Sterker maken bovenlijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciavt

Sterker maken bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 23:08

Mijn paard heeft door een blessure een tijd stil gestaan. Hij is erg groot en lang (1.78m) en zijn spieren waren zo goed als weg toen we hem weer rustig op mochten pakken.

Probleem waar ik nu tegenaan loop is dat zijn bovenlijn nog niet zo heel erg sterk is en hij snel met een lichte onderhals gaat lopen. Hij laat zich dan niet helemaa los. Met privelessen zijn we hier hard mee bezig (vriendin van mij rijd mijn paard vooral, aangezien ik zelf met behoorlijke blessures zit/zat) en het gaat opzich wel stukje bij beetje vooruit. We pakken hierbij ook grondbalkjes mee, waarbij hij echt lekker aan het werk moet.
Mijn paard loopt daarbij ook regelmatig aan de longe met pessoa, waarbij hij zijn onderhals helemaal loslaat en fijn over zijn bovenlijn loopt.

Nu vroeg ik mij af wat jullie doen om de bovenlijn van jullie paard sterker te maken?

aeolusnr1

Re: Sterker maken bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:24

Je zegt zelf al dat hij erg mooi loopt aan de longe, en dat hij zo ook heel nageeflijk loopt en dus goed over de rug loopt.
Als alles dan toch zo goed verloopt moeten we toch geen tips geven, ik zou zeggen doe dan zo verder en zijn spieren zullen er heel weldra wel weer zijn.
En indien je het hier een beetje verkeerd hebt voorgesteld, en hij dus niet zo goed nageelijk zou lopen , dan zal het eindresultaat ook erg tegenvallen, je moet dus ook eerlijk de zaak goed bekijken.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 23:26

Ik vroeg me gewoon af hoe andere mensen dit oppakken ;) Ervaringen uitwisselen kan nooit kwaad toch? Ik wil gewoon het allerbeste voor m'n paard :o

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:27

rustig, heel rustig opbouwen, met je inctructrice..
Het komt heus wel, ik loop met dezelfde rot blessure en
ik mag nu ook heel rustig opbouwen, overhaast me niet en
ben al blij als we een lengte van 30 meter zonder problemen
kunnen draven...het komt allemaal wel!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:32

Zorg vooral voor een heel goede laterale nageeflijkheid, heel wat trainers zeggen "it's all in the neck" en daar zit zeker een hele grote waarheid in.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 23:32

Je bedoelt het rechtrichten???

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:42

Ik ga zeker niet ontkennen dat rechtrichten iets heel belangrijk is, een paard is steeds aan één kant iets soepeler dan aan de andere kant, dat is iets dat altijd zo is, het is aan jou dus idd uit te maken aan welke kant het makkelijker gaat en aan welke kant hij het moeilijker heeft.
Het is dan zaak net iets meer aan die moeilijke kant te gaan werken , tot hij bijna even makkelijk is aan beide kanten.
Maar dat is zeker niet het allereerste wat je klaar moet krijgen, als je paard gaat trekken , dus niet wil nageven als je zijn hoofd naar links of naar rechts vraagt, hoe kan je dan gaan rechtrichten, of eender wat anders gaan proberen te doen.
Nee eerst moet je er in slagen je paard zijdelinks dus naar links en naar rechts (lateraal), nageeflijk te maken.
dus als je nog maar je teugel opend, moet hij je hand volgen, en dit dus zonder ook maar enige druk, je mag dus niet aan die teugel gaan trekken, en toch moet je paard zin hoofd die richting uit gaan.
Als dat je lukt, dan ben je gewoon klaar voor al het volgende.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 23:47

Dank je wel voor je uitleg ;)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 01:32

@Patricavt,
Omdat U vroeg naar andere opvattingen, geef ik hier mijn mening. Echter dat betekent niet dat ik daarmee Aeolusnr1 wil tegenspreken. Ook ben ik niet van mening dat, zoals U zegt, als het goed gaat, U al te veel moet veranderen.
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van een pessoa-teugel; hoe men het ook keert of draait, het paard krijgt geen beloning voor getoonde reaktie: komt het dier omhoog (of erger, tegen de hand) krijgt het druk van achter en in de mond (zo ver zo goed), maar daalt het paard in de halslijn, krijgt nog druk van achter. Naar mijn smaak is er te weinig belonend effect bij het gebruik van die teugel. Een tweede bezwaar vind ik, bij het gebruik voor revalidatie: Deze teugel verlangt (dwingt??) een paard tezeer zich van achter uit in een bepaalde vorm in te spannen. Een 'vorm' die het wellicht nog niet aankan, dien ten gevolge kan het paard zich forceren. Zelf zou ik eerder een gogue gebruiken; ontspant het paard door de hals te laten zakken, wordt het dier onmiddelijk beloond doordat de druk, in de mond en achter de oren, evenredig afneemt, terwijl de achterhand in de positie gebracht wordt beter de kunnen functioneren al naar gelang het stadium van het herstel. Daarbij maakt het oog van de meester (in dit geval degene die longeert) het paard (vet, zegt het spreekwoord) aktief naar gelang het herstel vordert.
Dit is slechts een andere opvatting, die een algemene strekking heeft, uw paard is daar niet specifiek mee bedoeld. En aangezien, zoals Aeolusnr1 terecht opmerkt, U al op de goede weg bent, raad ik U ook niet aan nu van methode te veranderen.
Wel vind ik de opmerking over laterale buiging en nageeflijkheid, heel zinvol indien er weer met het paard gereden wordt, of U het werk aan de lange teugels beheerst.

Veel succes en plezier gewenst,
Met vriendelijke groet, Kadankovitch

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:20

Wat bij mijn paard goed werkte bij het opbouwen van de bovenlijn was een combinatie van academisch grondwerk (volgens www.paardenbegrijpen.nl) en iets wat in het buitenland 'hill therapy' wordt genoemd.

De hill therapy werkt in nederland (zonder al te veel heuvels) als volgt: Het paard gaat aan de lange lijn, maar wordt niet bijgezet. Er wordt een volte van ongeveer 15 meter uitgezet met daarom twee vierkante oxers. De hindernissen hoeven niet hoog te zijn (ik had twee tonnen van 70 cm doorsnee en dat werkte prima). Na een goede warming-up vraag je het paard 5 minuten lang te springen op de volte, vanuit draf of galop. Daarna krijgt het paard 2 minuten stappauze en vervolgens 5 minuten de andere kant op. Het is hierbij belangrijk dat het paard vrij kan bewegen en zelf het tempo mag bepalen. Door het paard deze verantwoorddelijkheid te geven, gaat het beter bewegen in zelfhouding. Door het blijven springen van de hindernissen, gaat het paard efficienter bewegen.

Tijdens deze trainingsperiode heb ik mijn paard niet gereden. De eerste week heb ik bovenstaande dagelijks gedaan, de twee weken daarna 4 keer per week, met in de derde week +2 minuten erbij. De drie weken erna deden we dit 3 keer per week +1 minuut in week 5 en begon ik ook 2 keer per week weer rustig te rijden. Nu herhalen we het ongeveer nog 2 à 3 keer per maand.

Ergens in de derde week begon mijn paard qua gang veel te veranderen. ook kwam hij vanzelf in een meer voorwaarts-neerwaartse positie en echt over de rug. Dat was heel bijzonder om mee te maken.
Als je interesse hebt naar het resultaat kun je me een pbtje sturen voor foto's.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:00

Probeer het paard lang en laag te rijden, bijna stofzuigend over de grond. Hiermee maak je de spieren los en train je de bovenste halsspieren. Wel regelmatig afwisselen in houding om spierpijn te voorkomen. Verwacht niet dat het paard meteen een hele lage houding aanneemt, daar gaat wel even overheen. Maar zelfs de ergste onderhals is op deze manier weg te trainen. :) Je zult ook merken dat je paard losser word in de rug, paarden die met een onderhals lopen laten de rug niet goed los.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:06

Bedankt voor jullie reacties!

Kadankovitch bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb ooit een paard van een vriendin met een gogue gebruikt, maar eigenlijk nooit het verdere nut van dat hulpmiddel nader bekenen. Je onderbouwde mening over een pessoateugel klinkt ook wel als gelijk. Nu is het wel zo, dat zodra mijn paard fijn voorwaards/neerwaards loopt, de lijn van de pessoateugel in een boogje hangt er er dus geen spanning op de teugel staat. Hij staat ook in de grootste stand. Wellicht een idee om hem een keer te proberen met een gogueteugel.

Alicia2u ik heb nog nooit van de training gehoord die jij je paard gegeven hebt. De methode van paardenbegrijpen is mij wel duidelijk, wij hebben hier laatst ook een clinic van op stal gehad en spreekt mij erg aan. Aspecten hieruit neem ik ook zeker mee in de training van mijn paard, zowel onder zadel als aan de hand. Wb het springen, vind ik niet dat mijn paard op dit moment in zijn achterhand sterk genoeg is om 10 minuten lang (beide kanten) een hindernis te springen. Ik ben wel bezig met balkjes draven wat hij goed oppakt. Mijn paard is erg groot en lang en ik wil hem absoluut niet overbelasten. Wellicht is dit iets wat in een later stadium wel goed is. Het lijkt me leuk en interessant om je foto's te zien!

Shattered, mijn paard vond het in het begin ónwijs moeilijk om alles los te laten en naar beneden te gaan met zijn neus, hij ging liever recht naar voren :P Nu die losser begint te worden, wordt het stofzuigen ook steeds beter en dit is iets wat ik tijdens het rijden veel meepak, ik probeer de periodes van oppakken en laten zakken af te wisselen om zo de ontspanning erin te houden, plus dat het een beloning is voor mijn paard als hij even lekker met zijn hals kan strekken. Even ter duidelijkheid, mijn paard heeft geen extreem ontwikkelde onderhals, maar hij kan zijn onderhals in de training gewoon nog niet altijd helemaal loslaten :)