Paard is bang voor ander paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmmersN

Paard is bang voor ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 12:04

Een week of twee terug is mijn paard door een ander paard getrapt in de bak omdat we te dicht bij kwamen. Ik stond er gelukkig naast maar het enige wat mijn sulletje deed was achteruit lopen. Niks terug doen..
Nu heb ik hier heel veel last van tijdens het rijden, mijn paard springt opzij of in het hekwerk als ze langs komt rijden. Hij gaat er met grote bogen omheen en negeert mijn been en mijn hand. Het probleem is dat ik vrijwel altijd met dit paard in de bak rij omdat haar ruiter een vriendinnetje van me is en we spreken vaak af.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. :o

Maar.... Wat moet ik hiermee?

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:08

Geduld hebben. Het gaat vanzelf weer over. (Als ze niet weer geschopt wordt natuurlijk ;) )

hafje88

Re: Paard is bang voor ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:48

laat ze eens een keer samen los in de bak .. misschien dat ze dan lekker gaan spelen en het vergeten .. ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:59

Indd, laat ze rustig aan elkaar snuffelen en wennen. Ga samen met het paard op buitenrit en gooi ze samen los. Blijf vooral samen rijden! Tussen paarden is er altijd een leider, en dat zal wel het paard van je vriendin zijn. Hiermee is niets mis! Je paardje moet het alleen nog even onder ogen zien. ;)

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:42

Ik zou ze eerst rustig laten snuffelen, gewoon aan de hand zodat het niet weer gebeurd dat hij gaat bokken als jou paard te dichtbij komt, aangezien het je vriendin is kan je gewoon vragen als je aan het rijden bent om afentoe te laten snuffelen bij elkaar zodat hij/zij er weer vertrouwen in krijgt, en geduld hebben.. steeds weer opnieuw proberen en laten zien dat er niks is om bang voor te zijn.

Sharif08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:53

Ja mijn paard heeft dat dus ook met een paard , maar die van mij daagt hem dan heel erg uit , maar eigenlijk durft die helemaal niks ! Je moet heel veel geduld hebben en proberen zo veel mogelijk te proberen met naast elkaar staan als jullie der op zitten enz.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:57

Ik denk eerst met grote afstand langs elkaar, hij moet jou gaan vertrouwen dat jij hem beschermd met je leven om het zo maar te noemen. De afstand moet dan steeds een beetje kleiner worden maar jij moet met je vriendin kunnen afspreken dat zij ook de afstand weer kan vergroten. Probeer het rustig op te bouwen en laat hem zien dat er niets gebeurd.

Abydos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:28

mijn paard deed dit eerst ook heel erg. ik kon ook niet normaal inrijden, want als er iemand op ons af kwam flipte hij gewoon, ging hij omdraaien en wegrennen, niet handig.
Maar het is nu bijna helemaal over. Nu doet hij het alleen nog soms om mij te pesten denk ik, als ik iets vraag wat hij moeilijk vind. Hij is nu niet meer bang iig.
Hoe hebben we dit veranderd; nou Ab was eerst gewoon beetje bang voor elk paard. Ik sta nu op een stal waar hij buiten in de wei staat. met 7 andere, sindsdien is t helemaal goed gekomen

Majo_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:56

Ik heb dit probleem ook, mijn 4 jarige vind het doodeng en flipt als er een paard op dr af komt in draf of galop, of andersom, als ik in draf of galop op een ander paard af ga.. Maar de mijne is nog nooit getrapt of ietsdergelijks.

Het is wel erg lastig, en moeilijk op te lossen. Ik probeer het soms te negeren, maar soms lijkt het dat ze er gewoon een spelletje van maakt, dan ben ik wel heel streng... En bijvoorbeeld op wedstrijd lijkt ze het een beetje te 'vergeten' dus dan valt ze wel een beetje door de mand..

pony85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:53

Ik zou het langzaam aan weer op bouwen en steeds aan de hand langzaam langs de paarden lopen in de buurt.
ZO dat je paard er weer mee leerd om et gaan.

Succes.!

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 17:57

Hij heeft het gelukkig niet met andere paarden! Dat scheelt weer. Het is alleen dit specifieke paard. En het maakt het rijden gewoon erg lastig, zeker nu we zo intensief bezig zijn met lessen. Ik kom niet meer aan het rijden toe zeg maar. Daarom ben ik nu ook meer alleen gaan rijden. Om toch ook het rijden goed door te pakken.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:01

Hem bij de pon van mijn vriendin in zetten 8-) .

Die zou nog niet vuil durven kijken naar een ander paard en al helemaal niet iets gemeens doen tegen een paard :D .
Dat is wel zo een schattepetatekee :+ .

Maar komt het paard veel in aanraking met het andere paard? Want als je eigenlijk weinig contact hebt met het andere paard dan
zou je er misschien neit teveel aandacht moeten besteden en moet het paard zich er gewoon over leren zetten.

Het is namelijk een natuurlijk iets. Het paard wat hem heeft geschopt was dominanter en heeft due strijd gewonen
want joun paard deed niks. Joun paard zal lang blijven denken en weten dat dat andere paard dominanter is waardoor
het dat paard zal vrezen/ontwijken :D .