Kortere spieren aan één kant?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauraa1_

Kortere spieren aan één kant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 22:42

Hallo.
Ik heb sinds kort weer een verzorgpaard, en na een aantal keer rijden heb ik opgemerkt dat ze moeite heeft met de stelling op de linkerhand.
Nou heb ik dit aan iemand verteld, en zij kwam ermee dat de spieren in haar nek aan de rechterkant misschien korter zijn dan links. Of dat ze niet los laat.
Vandaar dat ze ook naar buiten kíjkt als ik op de linkerhand rijd, dit vooral met draf en galop goed te merken is en heel moeilijk stelling geeft.
Nu ontspant ze wel lekker en geeft na, maar op de linkerhand is het toch moeilijker als ik stelling vraag.
Het lijkt alsof ze ook in het begin heel erg stijf is, maar dat dit na een paar rondjes draven wel weg is, dus dat lijkt me gewoon normaal. Maar de "stijfheid" in haar nek gaat pas weg na een half uur/uur rijden (wat ze niet goed aankan, ze heeft een slechte conditie(zijn er mee bezig dit te verbeteren!)).

Maar, mijn vraag is of jullie weten wat dit kan zijn, en hoe dit op een makkelijke manier op te lossen is.
Alvast bedankt!

aeolusnr1

Re: Kortere spieren aan één kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:37

Heel veel buigoefeningen doen, aan beide kanten uiteraard, maar net iets meer naar de moeilijke kant toe, dus in jouw geval net iets meer buigingen naar links toe.
Cirkelwerk, kleine voltes, slangenlijn, slangevoltes, en gewoon wat los buigingen rijden, schouder voor, travers, en nog een paar die je dan zelf bedenkt heeeeee.
dit is niet in één twee drie opgelost, maar als je heel regelmatig traint moet je dit toch binnen een paar weken merkelijk zien verbeteren.

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 23:42

Vandaag heb ik wat langer gereden omdat de eigenaar ook nog kwam en die ook even gereden heeft, waarna ik er weer op ging.
Maar dit was écht na een uur, en toen begon ik te merken dat ze wat losser werd.
Maar ze kan het eigenlijk nog niet aan om meer als een uur te rijden, dus ik zal ook eerst die conditie op moeten krikken.

Bedankt voor je reactie!

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 06:06

Ik heb precies hetzelfde probleem!
Hoewel mijn paardje nog maar een paar weken onder het zadel is, merk ik dat hij 1 kant heeeeel erg vast zit.
Nu is hij nog niet toe aan het werken met voltes enzo. Heb het geprobeerd en toen viel hij letterlijk om.
Ik hoop dat hij ooit wat soepeler wordt. Maar voor "veel" werk vind ik hem nog te jong. Maar het rijd in ieder geval niet zo fijn als 1 kant vast zit vind ik...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:23

Zorg ervoor dat eerst haar conditie op peil is, voordat je aan haar buiging gaat beginnen. Op die manier voorkom je dat je haar de vernieling in rijdt omdat z het nog niet aankan. En aan de longe kun je ook goed werken hoor, gebruik dan touwtjes of bijzet, waarbij de binnenste iets korter zit dan de buitenste!

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:02

Ja, ik was inderdaad al van plan om eerst aan haar conditie te gaan werken, wel zo fijn!
Maar wat ik vandaag merkte (ik heb natuurlijk wél eraan gewerkt, voltes enzo) maar toen merkte ik dat het na een tijdje rijden véél erger was en ze gewoon weer helemaal geen stelling meer gaf.
Ik kan trouwens wel gewoon een uur rijden, als ik maar de galop erbuiten laat, daarvan raakt ze zo buiten adem. Daarom galoppeer ik op het laatst nog wat, en stap en draaf ik voor de rest, zodat ik ze toch een beetje goed kan rijden.
Ze blijft ook niet buiten adem en is na een paar rondjes stappen alweer goed op adem, dus zó erg lijkt me het ook niet.
@ Kyliam; het is inderdaad niet fijn als er een kant helemaal vast zit, of als er iig iets niet goed zit.

Bijzet hebben we niet, wat kun je er nog meer voor gebruiken? Ze hebben trouwens wel zo'n longeersingel, die kan ik dan ook wel gebruiken (als hij past, haha).
Bedankt voor jullie reacties! :D

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:08

Ik heb het zelf.
Wist alleen niet dat het ook bij dieren voorkwam.
Heb ooit een hele harde klap gemaakt op een paard, waardoor ik erg veel pijn in mijn nek had.
En zodoende zijn mijn spieren gaan verkrampen en uiteindelijk korter geworden.
Maar na 8 keer naar de fysiotherapeut was het al stukken minder. Misschien is dit een oplossing.
En anders inderdaad gewoon veel trainen. Ik heb het beide gedaan en ben er nu na een half jaar eindelijk vanaf.
Heb er namelijk wel een jaar of 2 mee rond gelopen.

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:12

Ik had inderdaad ook al voorgesteld om er iemand naar te laten kijken, of anders gewoon goed trainen. Maar als de training niks opleverd ga ik toch eens duidelijk maken dat er iemand naar moet komen kijken, want dit is absoluut niet goed voor het paard. En voor mij, want ik weet op een gegeven moment ook niet meer wat ik moet doen.
Ik heb vandaag trouwens voor het rijden aan de hand warmgestapt, en daarna haar stilstaand laten buigen naar links en rechts om de spieren wat losser te maken. Ik had toch het idee dat het wel iets hielp, maar aan het eind was het weer helemaal weg. :n
(misschien leuk om te weten, madam was vandaag toch chagrijnig. xD ik liep de wei in en ik wou haar halster omdoen, maar ze draaide d'r kont naar me toe en wou me schoppen. en met poetsen trachtte ze me elke keer te bijten. :') oke, lekker off-topic dit.)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:15

elk paard is scheef. als je op www.paardenbegrijpen.nl kijkt kun je er meer over lezen incl oefeningen die je kunt doen :)

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:20

Bedankt! Daar heb ik ook veel aan. :)

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:34

Ik denk niet dat ik dat boek kan kopen, dus heb je misschien nog andere opties?
(En nee, ik ga nooit naar de bieb, heb geen biebpas, moet je voor betalen hier.)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:37

Mijn paard heeft ook kortere spieren aan de ene kant, in zijn rug. En ik ben zelf ook scheef, heel handig :Y)

Wat voor mijn paard goed werkt is inderdaad heel veel wendingen. In stap. De bak is te mul voor hem om echt goed in draf te kunnen werken :( Het is daarbij belangrijk dat je de wending netjes rijdt, waarschijnlijk zal je paard door je linkerbeen naar binnen vallen dus houd dat er goed bij, en dan goed van je binnenbeen naar je buitenhand toe rijden. Met je binnenhand iets stelling vragen, en over een maand of wat zul je merken dat dat steeds makkelijker gaat.

Nog een tip voor wanneer je draaft: op het "verkeerde" been lichtrijden. Er is ooit iets nuttigs over geschreven in een ander topic, ik zal het zo even voor je opzoeken :)

Edit: hier, eerste post op de tweede pagina. Succes!
Laatst bijgewerkt door Koper op 19-10-09 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:40

In stap gaat het allemaal nog prima, maar zodra ik ga draven en een galopje doe en daarna terug naar de draf, dan gaat het helemaal fout en kan ik vanaf de stap helemaal opnieuw beginnen. :n
Het is toch juist fout om op het verkeerde been te lichtrijden, of heb ik het fout?
In ieder geval bedankt.:D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:42

Nee, dat is niet fout. Het lijkt alleen maar zo omdat jij hebt geleerd om op het binnenachterbeen licht te rijden. Het is maar net wat je met je lichtrijden wil bereiken, lees die post maar in de link die ik net gaf. Ik heb het getest en het werkt echt, uit voorzorg wilde ik de volte heeeeel groot maken omdat ik verwachtte dat hij wel weer naar binnen zou vallen maar het werd, toen ik op het buitenachterbeen lichtreed, een heeeeeele grote volte :P

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:45

Ben ik nou blind, ik zie geen link? :o
In ieder geval ga ik het een keer proberen! Bedankt! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:46

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:50

Bedankt! Ik ga het echt uit proberen en dan zal ik het topic regelmatig voorzien van een nieuw stukje. :D

maikebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:57

mijn pony had ook aan de enekant waarschijnlijk kortere spieren en moeite met de rechtergalop. ik heb toen gewoon veel overgangen gemaakt en heel veel geoefend..

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 21:50

Maar Lucoda heeft geen moeite met de rechter of linkergalop, het is puur alleen de stelling op de linkerhand. :Y)

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 16:07

Update;
vandaag weer gereden, ging wel lekker totdat ik een galopje deed..:n