Is dit normaal? (Paard bokt)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Is dit normaal? (Paard bokt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 21:20

Ik heb even wat raad nodig.
Ik rijd elk weekend bij mijn oom, samen met nog wat andere meiden.
Ik kan dus bij wijze van spreken elke week een paard 'uitkiezen' en rijd nu sinds kort op een haflinger.
Even ter info: hij is ongeveer 1.40m, ruin, 20 jaar, totnogtoe geen kwaaltjes gehad, hoefijzers, lichtelijk overgewicht
ikzelf weeg zo'n 62 kg, gebruik geen sporen bij het rijden en rij gewoon met een trensje.

Nu het probleem: Bij buitenritten, élke keer wanneer ik over wil gaan naar galop, dan houdt hij niet op met bokken. Soort rodeo stijl als je begrijpt wat ik bedoel.
Het voelt alsof hij mij er echt wil afgooien.
In de bak en op de aangrenzende wei doet hij dit zo goed als niet
Voor de duidelijkheid: de buitenritten gebeurt met andere paarden, waarbij ik al zowel voorop als achterop heb gelopen, het ligt dus denk ik niet aan competitiviteit. Ik probeer hem zo goed mogelijk aan te sporen, heb hem ook al een paar tikken gegeven...
Is dit uit 'vreugde', heeft dit paard pijn, is dit gewoon teken van verzet, ben ik te zwaar of wat? Graag jullie meningen of tips.

_merel_

Re: Is dit normaal? (Paard bokt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:22

Misschien vind hij het onwijs leuk en wil hij met je spelen! Als je buiten wil aanspringen en je hebt de mogelijkheid kun je hem misschien eerst een paar keer in een volte rijden! Dan in de volte aangalloperen en vanuit de volte rechtdoor doorgalloperen!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:23

Vrolijkheid en een tikkeltje dominantie

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:24

Verplaatst van BEH naar RT-P.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 21:29

bellenadie schreef:
Misschien vind hij het onwijs leuk en wil hij met je spelen! Als je buiten wil aanspringen en je hebt de mogelijkheid kun je hem misschien eerst een paar keer in een volte rijden! Dan in de volte aangalloperen en vanuit de volte rechtdoor doorgalloperen!

Goede tip! Bedankt!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:00

Nou dan niet in galop maar hem in draf naar voren rijden. Tot de galop als vanzelf volgt, maar laat hem eerst maar even de beentje strekken in draf. Het is vrolijkheid en hij is een beetje stout..

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:02

Helpt het niet als je hem goed intensief rijd of longeert voor het buitenrijden? Dat de spatjes er een beetje af zijn..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:07

hij is gewoon wat fris en lekker ondeugend, kijk maar niet naar mijn paardje :o
lekker voorwaarts draven en de galop volgt vanzelf wel
in een galop en heeft ie eerst al een stukje de beentjes gestrekt

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 23:48

Anya schreef:
Nou dan niet in galop maar hem in draf naar voren rijden. Tot de galop als vanzelf volgt, maar laat hem eerst maar even de beentje strekken in draf. Het is vrolijkheid en hij is een beetje stout..

Dat doe ik ook vaak, eerst heel voorwaards draven en daarna gewoon de galop laten 'volgen'
Helpt niet..
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 17-10-09 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 23:50

Raggel schreef:
Helpt het niet als je hem goed intensief rijd of longeert voor het buitenrijden? Dat de spatjes er een beetje af zijn..

Dat is het hem net.. Na een halfuur intensief rijden in de bak blijft het gedrag aanhouden.. Het lijkt dus niet echt op 'vrolijkheid' want na lange tijd rijden blijft hij bokken en springen en doen..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:53

Je kan eens proberen om hem voorop te laten lopen. Goeie kans dat hij dat spannend genoeg vindt om de vrolijkheid even opzij te zetten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:53

als dat niet helpt én je weet dat het geen pijn is, en je hebt hem voorwaarts genoeg, dan is het gewoon stout. En dat moet hij afleren. Dus dan eindig ik bij de optie: bok = stout = tikje, nieuwe bok = weer tikje. Als je dat zelf niet ziet zitten: iemand vragen die daar geen problemen mee heeft.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 23:56

Anya schreef:
als dat niet helpt én je weet dat het geen pijn is, en je hebt hem voorwaarts genoeg, dan is het gewoon stout. En dat moet hij afleren. Dus dan eindig ik bij de optie: bok = stout = tikje, nieuwe bok = weer tikje. Als je dat zelf niet ziet zitten: iemand vragen die daar geen problemen mee heeft.

Daar heb ik me vandaag ook mee beziggehouden: Bij elke bok een tik op de kont.(moest dan ook met één hand rijden)
Het leek niet echt effect te hebben, maar wie weet zie ik volgende week(wanneer ik terug ga rijden) resultaat

Het is niet dat ik niet durf, ben er nog nooit vanaf gevallen ofzo, het is gewoon niet prettig :)

Het voorop lopen, helaas, dat heb ik ook al gedaan..

in ieder geval bedankt voor de tips!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:57

Kan je hem alleen buiten rijden?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:03

Past het zadel nog wel??? Laat dat even door een (echte) deskundige nakijken. Best kans dat door z'n leeftijd en overgewicht het zadel niet meer goed ligt.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 00:03

Bandida schreef:
Kan je hem alleen buiten rijden?

Hoe bedoel je?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 00:04

MarChak schreef:
Past het zadel nog wel??? Laat dat even door een (echte) deskundige nakijken. Best kans dat door z'n leeftijd en overgewicht het zadel niet meer goed ligt.

Zoiets had ik in eerste instantie ook in gedachten.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:05

Heb ik 1 keer gehad, dat paard was net ingereden en had nog moeite met de galop en zag het niet zitten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:07

Jij en het bok-paard alleen, niet in groep. Of met één andere er bij als dat te link is. Maar alleen is toch wel makkelijker als je genoodzaakt bent hem er door te rijden. En de vrolijkheid wordt ook groter als ze met veel zijn, en je paard heeft de rest wat te vertellen.
ps: ik ga er van uit dat er niets fysiek mis is en het tuig ok is..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 00:11

Bandida schreef:
Jij en het bok-paard alleen, niet in groep. Of met één andere er bij als dat te link is. Maar alleen is toch wel makkelijker als je genoodzaakt bent hem er door te rijden. En de vrolijkheid wordt ook groter als ze met veel zijn, en je paard heeft de rest wat te vertellen.
ps: ik ga er van uit dat er niets fysiek mis is en het tuig ok is..

Nog niet gedaan alleen.. maar ik denk eerlijk gezegd dat hij dan wel gewoon zou aangalopperen.. het ligt dus denk ik wel aan de groep
Ik hoop alleen dat het af te leren valt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:15

Ik zou er een prof naar laten kijken. Wellicht ligt zijn zadel niet goed, staat er een wervel uit het lood, weet ik veel.

Als het duidelijk is dat er geen fysieke beperking is, mag je hem " aanpakken" . Althans, dat zou ik doen...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:18

maar als het tuig niet goed ligt zal hij toch ook wel bokken in de bak dus denk dat het niet aan het tuig ligt :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:29

Rechtuit galopperen in het bos, vaak rechtuit met hoog tempo, is een andere galop dan op de wei of in de bak waar de ruimte beperkt is (bochten en langzamer tempo). Dan kan het nog steeds een zadel- of rugprobleem zijn, of rijtechnisch zit je hem in de weg.