Bokken tijdens buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morgalyen

Bokken tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:20

Even wat achtergrondinformatie:

Sinds september verzorg en rijd ik een paard bij. Het is een Quarterhorse van een jaar of acht, een ruin.
Ik ben behoorlijk tevreden over de vooruitgang die hij geboekt heeft nu hij vaker getraind wordt, hij heeft een betere conditie, hij heeft meer spieren en hij gebruikt inmiddels zijn achterhand (jaha! ^^). Normaal gesproken staat hij de hele dag buiten in een paddock en gaat hij 's avonds op stal. Hij eet 3 plakken hooi per dag, en krijgt twee keer per dag 1 1/2 schep biks met ruwvoer erdoor.
Meestal bestaat zijn training uit werken aan de longe en/of rijden in de bak. Het probleem met de bak is alleen dat die extreem klein is en onregelmatig, dus om te voorkomen dat het paard scheef wordt ga ik regelmatig met hem naar buiten. In de bak is hij mak en redelijk lui onder het zadel, aan de longe is hij actiever.
Na 10 min over de weg stappen is er een bos met prachtig paardenpad. Het paard is 300% bomproof langs de weg, maar in het bos vind hij het erg spannend. Stappen gaat prima, maar zodra we draven gaat hij steeds harder lopen en als ik hem laat begaan scheurt hij binnen de korste keren in rengalop over het pad. Dit wil ik niet, want het is gevaarlijk en asociaal met het oog op mederuiters.

Maar ziehier het probleem: zodra ik hem inhoud begint hij te bokken en wordt het een ware rodeo.
Dat bokken leidt er weer toe dat zijn (Western)zadel ver naar voren schuift en ik af moet stappen om het weer recht te trekken.

Wat is hier het probleem en hoe kan ik het oplossen?

Ik dacht zelf eerst misschien dat zijn tuig hem misschien niet lekker zat, dus ik heb zijn neusriem en martingaal afgedaan om dat uit te sluiten, maar dit maakte voor het bokgedrag niet uit.
De eigenaresse zei dat het misschien aan mijn zit lag, dat ik teveel naar voren zat. Het westernzadel was wel wennen maar ik heb mijn zit gecorrigeerd, en dat heeft het verschil ook niet gemaakt.
Eet hij misschien te veel voor zijn bewegingspatroon (5x per week training variërend van half uur tot anderhalf uur bewegen) en maakt het dat tot een explosief mengsel?
Verder heb ik geprobeerd hem alleen tegen de heuvel op te laten draven en galopperen zodat hij niet veel snelheid kan maken. Heuvelop bokken is al helemaal onmogelijk. Als hij dat netjes doet beloon ik hem natuurlijk exessief :o

In ieder geval ben ik vastbesloten om dit tot een goed einde te brengen, dus ik hoop dat jullie met me mee kunnen denken! Alvast bedankt :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:29

Ten eerste lijkt mij je zadel toch niet goed passen als je daarvoor weer moet afstappen na een paar bokken om hem goed te leggen.
Daar kan het bokprobleem ook vandaan komen want als je begint te draven lijkt je zadel dus al te gaan schuiven wat waarschijnlijk pijn doet aan de rug.
Maar aan de andere kant zou hij het dan ook in de bak moeten doen.
Kan het zijn dat jij nerveus word zodra je het bos nadert.
Wat gebeurd er als je hem straft tijdens het bokken en wat doe je nadat je je zadel goed gelegt hebt?
Ga je dan naar huis of rijd je door?
En hoeveel keer moet je dan afstappen tijdens een buitenrit?
Je geeft zelf aan aan dat hij een heuvel op niet bokt.
Trouwens dit is niet onmogelijk, mijn paard bokt een berg op als ze vrolijk is :+
Maar misschien heeft het in jouw geval te maken dat dan je zadel niet naar voren schuift en dus dat hij ergens last van heeft.
Zou toch eerst eens goed kijken of het zadel wel goed past op het paard voordat je de voeding naar beneden brengt.

aeolusnr1

Re: Bokken tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:41

Ik ga hier zeker mee met de uitleg van "blensink".
Ook voor mij lijkt het dat het zadel hier mssn wel de boosdoener is, een goed passend zadel blijft echt wel liggen als het paard even gaat bokken hoor, daar moet je echt niet voor gaan afstijgen om het dan telkens weer goed te gaan leggen.

Morgalyen

Re: Bokken tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 07:36

@ Blensink: Eigenlijk ben ik helemaal niet nerveus in het bos, want ik heb mijn hele leven niet anders gedaan dan buitenrijden, ik vind het juist de meest ontspannen plek om te rijden.

Dat het zadel het probleem is zou best kunnen. Ik zal me er eens in verdiepen, want ik weet nog niet zoveel van Western spul. Er ligt zo'n enorm dik schabrak onder, en het geeft me het gevoel alsof ik een halve meter boven het paard zit. Ik zal dit idee eens doorspelen aan de eigenaresse. Bedankt!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:30

Ben benieuwd wat eruit komt.
Je zou kunnen proberen als je het aandurft (maar neem aan van wel als je zegt dat je ontspannen bent) en uiteraard niet gevaarlijk is met het paard zonder zadel het bos in te gaan en kijken hoe hij dan reageert.
Een westernzadel weegt ook behoorlijk veel om zomaar te gaan schuiven bij een bok.
Misschien komt het door je schabrak dat je zadel schuift.
Dit kun je evt oplossen door een zuiver wollen deken 4x dubbelvouwen en die eronder leggen.
Dit moet minder gaan schuiven dan het bont wat je schabrak heeft.
Tenminste neem aan dat het zo´n schabrak met bontonderlegger is.
Hopelijk kom je er tenslotte achter wat het probleem is.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:31

Totaal offtopic;

Ik zit echt teveel op bokt! Toen ik je topic las dacht ik; Ook knap paardrijden en internetten tegelijk!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:41

Whahahaha _O-
Ik vind hem wel grappig, jij bent idd erg verslaafd :+

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 07:47

Zonder zadel gaan is ook een idee... Alleen als-ie dan bokt ben ik bang dat ik van zijn rug afglij :o
Dus daar moet ik nog even op oefenen, haha :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 07:49

breezy302 schreef:
Totaal offtopic;

Ik zit echt teveel op bokt! Toen ik je topic las dacht ik; Ook knap paardrijden en internetten tegelijk!

gelukkig ben ik niet de enige... ik dacht echt: wat is je probleem: je kunt niet rustig typen op je telefoon in galop??? :s

oeps!

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 09:14

Haha, nee hoor, ik telefoneer niet als ik paardrij. Heb niet eens een telefoon waarmee je op internet kan. Brengt mijn schrijfstijl jullie in de war? Omdat ik niet in de verleden tijd vertel ofzo? :o

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:06

haha nee hoor, het ligt volledig aan ons!

Ik denk bij `bokken` aan: op internet op een paardenforum mijn tijd verdoen :P
niet aan een paard die een bepaalde beweging maakt.

Of dat nou komt omdat mijn paard nooit bokt, of dat ik teveel bok weet ik niet... Zullen we het gewoon op het eerste houden? O:)

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 08:48

Lols, nu snap ik het :+
Kan wel merken dat ik er nog niet zo lang zit :P