Hoe van "telgang" afkomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miranda21

Hoe van "telgang" afkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 08:06

Hallo,

Ik hoop dat het hier goed staat.
Heb al gezocht op bokt naar een topic over hoe telgang kwijt te raken,
maar kon niet iets vinden wat me helpt.

Mijn paard sinds we met de keertwendingen zijn begonnen en het verzamelen in de stap,
is ze gaan "telgangen", laterale stap te stappen.
Heeft iemand tips om daar van af te komen??
Fysio is er al bij geweest en zadel is ook nagekeken, dus dat is goed.
Hoor graag tips waar we wat mee kunnen.
Bedankt alvast.
Groetjes Miranda.

CM_

Re: Hoe van "telgang" afkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 08:13

Meer over de rug rijden dan, wss heb je in de training onbewust de rug te strak gereden, zeker omdat je zegt dat de stap eerst goed was, en sinds je begonnen bent met verzamelen en keertwendingen, de stap verslechterd is.

Even weer back to basic dus, samen met goede instructie.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 10:14

Dankje,
Ik zal even iets meer uitleggen nog.
Ze doet het juist als we de teugel iets oppakken want als ze meer teugel krijgt doet ze het niet.
Maar ze moet eigenlijk iets meer bij elkaar in de stap ipv uit elkaar met een wat langere hals.
Snap je, ze doet het dus als ze iets "verkort" wordt.
We hebben goede instructie, maar wil weten of andere ervaring mee hebben en misschien een ander trucje om het te verhelpen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:17

Mijn merrie doet dat ook, dat telgangen. Op precies dezelfde momenten en redenen als die van jou.
Bij haar werkt het heel goed om haar zo te laten stappen dat ze bijna stilstaat en dus elke pas kunnen controleren.
Als ze op een gegeven moment daar in los laat en dus helemaal ontspannen stapt (komt ze ok vanzelf wat korter), kan je haar pas heel fijn en mooi verlengen. Zonder telgang en zonder dat ze uit elkaar valt of lang wordt.

Ik heb daar wel heel wat pruts uurtjes voor op zitten, maar nu gaat het redelijk. Alleen als ik dus van een arbeidsstap naar verzamelen wil, doet ze het heel soms nog eens.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 10:22

Dankje ga ik zeker proberen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:46

Let er goed op dat je verzameling voortkomt uit de actieve achterhand en goed ruggebruik, en dus niet teveel uit het alleen versterken van het contact met de teugels, want zo komt het ook op mij over. Anders blokkeer je aan de voorkant alleen de beweging, wordt de rug vastgezet en komt de achterhand niet mee. Geef dus voldoende been voordat je haar 'oppakt' en begrens niet te hard aan de voorkant.
Doe verder de oefeningen met kleine beetjes tegelijk: 2 passen goed, belonen en verder rijden, dan 3 passen doen, etc.
En als je heel langzaam gaat stappen, let er dan intussen wel op dat ze goed voor je been blijft en dat de achterhand actief blijft, rijd ook eens een pasje weg, zodat ze wel naar voren blijft denken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:02

Heel langzaam maar toch actief (voorwaarts) stappen, en zelf tellen. Zorg dat je been ook op tijd komt, kleine onregelmatigheid voelen is been én ophouding.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 10:44

Dank jullie wel ik ga er mee oefenen.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:06

Dat ken ik ook Miranda. Ik ben destijds veel buiten (in bos en langs weg) gaan stappen met een wat lager ingesteld paard, langzaam iets hoger instellen. Buiten ging het veel beter en later in de bak hadden we er ook minder problemen mee. Kreeg toen ik hoger dan z reed geen commentaar meer erop, en in de M nog wel!

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 06:12

Cathyvans:
Langs de weg is niet echt een optie met mijn paard.
Ze is nogal kijkerig en schrikt dan steeds.
Maar ga zeker jullie tips proberen.
De ene dag doet ze het ook minder dan een andere dag.
Ligt ook een beetje aan hoe haar pet staat die dag.