stijf paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_Ma

stijf paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:56

hoi,

Hoe kan je het beste een stijf paard losser krijgen?
Ik ben nu bezig met voltes openen en sluiten, slangevoltes en dat soort dingen

barbar

Re: stijf paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:01

idd veel "bochten" maken en dan zorgen dat je paar goed inbuigt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:17

Is je paard stijf als hij net begint met werken? Of is hij altijd stijf in zijn lijf. Galopperen helpt bij een stijf paard. Lekker voorwaarts en mooie ruime sprongen. Eerst een tijdje gelopperen voordat je aan je drafwerk gaat beginnen, is heel goed voor een stijf paard. Je kunt voltes rijden, lange lijnen en daarbij wat tempowisselingen, kleine stukjes contragalop enz.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:22

Misschien eens een goede sportmasseur op jouw paard loslaten en pas daarna bovenstaande oefeningen gaan doen

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:25

Zirano schreef:
Misschien eens een goede sportmasseur op jouw paard loslaten en pas daarna bovenstaande oefeningen gaan doen

zal ik ook doen!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:26

Gelukkig want ik denk dat je daar heel wat mee kunt berijken

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:33

ja dat zoiezo en als je weet dat dat goed is zal ik hem pas losrijden!

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 18:52

Ben ik vergeten te melden het is niet mijn eigen paard

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:00

moeilijk hoor ik zit met het zelfde probleem met een pony waar ik heel veel op rijd.
wat ik doe..

ik stap op en gha in stap heel veel zig zaggen,, dus stelling links , rechts,links,recht en dat doe ik meestal op de A-C lijn. en wel zorgen dat ie 1 stap om zet . als je begrijpt wat ik bedoel?

veel voltes openen en sluiten voor al voltes maken. en veel binnen stelling op de lange zijdes en voorla in de bochten, en wat ik ook altijd deed is zig zaggen op de binnen hoefslag dat ie geen steun kan zoeken aan de buiten kant van de bak, en ook bij elke lekker in de bak een kleine volte van 10 meter maken met veel binnen stelling en dan de zelfde oefeningen in de draf doen. en als ie dan pas helemaal los is zou ik pas een lekker galoppje doen en dan ook vooral op de volte.

Smoking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:03

In het begin veel stappen en wendingen maken. Zeker een kwartier. Daarna rustig (wel drang naar voren) aan een lange teugel, met aanleuning, draven. Hierin ook veel wendingen maken. Gaat dat goed, dan ga je rustig galoperen op de fijnste kant. En daarna veel tempowisselingen en grote wendingen.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:05

en idd veel tempo wisselingen en overgangen rijden :j

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:00

Ik herken veel van wat gezegd is in mijn 'strategie':
* inbuigen links/rechts
* (grote!) bogen, door slangevoltes, grote voltes etc.
* vwnw - vrij lange teugel, wel verbinding

En wat bij mij ook helpt: met vrij lange teugel en relatief laag ingesteld iets onder z'n tempo draven (doorzitten) en dat tijdje volhouden. Geen tempowisselingen, maar 'de motor op gang brengen'. Enige punt is dat als je wilt doorzitten, er al wel iets van de stijfheid uit moet zijn (anders doe je natuurlijk z'n rug zeer). Overgangen halt-stap, stap-draf etc. doe ik ook vaak pas in 2e instantie, eerst maar gewoon in stap wat tempowisselingen, inbuigen en buigen op voltes e.d.

Ik heb een oudere ruim (19) en het kost mij, zeker in de winter, tussen de 30 en 50 minuten om écht van die stijfheid af te komen!

dressuur21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:04

ik doe meestal eerst los stappen en dan een galopje. daar word mijn paard in ieder geval beter van. Als ik dat 2 kanten op doe en een beetje gas geef dan is hij daarna wel los. Lekker wat grote voltes rijden helpt ook.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:33

dressuur21 schreef:
ik doe meestal eerst los stappen en dan een galopje. daar word mijn paard in ieder geval beter van. Als ik dat 2 kanten op doe en een beetje gas geef dan is hij daarna wel los. Lekker wat grote voltes rijden helpt ook.

dus je stapt eerst los en dan een galopje?
paard waar ik op rijd help dat weer niet omdat ie anders niet tehandhaven is in galop..