Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:Wanneer een paard voldoende balans heeft om aan de buitenteugel over de binnenhoefslag te lopen, kan begonnen worden met het vragen van enkele passen wijken vanaf de binnenhoefslag.
De hulpen hiervoor zijn:
Lichte binnenstelling vragen met de binnenteugel zodat de wimpers van het binnenoog net te zien zijn.
Buitenhand iets van de hals zodat het paard het “gat” in kan stappen dat door de buitenteugel gecreëerd wordt.
Buitenhand staat binnenstelling toe, maar voorkomt over de schouder vallen door te begrenzen aan buitenkant.
Zijwaarts drijvend binnenbeen dat in het ritme van de beweging zijwaartse druk uitvoert.
Voorwaarts drijvend buitenbeen dat de drang naar voren onderhoudt en voorkomt dat er alleen zijwaarts gegaan wordt.

Express_7 schreef:als ik dan bijvoorbeeld wijk voor het linkerbeen, dus naar rechts wijken, moet ik dan mijn linkerbeen achter leggen, en rechterbeen aan de singel, of omgekeerd, eigenlijk is dat meer wat ik vergeten ben.
Roodvos schreef:Express_7 schreef:als ik dan bijvoorbeeld wijk voor het linkerbeen, dus naar rechts wijken, moet ik dan mijn linkerbeen achter leggen, en rechterbeen aan de singel, of omgekeerd, eigenlijk is dat meer wat ik vergeten ben.
Je kan het zelf wel beredeneren. Als het goed is heeft je paard geleerd voorwaarts te gaan (bijv. aandraven) bij een beenhulp "op de singel". Dus wil je dat het paard begrijpt dat de hulp bedoeld is om zijwaarts te gaan, zul je die op een andere plek moeten geven, dus "achter de singel". Wil je wijken voor het linkerbeen, dan moet dus het linkerbeen iets naar achteren liggen. Leg het been niet te ver naar achteren ("knikken in de knie"), want dan kan je geen druk meer zetten met de kuit, en wordt het een sporenfestival. En vooral het parallel blijven aan de hoefslag en voorhand voor de achterhand houden is erg belangrijk.
Scu6 ermee.