Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

loveRoes schreef:Ik reed laatst op de verzorgpony van n vriendin van mij buiten.
dat paard zweet heel veel ik heb bijna de hele rit haar ingehouden en naulijks gegaloppeerd vooral gestapt, ong een uurtje.
toen we terug kwamen was ze weer kletsnat!
ze fokt zichzelf dus heel erg op waardoor ze ook zweet als ze niet eens hard loopt.
iemand een idee of er iets met haar is of hoe je dat opgefokte uit haar weg kan krijgen?
NenaC schreef:Je kunt hem ook gewoon keer (controleerbaar) laten galoperen, kan hij zijn energie een beetje kwijt, en daarna terugnemen en laten stappen, zo wordt hij waarschijnlijk rustiger.
Continu inhouden heeft geen zin, dan maakt ie zichzelf alleen maar onrustig om niets.
... 

kleinvosje schreef:Er zijn een boel mogelijkheden die dat kunnen veroorzaken. Slechte conditie, spanning in de ruiter dat doorwerkt in het paard, onervarenheid of gewoon te graag willen, teveel energie. Is zo een twee drie niet te zeggen waar het aan kan liggen.
essie_blue schreef:gewoon een hele tijd met het buitenrijden niet meer galoperen
de galop is een vluchtgang. en het paard raakt wss over de zeik bij een buitenrit.
Hij heeft hele rustige momenten buiten, maar ook hele opgefokte momenten
(voornamelijk wanneer hij alleen buiten is). Dit kan te maken hebben met iets wat hij aan de kant van de weg ziet liggen wat er anders nooit lag, aan het weer, aan dat het alweer een tijdje geleden is dat we naar buiten geweest zijn, dat we weer op de terugweg zijn, etc. Ik kan dan wel al zijn energie eruit rijden, maar dat werkt alleen maar tegen bij hem, van crossen wordt hij alleen maar drukker en hij geeft amper zijn eigen grens aan. Het zit nu eenmaal in zijn karakter dat opgefokte en ik kan er wel om lachen
duChambre schreef:essie_blue schreef:gewoon een hele tijd met het buitenrijden niet meer galoperen
de galop is een vluchtgang. en het paard raakt wss over de zeik bij een buitenrit.
ben ik het niet mee eens. zolang je je paard wel goed onder je kan houden zou ik juist ook galopperen. de galop is ook een goeie manier om even wat stoom af te blazen.
ik zou idd even longeren voor het rijden. even de meeste energie eruit laten rennen, dan zal hij vast een stuk rustiger zijn in het bos.
maar eerst zou ik nog kijken naar het voerpatroon:
krijgt het paard niet teveel voer voor het werk dat hij doet? als het paard minder dan 4 keer in de week werkt (de kans krijgt om energie te verbruiken) heeft hij aan een kilootje per dag en een hele hoop ruwvoer vaak wel genoeg. niet te veel krachtvoer instoppen als het paard het niet nodig heeft