Knieproblemen door verkeerde beenhouding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Knieproblemen door verkeerde beenhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 10:04

Ik kan mijn benen maar niet goed houden. Ze liggen nu wel stil (heeft heel lang geduurd) maar ik kan mijn hakken echt nog niet uitdrukken. Ik probeer kleine stukjes om ze uit te drukken maar het gaat echt heel erg moeilijk. Omdat ik ook versleten knieen heb is het niet correct houden van mijn benen geen succes. Ik kan inmiddels ook al niet meer fietsen en ga dus noodgedwongen met de bus naar school. Tijdens het rijden heb ik geen last van mijn knieen maar daarna wel.
Heeft iemand tips hoe ik mijn hakken beter uit kan drukken en daardoor mijn knieen kan ontlasten?
Op de onderstaande foto's kan je een beetje een beeld krijgen van hoe ik mijn benen houd.
Afbeelding
Afbeelding

Let maar niet op alle atributen eromheen. Dit zijn de meest recente foto's. Op de oudere foto's is mijn beenhouding nog vele malen slechter.

marit78

Re: Knieproblemen door verkeerde beenhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:08

Heb je les? Misschien is dit iets dat je met een instructrice kan bespreken? Het hangt zo af van de knieklachten die je al hebt, dat ik daar geen advies over durf te geven. Of misschien een fysiotherapeut zoeken die zelf ook paardrijdt ofzo. Die weet dan medisch gezien wat jouw knie kan, en ook wat voor het rijden belangrijk is.
Succes!!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 10:11

Ik heb 2 keer per week priveles. Daar wordt wel regelmatig geroepen hakken uitdrukken en dat doe ik dan ook. Er zit ook al wel verbetering in maar het gaat mij nog echt iets te langzaam.
De fysiotherapeut heeft me eigenlijk afgeraden om nog paard te gaan rijden (en fietsen, hardlopen, traplopen, schermen etc.) maar ik wil het niet opgeven. Ik zat zelf te denken om eens van die verende beugels te gaan proberen misschien werkt dat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:39

jij rijd met een Ghost! :D

ik heb er zelf ook een.
als ik zo naar je kijk kun je je beugels nog wel wat langer doen .
dat scheelt enorm in je kniepijn.als je de beugelriemen namelijk te kort hebt zet je teveel druk op de beugels.
daardoor zet je je knieën weer vast en gaan ze pijn doen.

e benen uit je beugels halen.
lekker laten hangen en dan je beugelriemen op maat maken.
is even wennen,maar na een tijd gaat dit vast beter.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:46

ik vroeg me ook al af met welk zadel TS reed. Ik heb soms ook last van m'n knieën en dit hing in het verleden vaak samen met het zadel (ik reed verschillende verzorgpaarden).
Wat bij mij kniepijn na het rijden veroorzaakte was, wennen aan een dressuurzadel en bijgevolg te kort zitten om voldoende knievrijheid te hebben, dressuurzadels met teveel wrong aan de knie of "te grote" zadels waardoor je geen knieën geen steun/niet goed liggen (=> te beweegelijke benen) en ik harder ging knijpen

Ik ken het type zadel niet, maar het lijkt mij dat je te kort zit. waardoor je knieën voorbij het "steunpunt" komen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:04

bij de Ghost is het zo dat je eigenlijk geen wrong hebt,daardoor heb je meer vrijheid in beenligging.
persoonlijk vind ik dat toch ergens wel een beetje een nadeel,je moet op deze manier veel meer zelf om de goede houding denken.

ik rijd tegenwoordig met langee beugels, en ik had laatst een buitenrit
heb toen de beugels toch maar korter gedaan wat dan wat prettiger is,maar had na afloop wel flink last van mijn knieën

MissBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:35

vraagje?? heb je vroeger vaak op hakken gelopen?
dan kan het ook zijn dat je (net als ik) verkorte kuitspieren heb... dan is het uitdrukken van de hakken ook zeer moeilijk.

Mijn therapeut raadde aan om allerlei rekoefeningen te doen om ze weer wat op te rekken....

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:53

Hier ook iemand met knieproblemen

En bij mij werkt het goed lange beugel, met korte zoals ik nu bij jou zie ben ik verzekerd van pijnlijke knieen (eventjes gaat nog maar niet langer dan een half uur) en ook paarden die slecht voor het been zijn kan bij mij na het het afstappen met lopen pijnlijk zijn.

Dus doe iig je beugels langer,en probeer idd eens diverse oefeningen te doen om je spieren te ontspannen zodat je je hak kan laten zakken ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:34

Je moet je hakken ook niet uitdrukken, daarmee trap je je eigen onderbeen naar voren en kun je ook je enkelbanden nog behoorlijk forceren (en als die niet 'veren' krijg jij dus nog meer klappen op je knieën dus voor jou is dat al helemaal niet lekker)

Het valt me op dat jij op de foto's best in stoelzit zit met opgetrokken knieën.

Ik zou eens op je paard gaan zitten, beugels even uittrappen, goed kijken of je mooi in het diepste punt in je zadel zit, en een hulpje vanaf de grond je been vastnemen, je bovenbeen vanuit je heup een rondje laten draaien (met je voet naar voren) en het been dan van achteren naar voren aan je zadel leggen tot je hak recht onder je heup ligt. Probeer zelf met rijden je knie los te laten en de veer in je enkel te gaan gebruiken. Om je hakken als laagste punt te krijgen, trek je je grote teen heel lichtjes op (niet forceren, spanning zorgt nooit voor een goede ontspannen houding).

Ik heb hiervoor veel gehad aan Centered Ridinglessen, daar leer je nl. ook mentale oefeningen en oefeningen naast je paard.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:37

Inderdaad wat Urielle ook zegt hierboven: als een oefening eén kant op niet werkt, probeer je juist het tegenovergestelde. Dus, in jouw geval: "uittrappen" van de hak werkt niet? Dan til je je teen op. Krijg je bv je tenen niet naar binnen? Draai dan je hak naar buiten. (Uittrappen van de hak is trouwens een verkeerde formulering; je trapt niks uit, je ontspant alleen je enkel, waardoor je hak vanzelf kan zakken. Dit gevoel kan je goed oefenen op een traptrede of hoge drempel)

Het voordeel van jouw Ghost is dat je je beugelriemophanging kan verstellen. Ik zou hem persoonlijk een of zelfs twee gaatjes naar achter doen, zodat je been automatisch wat meer naar achter komt te liggen. Verder kan ik je als beugels de EZ rides aanbevelen. Heerlijke beugels met een lichte vering, en een breder voetbed, dat wat stabieler aanvoelt dan de normale beugel. Ik heb met mijn kapotte knieën nergens meer last van. Ideaal!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:41

Ik raad centered riding lessen aan. Dit heeft bij mij ontzettend veel geholpen met mijn hele houding :)

Verder ga ik met Urielle mee :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 17:58

ik heb gisteren tijdens het 2e deel van de dagtocht mijn beugels korter gemaakt maar ik had toch behoorlijk last aan het eind. Ik ga even kijken naar die EZ rides