In principe moet het niet nodig zijn om met veel kracht je beenhulpen te geven. Ik sluit me daarom geheel aan bij de eerste reactie. Rijd je nu op een manegepaard? Misschien is hij afgestompt voor subtiele hulpen.
Heb je het er al met je instructeur over gehad?
Overigens denk ik dat je vanzelf wel meer kracht en controle over je beenspieren krijgt. Als je dit echt mist, zou je misschien met bepaalde oefeningen deze kunnen versterken. Vroeger kreeg ik zelf de tip om bv onder het tanden poetsen een minuut op één been te staan, en daarna een minuut op de andere. Hierdoor vergroot je je balans en coördinatie, en versterk je de kleinere spiertjes. Ook kun je van die oefeningen doen als tegen de muur aan gaan zitten, alsof je op een stoel gaat zitten, maar dan zonder stoel. Dit moet je dan een aantal seconden volhouden. Probeer eerst maar eens 10 seconden en bouw dit langzaam uit... Die oefening is meer voor je bovenbeenspieren..
Zo zijn er nog tal van oefeningen die je kan doen, waardoor je je misschien wat zekerder voelt op je paard over je kracht. Als je dat combineert met rijtechinsche tips van je instructeur moet het helemaal goedkomen, toch??
Heel veel succes en vooral veel plezier!!!!