin moeten we elkaar nog leren kennen. Aansporen is al snel een te grote versnelling, inhouden is al bijna terug naar de stap. Maar dat gaat wel komen.
Graag tips om hem te helpen zijn balans weer terug te vinden.
Zilfstar schreef:Tsja het enige dat ik weet is wat ik van de verkoper heb gehoord die hem ook niet zo lang had (Paard bleek maatje te groot voor dochter van 14). Hij is met anderhalf uit de wei geplukt en is vanaf 3, 3,5 jaar ongeveer ingereden. Hij is in juni 6 geworden. In die 2,5 a 3 jaar is hij dus zadelmak gemaakt en ingereden en zijn er B-dressuurwedstrijden met hem gereden. Wijken kan hij bijv ook al (doet ie aan de Lange Teugels als ik bepaalde hulpen geef die ik nog niet helemaal ontdekt heb haha. Dus ik schijn iets te doen en meneer wijkt...) Dus zijn training is best ver geweest.
Maar toen ik hem net had, was hij echt even helemaal de kluts kwijt en dus ook de balans in zijn leven als je dat zo zeggen kunt bij een paard. En dat zijn we nu terug aan het vinden, samen. Ik denk dat een dergelijk toch nog jong paard die psychisch de balans kwijt is geweest ook met rijden dat weer moet terugvinden. Zeker met een nieuwe ruiter op zijn rug die de hulpen toch weer anders geeft dan hij 3 jaar lang gewend is geweest!