Iemand tips voor mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pantuf

Iemand tips voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 21:16

Hoi hoi,

Allereerst ik heb prive les en we zijn druk met ons "probleem" bezig maar aangezien bokt erg groot is en er vast wel meer mensen zijn die dit gehad hebben was ik benieuwd of er iemand tips heeft voor ons :D .

Sinds een paar maanden ben ik met Prince begonnen en ook gelijk gaan lessen, eerst bij iemand anders maar door omstandigheden veranderd van instructrice achteraf gelukkig maar want dit gaat beter.
Prince is 5,5 jaar en dus nog wel erg jong, ik rijd expres veel op de 2de hoefslag aangezien hij de bakrand erg handig vind als steun paal.

Mijn probleem:
Hij reageert slecht/ ofwel niet op mijn been, wel om voorwaarts te gaan maar niet zijwaarts of om mijn binnen been in de bocht/ volte.
Hij gaat plat door de bochten ( als ik hem soms uit zijn balans haal zodat hij er wel iets mee MOET doen zie/voel je hem gewoon schrikken omdat hij het eng vind om in te buigen). Alsof hij bang is dat hij dan gaat vallen.
Hij moet echt alles voor gekauwd krijgen en denkt zelf niet echt na.
Uiteindelijk na 3 kwartier gaat het wel iets beter, maar als je dan 2 dagen later weer gaat rijden begint het ritueel weer opnieuw zeg maar (het lijkt wel of er niets blijft hangen :+ )
Ik zou dus graag wat tips willen om hem wat makkelijker (zijwaarts) op mijn been te laten reageren en het voor hem wat leuker te maken zodat hij misschien wat eigen initiatief gaat tonen.
We hebben afwisseling zat: af en toe naar buiten, soms een sprongetje een keertje naar het strand.
Maar het lijkt wel of hij alleen aan weide/eten denkt :+

Ik hoop dat jullie wat ervaringen kunnen delen :D

Groetjes Chloë

Monster_tos

Re: Iemand tips voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:27

Reageert je paard wel op druk zijwaarts als je er naast staat ? Anders kun je dat eerst eens trainen. En verder vooral heel veel doen! Stelling vragen op de rechte lijnen is ook een erg goede oefening.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 21:40

Stelling vragen op de rechte lijnen doe ik ook alleen dat is erg lastig omdat die dan meestal gelijk afwend, als ik een tijd aan het rijden ben gaat dit ook wel iets beter.
Als ik er naast sta zal ik morgen eens proberen, daar heb ik nooit opgelet hoe kan ik dat het beste doen dan? Met mijn hand druk geven?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:19

ja gewoon tijdens het poetsen bijvoorbeeld, je paard even opzij zetten met druk van je hand.
Op de rechte lijnen anders even een zweepje achter je kuit. Wend je paard echt af en kan je hem niet goed terugzetten draai hem dan de volte op. Zo maak je van zijn "ontsnapping" toch nog een buig oefening. En op de rechte lijn ga je gewoon verder waar je mee bezig was.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:29

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 22:35

Dat wat je zegt met poetsen bv dat doet hij dan weer wel, en wat je zegt over de volte is inderdaad ook een goeie want daar draait het vaak wel op uit zodat ik hem niet helemaal zijn "zin" geeft.
Het is ook niet dat hij niet kan buigen want ga je naast hem staan en geef je hem bv een appel dan kan hij zich wel 2 kanten op dubbel vouwen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:41

Dan zit het hem denk ik in het niet scherp genoeg zijn voor je zijwaartse hulpen. Dan moet je daar op gaan trainen. Veel zijgangen etc. Dat hij goed door gaat krijgen wat een zijwaartse hulp is.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 22:44

Dat hij er niet scherp op reageer is 1 ding wat zeker is maar hoe maak ik hem duidelijk wat ik wil als hij er niet op reageert?
Ik heb bv ook wel botte spoortjes liggen om mijn hulp te "verduidelijken" maar dat doe ik eigenlijk liever niet.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:49

Is je paard verder wel scherp op je hulpen ? Zou zweepje er bij pakken en wanneer nodig licht bij tikken achter je kuit. En zodra hij echt zijwaarts gaat fanatiek belonen. Eerst klein beginnen, dus een metertje uit de hoefslag en dan zijwaarts naar de hoefslag rijden. Ook voltes kleiner en groter maken door middel van wijken is een goede oefening. En vooral zeer consequent handelen!

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:55

Volte rijden en dan iets naar binnen drukken en daarna weer een paar passen naar buiten, zo spelender wijs oefenen. Beginnen in stap, als hij het snapt en netjes doet kan je langszaam in draf proberen. Wees blij met één pas, en geen hele ritsen achter elkaar rijden. Voor een paard is het veel doen voordat ze het goed begrijpen en doen. Ook op de volte proberen iets schoudervoor laten lopen. Heel bewust het paard op 4 benen laten lopen, tussen twee handen en twee benen. Stelling vragen, maar tegelijkertijd tegenhouden in de wending die je paard wil maken. Maar eerst de juiste basis, been is lopen, als dat er niet in zit eerst het paard actief voor het been maken, dan pas verder gaan. Eerst de eerste beginselen van de basis dan pas verder.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 22:56

Verder reageert hij goed (Na 3 kwartier niet meer maar dan is hij ook echt moe).
Jullie geven wel allemaal dezelfde tips als mijn instructrice :D want ook de oefening voltes groter en kleiner maken zijn we mee bezig.
Een zacht tikje achter mijn kuit kan ik wel eens proberen ;) Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat hij niet heel erg onder de indruk is van mijn zweep :+

Edit: type fout

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:58

Dan misschien toch spoortje er om ;)

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 23:00

Ja aan de ene kant wel want misschien voelt die het dan wat beter door zijn spek laagje heen :D Maar aan de andere kant ben ik daar niet zo voor.
Maar ik kan het eens overleggen en als ik het dan zou proberen dan maar een keer in de les als ze er bij is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:01

Leun je wel met je zit de kant op waar je naar toe wilt? Het wil nog wel eens gebeuren dat je met je binnenbeen zo hard drijft dat je je heup daardoor inknikt en dus met je gewicht naar binnen blijft. Probeer eens heel bewust op je 'buitenbil' te gaan zitten, mag best een beetje overdreven.
Verder opletten dat je buitenteugel er niet te strak aan is. Laat hem desnoods eerst maar over de schouder weglopen, als 'ie maar opzij gaat. Daarna natuurlijk wel corrigeren.
Verder zeg je 'als ik hem soms uit balans haal'. Volgens mij is juist gebrek aan balans en op eigen benen lopen de oorzaak van het plat door de bochten gaan. Dus werk daar vooral aan, gewoon netjes je paard recht en sterk maken, dan komt die balans vanzelf mee.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 23:05

Met uit balans halen bedoel ik:

(zo moet het van me lesgever) Dan rij ik op de volte of door de korte bocht en omdat hij dat zo scheef naar buiten loop laat ik hem af en toe "extreem" (heel even maar) naar binnen kijken zodat hij wel even los moet laten.
Zodat hij misschien gaat voelen dat het niet eng is als hij niet zo als een plank loop.

Hopelijk snap je me ik ben nooit zo goed in het verwoorden van de dingen hoe ik ze in me hoofd heb.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 23:07

Oh ja ik let idd erg op mijn zit maar moet ook eerlijk zijn dat ik op zo veel dingen tegelijk moet letten dat het er soms ook vast wel eens bij inschiet maar dat is het makkelijke van les dan word ik gecorrigeerd :D

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:12

Ik heb dit probleem bij mijn paard ook gehad :j Zo heb ik het opgelost;

Je gewicht en heupen hebben ook een erg belangrijke rol bij het op zijgang voor het been. Tijdens het wijken moet je je gewicht op je buitenbeen houden. Draai je buitenschouder wat naar voren en binnenschouder naar achteren, dan draaien je heupen automatisch mee. Ik zou voor de zekerheid je zweepje in de binnenhand houden, zodat je hem wat bij kan tikken als hij niet reageert op je binnenbeen. Als hij het moeilijk vind om de stelling aan te nemen doe je binnenhand iets op zij en iets hoger. Zodra hij dan die binnenstelling aanneemt sta je je hand toe, als hij weer terugvalt blijf je dit herhalen.

Als dit een beetje wil lukken, kan je hiermee ook het vallen in de bocht oplossen. Ongeveer 10meter voor de bocht zet je hem wat opzij voor je binnenbeen, als hij opzij gaat kan je hem daarna de bocht om zetten, keurig zonder te vallen.
Valt hij trouwens op beiden kanten? En houdt hij een kant meer vast?
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:14

chloek schreef:
Met uit balans halen bedoel ik:

(zo moet het van me lesgever) Dan rij ik op de volte of door de korte bocht en omdat hij dat zo scheef naar buiten loop laat ik hem af en toe "extreem" (heel even maar) naar binnen kijken zodat hij wel even los moet laten.
Zodat hij misschien gaat voelen dat het niet eng is als hij niet zo als een plank loop.

Hopelijk snap je me ik ben nooit zo goed in het verwoorden van de dingen hoe ik ze in me hoofd heb.

Ja ik snap wat je bedoelt. Maar met alleen naar binnen kijken ben je dr nog niet he... Als paard intussen kont naar buiten doet, ga je alsnog vierkant de bochten door.
Het lastige van paardrijden is inderdaad dat je meerdere dingen tegelijk moet doen :D Maar probeer echt een keertje op je zit te letten, een paard wil graag onder de ruiter blijven, zeker een (relatief) groen paard, dus dat zou je al enorm kunnen helpen.
Want ik denk echt dat een goed deel van je probleem voortkomt uit gebrek aan bespiering/balans van je paard. Zodra dat beter is, worden dit soort dingen echt vanzelf gemakkelijker. Ik zou eigenlijk eerst eens beginnen met rechtdoor gaan op de lange zijdes, zonder daarbij naar buiten te kijken. Daarna kun je je binnenstelling gaan uitbreiden.
Is het eigenlijk op beide handen hetzelfde of kijkt 'ie altijd dezelfde kant op?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 08:10

geef je niet toevalling dubbele hulpen (bijvoorbeeld heupen zeggen recht vooruit, handen zeggen recht vooruit en alleen been zegt opzij) het wordt dan erg verwarrend voor hem.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 09:12

Wat je zegt over balans/ bespiering is helemaal waar want het liefst zou hij strak tegen de rand aan lopen zodat hij daar steun kan pakken.
Als ik bv bij A naar C afwend loopt hij wel recht.
Het is niet dat hij aan 1 kant heel scheef is hij doet het op alle 2 de handen.

@Lailapri ik let er heel bewust op dat ik geen tegenstrijdige dingen doe voor hem omdat hij er dan idd helemaal niks van snap. (heel soms gebeurt dat wel eens maar dat is dan ook te zien als ik het niet goed doe want dan gaat tie soms ineens de andere kant op bv maar dat is heel zelden aangezien ik er echt bewust oplet.

Nensert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:47

Wees consequent, maak veel overgangen en tempo-wisselingen, om je paard goed voor het been te laten zijn. Reageert je paard niet, laat het er dan niet bij zitten maar wees dan even strenger, zodat hij wel reageert.
Maak voltes, slangenvoltes etc. en houd goed je buitenhand erbij, rijd je paard op twee teugels, en laat hem hierbij niet slingeren, maar probeer wel in de bochten mooie stelling/lengtebuiging te krijgen.

xvivianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:31

door heeeeeeel veel overgangen te rijden :)