mijn paard vervelend met longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Summmer

mijn paard vervelend met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 21:27

Hallo,

mijn paardje summer 4jaar. is irritant met longeren.
De eerste 10 min begint ze met goede zin, luister naar mijn comando's en loopt braaf.
Maar daarna als ik een comando geef legt ze de oren plat in de nek. en gaat ze stil staan.
of ze rent overwachts weg.
En mensen ja hoor ze is super strek!. ze rent keihard weg gaat rondjes rennen in de bak. met de longe achter zich aan.
ze bokt nog ff erbij en gaat in de hoek staan. Als ik haar dan voorzichtig probeer te paken lukt het meestal niet, want zodra ze me ziet rent ze al weg.
als ik uiteindlijk de longe heb te pakken probeer ik het weer.
En hoe goed ik me ook voorbereid op de volgend ontsnappings poging ze is zo sterk dat ik haar niet hou en weer het zelfde gebeurt.

Ik probeer niet op te geven maar nadat dat 3 of 4 keer of zelfs 5 keer weer op nieuw probeer laat ik het maar zitten. En ja hoor mijn paard heeft dan ''gewonnen''

en iedere keer als ik dus de bak in loop om te gaan longeren gebeurt steeds weer het zelfde.

ter info ": ik gebruik alleen en longeer lijn en een halster.

kunnen jullie mij helpen? wat moet ik hier tegen doen?

alvast bedankt groetjes mij

Nensert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:42

Ik denk dat je paard het grapje inmiddels wel kent en weet dat hij 'de baas' is. Ik zou zeggen, vraag enkele keren iemand die er al handiger in is en wat sterker of neem eventueel wat longeerlesjes. Dit kan waarschijnlijk wel bij je instructeur.

aeolusnr1

Re: mijn paard vervelend met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:52

Tjaaaa , hier zit de fout zeker niet bij het paard, die heeft gewoon ondekt dat hier een heel leuk spelletje gespeeld wordt, en hij speelt dus duidelijk mee.
En jaaaaa idd hier gaat het zeker en vast om een dominantieprobleem, je paard ziet jou niet als leider, en die rol neemt hij dus voor zichzelf.
Als jij er weer in lukt de leider te worden dan is je probleem ineens weer opgelost.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 01:22

Nensert schreef:
Ik denk dat je paard het grapje inmiddels wel kent en weet dat hij 'de baas' is. Ik zou zeggen, vraag enkele keren iemand die er al handiger in is en wat sterker of neem eventueel wat longeerlesjes. Dit kan waarschijnlijk wel bij je instructeur.

of laat je in ieder geval bijstaan door iemand die veel ervaring heeft met longeren.
Longeren lijkt op het oog zo makkelijk, maar niets is minder waar. Je moet leider op afstand zien te worden van je paard, en niet andersom.

patriciap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:03

idd, je moet de baas zijn, maar ja dat wist je zelf ook al. ik zou inieder geval het samen met iemand gaan doen. Denk dat het ook handig is gezien dat je schrijft hij rent de hele bak door, dat je geen longeerbak hebt, maar dat je dan de bak afzet. kan hij iniedergeval al niet de hele bak door! ;-) Maar daarmee is je probleem natuurlijk niet opgelost. vraag gewoon iemand die je een paar Longeer lessen wil geven, goed longeren is erg moeilijk, en vooral als je paardje een leuk spel speelt! Succes!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:21

Ik raad in ieder geval hulp aan maar misschien kan je het met twee longes proberen? Dan kan je haar veel beter sturen. Of misschien een kaptoom en dan aan de zijkant daarvan vastmaken? Dan kan ze niet wegrennen want jij trekt haar dan om. Als je hier nog niet mee gewerkt hebt, vraag dan een ervaren iemand om je dit te laten zien.

Het gaat mij niet om dat je een trek spelletje ervan maakt maar dat je haar, als ze dan wel weer netjes doorloopt, goed beloont en dat zij leert dat ze niet weg KAN rennen waarna ze het hopelijk ook niet meer WIL.
Wees in ieder geval zeker van je zaak. Je paard is nu de baas en dat kan niet de bedoeling zijn!

Succes!

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:24

Je zou een stukje kunnen afzetten in bak ( ik neem aan dat je daar longeerd ) Zodat je een longeercirkel hebt. Probeer wel erg afwisselend te werk te gaan.
Probeer haar anders een paar keer niet lang te longeren, als het goed gaat dan stop je er mee. Zo opbouwen.
Dan ben je op een goed punt gestopt, zodat zij de volgende keer dat zal onthouden, en het weer gaat doen. Zodat ze weet dat dat goed was ! En goed duidelijk en concequent zijn!!!

Succes!

marit78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:28

Citaat:
Ik raad in ieder geval hulp aan maar misschien kan je het met twee longes proberen? Dan kan je haar veel beter sturen. Of misschien een kaptoom en dan aan de zijkant daarvan vastmaken? Dan kan ze niet wegrennen want jij trekt haar dan om. Als je hier nog niet mee gewerkt hebt, vraag dan een ervaren iemand om je dit te laten zien.

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met longeren, maar ik zou niet zomaar beginnen met een dubbele longe. Zoals Zodiacje al adviseert is om een ervaren iemand het je te laten zien. Maar ik zou nog een stapje verder gaan. Schakel iemand in die goed kan longeren, en leer hiervan. Laat hem/haar jouw paard eens longeren. Zoals hierboven al gezegd werd, is het een machtsspelletje, en jij hebt tot nu toe verloren... |( Je moet de macht weer terugpakken, en niet door agressief te doen, maar door duidelijkheid te geven.

twinkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:33

Als je in de bak longeert zou ik een longeercircel uitzetten. De bak kleiner maken zodat ze niet kan uitbreken. Maak het haar duidelijk dat je hier niet van gediend bent, want ze speelt een spelletje met je. Even swiepen met het uiteinde van je longeerlijn werkt ook goed.

En neem longeerles. Of volg een cursus/ koop een boek van LAmmert Haanstra o.i.d. daar kun je veel baat bij hebben.

Succes!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:01

idd even een stuk afzetten! ik had het ook met mijn 3 jarige, er vandoor vliegen (de hele bak door met mij erachter aan :o ) en omdraaien! toen heeft iemand het van mij over genomen en hem even goed aangepakt. toen was het klaar! ze spelen gewoon een spelletje met je