doe ik het wel of niet goed. hand/beenhouding, nageeflijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

doe ik het wel of niet goed. hand/beenhouding, nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:22

Hallo,

Ik ben Jolanda en rijd op een merrie. Zina Olivia heet ze. ze is nu 5 jaar en nu een jaar onder het zadel.
Ik ben erg aan het twijfelen over mijn manier van rijden. naja, hoe die mij is aangeleerd.

heb op de manege gereden, op vz paardjes met privé les en nu zo. ik was het erg eens met mijn privé instructrice, die manier staat mij aan. Nu voor mijn gevoel deze niet. helaas mag ik niet van les wisselen ( andere zit 'vol' en anders gaat iedereen bij deze instructeur weg) ik wil hem geen slechte naam geven, want dat verdient hij ook niet.

maar ik moet mijn handen erg hoog houden. mijn beugels zijn inmiddels door veel zo rijden op goede maat, maar voor het oog denk ik te kort. ook moet ik haar voor mijn gevoel forceren. kneep om en om komt bij mij over als zagen ( want er is een verschil tussen kneepje en kneep)
Ik heb zo geen foto's, maar kan die wel proberen te maken.

ook moet ik als Zina iets eng vind in de bak (zoals een koffiebekertje op het randje) doorrijden. (ik ga juist een volte maken en er wéér langs, net zolang tot ze ophoud met aanstellen)

Overigs is dat hetzelfde probleem als er een bordje scheef hangt, een ton in de bak staat ( bal ligt er ook wel eens, maar daar is ze echt bang van 'is mijn fout weet ik' dus daar loopt ze ook met een boog om heen) voor mijn gevoel moet ik er gewoon weer langs, maar van hem niet. want dan krijgt ze haar zin. maar anders loopt ze flauw te doen door het zo veel mogelijk te ontwijken.

inmiddels heb ik advies gekregen van iemand waarvan ik les wil en van iemand die dezelfde rijstijl toepast.

Wat moet ik doen? met handen en benen enzo ( zal hiervoor een foto maken) bij deze man blijven of niet.
voor mijn gevoel kantel ik het bit. en door het kneep verhaal word ze erg driftig. ik reageer de frustratie van mijn instructeur op Zina af, die zij terug geeft en ik weer op haar uit. en dat verdient ze niet.. Het is zo'n verschrikkelijk lief beest ( en een aanstellertje 1e klas :+ ) maar ik wil dit niet.

iemand op de voorhand al tips? foto's van handen houden zoals het wel moet? een voorbeeld voor mij.. beenhouding etc..

dankjewel alvast :)

Kaka

Re: doe ik het wel of niet goed. hand/beenhouding, nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:45

Je handen wat hoger houden hoeft niet verkeerd te zijn. Je kunt bijna geen spanning op je arm houden als je je hand hoog houdt. Het is zonder beeldmateriaal niet te beoordelen of jij inderdaad zaagt. Kneepjes, zoals jij dat noemt, keur ik af, maar een ophouding is niet verkeerd, mits daar ontspanning op volgt.

Daarnaast begrijp ik dat jij vindt dat je beugels te kort zitten. Nou moet je niet af gaan op hoe het voor het oog zit, maar op wat jouw instructeur hoopt te bereiken met die kortere beugels. Vraag hem dat.

Dat is trouwens de sowieso een goed idee: als je niet weet waarom je iets gevraagd wordt, vraag het, bij voorkeur voor of na de les. Een instructeur kan ook niet ruiken of jij iets al dan niet begrijpt.

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:58

ga navragen waarom hij wil dat je bv je handen hoog hebt, mischien heeft hij er een goede gedachte achter..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:06

Ik vind de opmerking 'anders gaat iedereen bij die instructeur weg' eigenlijk al genoeg zeggen...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:17

Ga inderdaad eens met hem in discussie waarom hij je de dingen zo laat doen. En vertel ook gewoon dat je het er niet mee eens bent. Misschien kan hij de les aanpassen of regelen dat je bij een andere instructeur mag. Als je steeds met tegenzin naar de les gaat en zelfs je frustratie op je pony gaat uiten, dan is het niet goed.

Over dat schrikken, dat is zo een gek idee nog niet. Per paard is het wisselend wat werkt. Bij het ene paard is het inderdaad goed om er net zo lang langs te rijden tot het over is, bij de ander niet. Met mijn pony zou ik volgende week nog aan het proberen zijn om langs dat koffiebekertje te komen. Bij hem is het ook juist zinvol om te doen alsof je gek bent en gewoon te gaan rijden. Corrigeren als hij opzij springt, en gewoon weer doorgaan waar je mee bezig was.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:30

Ik ben het eens met Sjonnie. Sommige paarden denken misschien wel; Ik ga nu net zo lang aanstellig schrikken van dat koffiebekertje, zodat ze er 100x langsgaat. Zolang ik blijf 'schrikken' hoef ik lekker niet te werken.
Als je gewoon doorgaat alsof er niks aan de hand is, is de lol ook snel afgelopen voor het paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:46

Jolandaa_ schreef:
voor mijn gevoel kantel ik het bit.

Wooooohhh... met wat voor bit rijd je dan? Als je een gewoon trensje hebt hoef je niet bang te zijn voor een kantelend mondstuk, de teugels zullen dan gewoon naar het punt op de ring schuiven dat het dichtst bij jouw hand is. Waar je je handen ook houdt.

Wat je armen en handen betreft: als je je schouders ontspant (laat hangen) hoort je onderarm een lijn te vormen met de teugels. Dan heb je je handen op de goede hoogte. Waar dat is is dus afhankelijk van jouw bouw en van hoe je het paard instelt ;)