Nieuwe dingen zijn spannend!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

valynca

Nieuwe dingen zijn spannend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 22:26

Ik kon mijn 'probleem' niet terug vinden bij de andere topics over schudden met het hoofd door spanning vanwege nieuwe dingen,
maar mocht die er wel zijn lees ik het graag.

Ik heb een 6 jarige merrie, vrij jong in opleiding ( d.w.z kan een B, L proefje lopen maar heeft nog weinig ervaring)
Thuis rijd ik haar in een buitenbak en het gaat allemaal echt goed, ze pakt dingen allemaal heel goed op.
Na thuis wat sprongetjes gemaakt te hebben, gaat ze nu mee naar de springles voor wat ervaring op te doen
op ander terrein,(binnenbak) tussen andere paarden lopen etc, gewoon simpel balkjes draven en klein kruisje springen. (Wat ze overigens
heel braaf doet,) maar ze vindt dat hartstikke spannend waardoor ze dus met haar hoofd begint te schudden en niet zo'n klein
beetje ook! Kan haar amper meer sturen dan. En hoeveel ik haar ook voorwaarts drijf, ze blijft het doen. Ze gedraagt zich echt alsof
ze net een maand onder het zadel is. En thuis is er niks aan de hand :S Ook als ik dressuur les heb en we doen moeilijke dingen, doet ze dat niet.
Het is dus puur als ze op ander terrein is en daardoor weet ik niet goed hoe ik dat op kan lossen?
Is het dressuurmatig wat ik thuis in de training mee kan nemen/veranderen? Of denken jullie dat ze gewoon tijd nodig heeft??
Of probeert ze me gewoon uit??

Ideeën, tips, advies,commentaar.. alles is welkom.

aeolusnr1

Re: Nieuwe dingen zijn spannend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:04

Tjaaa wij zien je niet rijden, we kennen je paard ook niet, en je noemde idd reed al bijna alle mogelijkheden die het idd zouden kunnen zijn.
Ikzelf zou zeker het paard terechtwijzen als hij het zo zou doen, door middel van een flinke tik met mijn been, even een kleine volte of iets dergelijks, dan gewoon weer ontspannen, net zoals er niks verkeerd zou gebeurt zijn.
Let er vooral op dat de laterale (zijdelingse) nageeflijkheid er steeds is, als dat niet in orde is dan kan de rest nooit in orde komen.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 06:38

Doet ze het in stap draf, galop? Als je de bak binnenkomt? Heel de les? Tussen de hindernissen door?
Rij je met hetzelfde zadel?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 06:53

Mijn vijfjarige loopt ook een beetje 'achter' kwa opleiding ( ivm mijn zwangerschap en een langdurige blessure ) en wij zijn nu ook net begonnen met 'enge' dingen opzoeken. Mijn paard was ook compleet stuurloos op ander terrein ( nou ja, verder dan de buitenbak en het erf zijn we nog niet gekomen ).
Ik doe het zelf, ik ben zelf angstig en dat breng ik over, gewoon puur spanning.
In eerste instantie reageer ik te afwachtend, hij neemt het initiatief over en omdat ik het dan niet meer vertrouw verval ik vervolgens in de ultieme beginnersfouten ( sturen op de teugels, lekker klemmen met mijn bovenbenen en mijn zithulpen precies tegenovergesteld geven ). En dan is er helemaal niets meer aan te redden :o
Er is maar één oplossing: oefenen, oefenen, en nog meer oefenen. Je eigen vertrouwen opbouwen en veel kilometers maken.
Misschien is het een idee om gewoon eens ander terrein op te zoeken zonder springles en andere paarden. Gewoon ergens een simpel rondje sturen en dan weer naar huis. Voor je eigen vertrouwen en dat van je paard. Wij gaan zo ook de komende tijd een paar keer op pad, lekker alleen, geen wedstrijd, geen afspraken, gewoon rondje door een andere bak draven en weer naar huis. Als dat dan lukt zien we wel weer verder.

x_Ladylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:39

Probeer inderdaad is wat Zesiram zegt! Ik raad je dit ook aan om te doen. Veel verschillende terreinen zoeken, zodat je paard hieraan went en dit normaal begint te vinden. :D

heel veel succes verder!

valynca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 15:14

Ik zal inderdaad eens kijken hoe ze doet als ik op ander terrein kom, zonder al die drukte eromheen. Dat is wel een idee.
Thnx voor jullie ideeën!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:19

jij vind het spannend, daardoor zij ook :) :)

het is altijd een wisselwerking :)

valynca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 02:10

Mee eens met wat je zegt dat het een wisselwerking kan zijn, maar ik ben het er niet mee eens dat je zegt dat ik het spannend vind.. Ik vind het eerder vervelend, maar ik ben er niet zenuwachtig onder. Maar goed ik blijf gewoon elke week met haar weg gaan, dan zal ze daar ook uiteindelijk wel aan wennen en er rustiger onder zijn.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 07:48

Mijn eigen paardje doet ook hoofd omhoog gooien als hij iets spannend vind. En dat kan gewoon zijn dat ik met een emmer voer naar de wei loop. Dan begint hij rond te drentelen en hoofd gooien.
Met rijden vind ik het een ander verhaal. Ik erken dat er iets spannends is. Ik praat zachtjes met hem. Maar mijn handen blokken af. Best streng. Zo van oke het is eng maar "HIER" hoort je hoofd te blijven. Handen rustig er plaatse houden. De druk voert je paard vanzelf wel op. Maar gewoon vasthouden (niet trekken of schokjes) En op een bepaald moment zakt het hoofdje dan en komt er (meer) ontspanning.
Dat is zoals ik het probeer op te lossen. Gewoon vasthouden en zodat hij nageeft ook ruimte geven om te zakken met zijn hals.

Zolang hij dat gedrag blijft vertonen zou ik niet springen maar hem wel mee nemen naar lessen enzo. Want bij springen is alles gefixeerd op het springen en dat zou ik dan wat langzamer opbouwen.

Succes
Danielle

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:16

waarschijnlijk is het spannend voor je paard, ik bedoel opeens op een ander terrein. Gewoon rustig blijven en om ontspanning vragen. En idd misschien meer verschillende terreinen bezoeken zodat je paard eraan gewent raakt ;)