Probleem met beenhulpen geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Girl In The Mirror

Probleem met beenhulpen geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 10:23

Sinds een aantal weken ben ik weer begonnen met paardrijden. Ik loop alleen tegen een probleem en dat is dat ik erg weinig kracht heb in mijn onderbenen/kuiten. Ik heb hierdoor problemen met de beenhulpen. De 'gewone' beenhulpen gaan nog wel, maar als ik mijn been naar achter leg, krijg ik het gewoon niet voor elkaar om een fatsoenlijke beenhulp te geven. Je zou denken, hoe moeilijk kan het zijn, maar het lukt me gewoon echt niet. Daardoor heb ik moeite om bv. in galop aan te springen en een volte te rijden.
Ongetwijfeld zou ik meer kracht ontwikkelen als ik elke dag zou rijden, maar op dit moment moet ik het helaas doen met een les per week.
Tips, ervaringen, suggesties, alles welkom. Ik vond geen enkel topic hierover dus ik voel me wel raar. :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Probleem met beenhulpen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:24

Op wat voor paard rijd je? Een manegepaard?
Er zou in principe gewoon geen kracht achter je hulpen moeten zitten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:29

Je zou je vraag op het andere subforum kunnen zetten (over aangepast rijden), daar zitten volgens mij erg veel mensen met dergelijke problemen en die hebben vast tips en trucs voor je.

marit78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:36

In principe moet het niet nodig zijn om met veel kracht je beenhulpen te geven. Ik sluit me daarom geheel aan bij de eerste reactie. Rijd je nu op een manegepaard? Misschien is hij afgestompt voor subtiele hulpen.
Heb je het er al met je instructeur over gehad?

Overigens denk ik dat je vanzelf wel meer kracht en controle over je beenspieren krijgt. Als je dit echt mist, zou je misschien met bepaalde oefeningen deze kunnen versterken. Vroeger kreeg ik zelf de tip om bv onder het tanden poetsen een minuut op één been te staan, en daarna een minuut op de andere. Hierdoor vergroot je je balans en coördinatie, en versterk je de kleinere spiertjes. Ook kun je van die oefeningen doen als tegen de muur aan gaan zitten, alsof je op een stoel gaat zitten, maar dan zonder stoel. Dit moet je dan een aantal seconden volhouden. Probeer eerst maar eens 10 seconden en bouw dit langzaam uit... Die oefening is meer voor je bovenbeenspieren..
Zo zijn er nog tal van oefeningen die je kan doen, waardoor je je misschien wat zekerder voelt op je paard over je kracht. Als je dat combineert met rijtechinsche tips van je instructeur moet het helemaal goedkomen, toch??

Heel veel succes en vooral veel plezier!!!!

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 10:45

Het zijn manegepaarden waar ik op rijd, maar het zijn niet echt afgestompte dieren. Het enige wat ik nu eigenlijk doe is mijn been naar achter leggen, hierbij lukt het me niet om uberhaupt nog iets van druk te geven. Een paard dat hoeken afsnijdtof naar binnen valt op een volte, heeft hier dus eigenlijk alle vrijheid in vanwege mijn missende beenhulpen.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:59

Op sportscholen staan van die apparaten waar je je binnenbeenspieren kunt trainen.
Na 2 weken merk ja al verschil.