Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

mantha81 schreef:Heb je een roundpen tot je beschikking??? Dan eerst gewoon zonder lijn.....en dan de NH methode toepassen. Als je ervoor gaat staan en je roept Whoooooo moet ze stoppen...
eens
Anders een keer een ketting onderlangs doen? Of als je het vriendelijker wil doen alleen de longeerlijn onderlangs. En dan elke keer een ruk geven als ze niet de gang doet wat je aangeeft. Gebruik veel je stem om haar de verschillen duidelijk te maken. In de western gebruiken we bijvoorbeeld een kus geluid voor de galop, maak dus duidelijk verschil...Is ook handig voor als je er straks op gaat en ze alle gangen kent aan stemhulpen. Mijn jonge paardje (3,5) snapt aan mijn kus geluid dat ze moet galopperen, nog niet aan mijn hulpen!!!
oneens
Succes...
lailapri schreef:mantha81 schreef:Heb je een roundpen tot je beschikking??? Dan eerst gewoon zonder lijn.....en dan de NH methode toepassen. Als je ervoor gaat staan en je roept Whoooooo moet ze stoppen...
eens
Anders een keer een ketting onderlangs doen? Of als je het vriendelijker wil doen alleen de longeerlijn onderlangs. En dan elke keer een ruk geven als ze niet de gang doet wat je aangeeft. Gebruik veel je stem om haar de verschillen duidelijk te maken. In de western gebruiken we bijvoorbeeld een kus geluid voor de galop, maak dus duidelijk verschil...Is ook handig voor als je er straks op gaat en ze alle gangen kent aan stemhulpen. Mijn jonge paardje (3,5) snapt aan mijn kus geluid dat ze moet galopperen, nog niet aan mijn hulpen!!!
oneens
Succes...
trekken aan de longe is niet de manier om een rustiger gang te vragen, rem haar op het hek en geef optijd weer ruimte, als ze dan weer in galop gaat herhaal je het net zolang tot ze netjes terug komt. Vaak hebben ze dit spelletje snel door.

hafjelinger schreef:Misschien krijgt ze teveel voer, ondanks ze toch op de wei staat. Misschien is het een idee haar voor het longeren even op te jagen.

. stap draf en galop op stem en lichaamstaal, zweep gebruik ik nooit meer.