Paard heeft moeite met stappen onder het zadel, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

Paard heeft moeite met stappen onder het zadel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 09:19

Ik rijd sinds een maand of vier een 5 jarige KWPN merrie. Ze was daarvoor een paar maandjes niet zo heel veel gereden en daarvoor hebben ze altijd gesprongen met haar en alleen uitgestapt, want als ze moe is kan ze wel stappen aan een lang teugeltje.. :\

De stap was in het begin dus echt een drama, het ging gewoon bijna niet. We zijn nu al wel zover dat ze ook bij het losstappen al lekker vlot aan een lang teugeltje kan stappen. Zeker nadat ze 2 weken geleden is behandeld door een ostheopaat gaat het nog veel beter. Als je haar nu een beetje oppakt blijft ze ook wel goed stappen maar vraag je haar echt nageeflijk krijgt ze moeite. Ze gaat dribbelen, haar passen inkorten en onregelmatig lopen... Ook is het zo als je van draf naar stap gaat dat ze wel een halve bak nodig heeft om normaal, regelmatig te stappen. Daarvoor loopt ze niks als moeilijk te doen omdat ze natuurlijk ook nog eens nageeflijk moet lopen.

Aan de longe oefenen we dit ook regelmatig met bijzet. Dan heeft ze geen problemen met het stappen of van draf naar stap. Hooguit de eerste pas stap dat ze even moet zoeken maar dat is maar af en toe.

Ze heeft dus gewoon moeite met stappen onder de man. Zoals ik al zei is het met lange teugel meteen over.
Ze mankeert verder niks want ze is voor de behandeling van de ostheopaat nog naar een kliniek hier in de buurt geweest en helemaal onderzocht maar ze konden niks vinden alleen raadde ze aan om haar eens te laten behandelen door een ostheo.

De ostheopaat en dierenarts hadden ook wel een beetje het idee dat ze het moeilijk vind aangezien het ook nooit geoefend is en dat ze ook wel een beetje zoiets heeft van... ik doe zomaar wat het is makkelijker als ik een beetje ga dribbelen enzovoort. In draf en galop zijn er geen problemen. Ze gaf als advies als je de overgang van draf naar stap rijd haar bij wijze van vooruit te schoppen dat ze echt moet gaan stappen maar ze heeft dus wel een halve bak nodig dan...

Wie heeft misschien wat tips voor ons??? Ben benieuwd! :)

Twinklebel

Re: Paard heeft moeite met stappen onder het zadel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:22

Geen tips, maar wel even een stipje, heb hetzelfde probleem....

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:11

Veel tips krijgen we niet Twinklebel! :P

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:15

Niet teveel aandacht aan besteden, een stap verpest je snel. Aan de lange teugel oefenen, rustig laten stappen met een lange teugel.
stap 2:
Als ze netjes op verbinding naar de hand loopt in draf (dus goed vwnw), de hals laten verlengen vanuit je been en dan een overgang naar stap. Dan moet ze in principe op die verbinding vwnw blijven stappen. Als ze hierin rustiger word en sterker zal je merken dat je haar steeds iets meer bij elkaar kan laten stappen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:16

Het is toch een beetje de spanning bij je paard zodra je gaat stappen. Zoals Egni zegt, kan je de stap snel verprutsen. Besteed er niet teveel aandacht aan en laat haar maar wat meer op lengte stappen. Teugels wat langer zodat ze wat langer in haar lijf kan zijn. Net niet met een los teugeltje, wel verbinding houden. Probeer zelf zo ontspannen mogelijk te zitten. Gebruik de stap als een beloning voor wat ze goed doet in de draf of galop. Je zult merken dat als ze dat accepteert, je een stapje verder kan door haar wat meer te gaan sluiten in de stap. Bouw het zo langzaam op.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 14:20

Bedankt tot nu toe voor deze tips, ik ga ermee aan de slag! :)

Ik heb zondag wedstrijd en zat inderdaad te denken om haar in stap gewoon wat langer te laten (dan maar wat te lang) dan kan ze in ieder geval haar passen afmaken. Bij mijn vorige wedstrijd liep ze constant te dribbelen in stap ook omdat er natuurlijk nog eens stress bij kwam dus dat was niet echt een succes.
Commentaar over de stap was ook terug te zien op mijn coupons en de jury sprak me aan waarom ik mijn zweep niet gebruikte. Hun dachten dus dat ze gewoon sloom of iets dergelijks was maar als ik dan mijn zweep ga gebruiken gaat ze alleen maar harder en dan word het dribbelen draven.

Ik denk dat wat langer laten in stap de beste optie is voorlopig. :j