Geen probleem met aan de teugel, gewoon vraag.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne24

Geen probleem met aan de teugel, gewoon vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 22:17

Heeeeee..

Dit is een vraag die niet hetzelfde is als andere.
Mijn vriendin heeft namelijk nu ongeveer 3 maanden een eigen paard, maar ze ging na 1 maand al meteen met touwtjes, thiedeman en dat soort dingen aan de gang om hem nagevelijk te laten lopen. Ik vind het geen prettig gezicht omdat het paard alleen maar op het bit loopt te bijten of juist helemaal vast zet. Je hoort zijn tanden egt op elkaar/het bit klapperen als het ware.
Ik heb nu ongeveer 8 maanden een nieuw paard, maar sinds 2 maanden zijn we allebei erg ontspannen en begint mijn paard lekker ontspannen op het bit te knagen en loopt ie zelfs redelijk nagevelijk. Daar ben ik erg blij om, maar het hoeft niet van mij, hij is namelijk net 4 geworden.

Ik heb al tegen mijn vriendin gezegt het egt niet goed is maar toen zei ze; dan moet hij maar aan de teugel gaan lopen. Ik vind dat egt belachelijk, want ik vind dat het vanzelf moet komen met ontspanning. Ik vind het helemaal niet erg als iemand met thiedeman en martingaal ofso rijd, maar ik vind dat je een paard niet moet gaan dwingen, want dan komt er alleen maar strijd tussen jou en het paard.

Sorry voor het verhaal. Maar wie is het met mij eens?

aeolusnr1

Re: Geen probleem met aan de teugel, gewoon vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:09

Je vraagt nu of we partij kiezen voor jou of voor de ander, das onmogelijk te zeggen als we niet meer info hebben , en als we jullie ook niet bezig kunnen zien.
Die dingen die je opnoemt zijn idd hulpmiddelen, en als ze correct gebruikt worden dan kunnen die soms idd ook echt helpen.
Vele beroepstrainers gebruiken die dingen ook soms, maar tis idd de vraag gebruik je het goed of verkeerd ????? En bij verkeerd gebruik maak je het eigenlijk alleen maar erger.
Maar het is idd wel echt zo dat elk paard eigenlijk nageeflijk zou moeten lopen, als je dat niet klaar krijgt kan je eigenlijk niks verder gaan opbouwen, eigenlijk alle houdingen en dressuuroefeningen zijn alleen maar mogelijk als je paar ageeflijk loopt, loopt hij zo niet dan is het onbegonnen werk hem ook maar iets goed te laten uitvoeren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:54

Ik vind dat je eerst aan jezelf moet werken voor je überhaupt bezig mag gaan met je paard in een houding te rijden/dwingen die jij graag ziet.
Als je als ruiter tegenwerkt en niet netjes in balans kan zitten, hoe kan je dan verwachten dat je paard netjes gaat lopen.

Marouscha14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:57

Die van mij loopt ook op het bit te bijten, ik trek hem nergens toe, hij doet het ook gewoon als ik de teugels los gooi dus daar klopt niets van;) Dat licht een beetje per paard denk ik.. Het ene paard knabbelt de hele tijd op zijn bit en de ander juist helemaal niet;)

Tja.. probeer eens aan te geven dat het alleen maar beter word als ze zelf haar handen lekker ontspant en de teugels niet strak loopt te trekken.. Verder weet ik het niet echt hoe je zoiets moet zeggen tegen iemand;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:33

vraag haar anders een precies wat haar visie is op aan de teugel, wat doet het paard in het lijf, hoe komt hij daartoe en wat zijn de voor en nadelen.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:42

mij lijken hulpteugels opzich geen probleem, zolang je ze maar goed gebruikt en weet waarmee je bezig bent.
kan ze hem wel nageefelijk rijden vanuit ontspanning zonder hulpteugels?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:55

Ik kies zelf graag voor de middenweg: training aan de longe steevast met hulpteugels, zodat het paard zelf kan ondervinden waar het naartoe moet en de juiste spieren gaat loslaten en de juiste spieren gaat ontwikkelen.
Onder het zadel zonder hulpteugels en daar vooral door het verbeteren van reactie op de hulpen en de souplesse werken aan de aanleuning.

Maar ik heb niks tegen hulpteugels verder, mits je een paard niet met zijn kin op zijn borst vastbindt :+

6 maanden er over moeten doen voor een paard zichzelf een keer geeft vind ik ook buitengewoon lang.

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 20:30

Ilja_1997 schreef:
mij lijken hulpteugels opzich geen probleem, zolang je ze maar goed gebruikt en weet waarmee je bezig bent.
kan ze hem wel nageefelijk rijden vanuit ontspanning zonder hulpteugels?

Daar ben ik het ook helemaal mee eens!!
Maar ze kan hem niet nagevelijk rijden zonder hulpteugels, en daarom doet ze het daarmee omdat hij het 'moet' laatmaarzeggen