Paard echt 'dood' voor het been...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Paard echt 'dood' voor het been...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 18:53

Hoihoi,

Ik heb sinds een paar weken een nieuw paard. Vandaag voor het eerst gereden en ze is super braaf maar wat een drama om te rijden zeg. Ze gaat stilstaan wanneer ze wil, en dan kan je been geven, zelfs schoppen wat je wil maar ze veroerd geen vin, draven is een ramp en was niet te doen... Heb er toen maar een zweepje bijgepakt en zelfs hier reageerde ze amper op (gaf een klein tikje bij geen reactie op het been, maar de reactie bleef ook op de zweep uit dus heb een paar keer een flinke tik moeten geven)
En dan draaft ze eindelijk en moet je ook nog in draf proberen te bijven, ze snapt volgens mij helemaal niet dat been voorwaarts is, maar ze is zo 'braaf' dat ze dus ook zo goed als niet op de zweep (ook niet achter de kuit) reageerd. Uiteindelijk had ik haar wel zover dat ze niet meer stil ging staan maar ik weet echt even niet hoe ik dit aan moet gaan pakken... Heb wel vaker een paard gereden wat niet echt aan het been was maar zo erg als deze heb ik nog nooit meegemaakt :n

Heeft iemand tips?

EllyC

Re: Paard echt 'dood' voor het been...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:05

Ik weet niet hoe oud het paard is maar naast het feit dat het paar waarschijnlijk wel een laconiek karakter heeft, zou het ook verkeerd ingereden kunnen zijn. Begin dus alsof het een groen paard is.
Als ie niet op stem en/of zweep reageert zoek dan iets anders bv zak aan longeerzweep.
Consequent zijn. Been is reactie en niets anders. Draf is draf totdat je anders aangeeft en dus niet heel de tijd blijven drijven.

titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:08

dit had mijn verzorgpony ook heel erg, gewoon weinig reactie op t been, en als die er was moest je been blijven geven om hem in beweging te houden.

Toen heel rustig aan begonnen veel overgangen rijden tussen stap en halthouden, en consequent zijn. Veel belonen als hij t dan goed deed.
Nu tijdje verder kan je zo op hem wegdraven vanuit halthouden en loopt hij heerlijk.

alleen gallop blijft nog een probleem punt maar komt ook vast wel helemaal goed

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:10

Is het paard wel helemaal gezond?

Lexiepexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:12

Ik had dit probleem ook met mijn haflinger merrie(is opzich al een ramp bij sommige). Dat is nu inmiddels 3 jaar geleden. Door een blessure heeft ze een half jaar stilgestaan. (vuurwerk :( ) Daarna weer opgepakt, hetzelfde probleem. gewoon stappen een uurtje en verder gewoon voorwaarts houden en voelen wanneer ze iets wil doen en dan kleine por met mijn spoor of een klein tikje met mijn zweep. Dit bleef, niks hielp. Dierenarts> haken op haar kiezen. iemand die verstand heeft van paard> denk maar is aan een ander zadel. WOW! was mijn reactie, natuurlijk heeft ze streken maar ze is voorwaartser en veel meer ontspannen. Het kan overal aan liggen. Ik heb door dit allemaal wel goed leren voelen wat het paard doet, maar dat had ik ook anders kunnen leren. Als het niks is kwa tuig of andere problemen moet je misschien les nemen en heel er consuquent zijn.
veel succes.

Lexiepexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:13

hij kan ook gewoon eigenwijs zijn hoor :P

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:22

Paard is wel gezond ja. Tandarts heeft ze recent gezien, zadel past goed..
Ze is 10 jaar, de vorige eigenaresse zei dat ze het bakwerk helemaal niks aan vind en dan wel eens lastig kan gaan doen, en dat dat buiten wel anders was. Maar zo erg als ze het deed kan ik mij niet echt indenken dat dat op buitenrit ineens anders zal zijn.

Ik kan nog niet zo lang rijden omdat ze geen conditie heeft, maar ze reageerd echt helemaal niet op mijn been. Ik rijd mijn adere tinker met spoortjes (die overigens erg licht op de hulpen is) en ik ben iemand die met sporen rijd puur om de hulp te verfijnen (bij de andere tink was been gewoon gas, nu kan ik alles, zijwaarts, sb etc)
Dus het is eigenlijk tegen mijn principes in om spoortjes te gebruiken bij een paard dat niet aan het been is, maar als laatste middel (gezien ze ook neit op de zwep reageerd) zal ik het toch wel eens kunnen proberen, denk alleen zelf dat het niet veel uithaalt :+

Veel overgangen rijden heb ik dus vandaag gedaan. of nouja, voor zover dat ging, de hoo doet het wel, maar verdere stemcommando's niet, heb het zelfs in het engels geprobeerd aangezien ze uit engeland gekomen is recent, maar dit hielp ook niks.
Ik denk dat ik met haar helemaal vanaf het begin moet beginnen, longeren en commando's leren, en dan a.d.h.v de commando's weer laten leren wat been is...

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:30

Mijn paard is niet veel anders en die is dan ook echt afgestompt door zijn verleden.

Het enige wat je kan doen is opnieuw beginnen. Longeren enz zal niet veel uithalen omdat je dan de drijvende persoon en dan lopen ze wel. Je kan proberen met rijden. Teugels net op aanleuning, niks vragen, lekker met zijn/haar hoofd laten lopen hoe het uitkomt. Ze moeten de gang (dus je geeft de hulp voor draf eventueel aangemoedigd met stem en zweepje) aanhouden die jij wil, niet te moeilijke figuren volte, van hand veranderen meer niet. Valt hij uit de gang opnieuw in de gewenste gang zetten, als hij langzamer gaat niet reageren, net zo lang (heb geduld) tot hij blijft draven bijvoorbeeld zonder dat je continu bezig hoeft te zijn. Het zal zeker niet mooi zijn en vlot zijn maar dat komt later als hij maar een blijft lopen op een tempo. Mocht hij gaan staken/stoppen niet slaan laat hem maar staan maar hij besluit dat hij na een kwartier of langer wel wil lopen moet je dit niet toelaten. Je bepaalt op dat moment wanneer lopen toegestaan is. Ik ben een half jaar aan het vechten geweest en de aanhouder wint. Mijn paard blijft lopen in de gang die ik aangeef. Hij loopt braaf voorwaarts neerwaarts van achterenuit. Voorwaarts zoals een niet afgestompt paard wordt hij nooit meer. Maar ik heb er een hoop plezier mee.

Succes!

Jagman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:01

Onze merrie heeft dit ook gedaan toen we haar net hadden. Wij hebben het opgelost door been te geven als ze vooruit moet en als ze niet reageert tik met de zweep gelijk met het been. Na een tijd reageerde ze weer goed op het been. Zij was ook "dood" voor het been, wij hebben dit zo opgelost en dat ging goed.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:33

Inderdaad zoals je zelf al aangeeft. Vanaf het begin beginnen. En heel consequent zijn.

Longeren, stemcommando's leren. Stemcommando aan beenhulp koppelen.
En dan voor als je aan het rijden bent. Een keer een lichte kuithulp, dan een harde. Nog geen reactie? Dan een flinke tik.
En dat consequent volhouden. Elke lichte kuithulp moet een reactie opleveren. Zo niet? Optreden.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:37

iemand met de longeerzweep in de bak. Mijn paard reageerde in het begin veel beter op deze aanjager dan op mijn eigen zweepje.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:50

Een kennisje van mij heeft met clickertraining zo'n paard weer 'aan het lopen gekregen'.
(maar ik heb daar geen ervaring mee, dus kan je daarover niet verder informeren)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:54

Ik zou ook weer opnieuw beginnen. Stemhulpen bevestigen, en nouja, dan eerst maar eens gewoon op een cirkeltje, net als longeren op je stem "hobbelen."
Daarna ga je er de gewenste hulp (waarschijnlijk kuitdruk aan plakken) en ga je langzaam die stemhulp weglaten.
En idd, voltes en vhv, meer niet. Is ingewikkeld zat.
Zolang je maar consuquent bent, zijn er denk ik wel meerdere wegen naar rome. ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:57

Ja ik zou ook even terug gaan naar het begin, alles stap voor stap doornenem, ergens in de opleiding van het paard is er vast wat mis gegaan.
Neem ook les van iemadn die jou kan helpen hiermee, dus echt even heel basis doornemen en stap voor stap weer gaan kijken of het paard weer plezier in het werk kan gaan krijgen, is heel veel geduld voor nodig, maar het is echt te doen.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:30

Heb dit probleem ook gehad bij mijn fries , weet er dus wel mee om te gaan :P
Ik weet niet of je met sporen rijd ... maar die zal ik even af doen ( sterker nog helemaal niet meer mee rijden als het niet voor het verfijnen van de hulpen als wijken o.a. is )

het is gewoon heeel simpel...
je steekt zo wie zo je been wat meer af , zodat je niet continue met je been aan het drijven bent , dit kan ook heel veel verpesten .

Voorbeeldje:hij moet aandraven , je legt je been aan , niet aandrijven gewoon aanleggen .
hij reageert niet ?? BAM...een paar beste tikken met de zweep !!

Dit met alle beenhulpen die je geeft , zo klein mogelijk beginnen , reageert ie niet ? beste tik geven !

Dit moet je wel heel consequent kunnen!! en het is in het begin ook heel erg moeilijk om verder helemaal geen hulpen te mogen geven voor aandrijven . Zo leer je hem op zijn eigen benen te lopen .
Behalve als ie echt terug komt in tempo zoals van draf naar stap , dan geef je 'm gewoon weer een beste tik met de zweep ..Met stap en galop net zo....

Ik zelf heb maar 2 x met deze methode hoeven te rijden , daarna had ik een heel ander paard :D , hij sjouwd gigantisch , en het mooiste nog.....ik leg mijn been aan .....en hij gaat !!!!!! :D :D

Ik weet niet precies waar je woont , maar als je in de buurt van drenthe woont heb ik wel een hele goede instructrice voor jouw...Als je daar behoefte aan hebt moet je maar even PBen ;)

Ik zal nu waarschijnlijk wel half bokt over me heen krijgen omdat ik letterlijk zeg dat je 'm een beste tik moet geven , maar dat is gewoon mijn mening en heb hier erg veel baat bij gehad :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:45

HorseChica schreef:
Ik zal nu waarschijnlijk wel half bokt over me heen krijgen omdat ik letterlijk zeg dat je 'm een beste tik moet geven , maar dat is gewoon mijn mening en heb hier erg veel baat bij gehad :)

Waarschijnlijk wel ja, je advies is op zich heel goed MITS de ruiter ook daadwerkelijk weet wanneer het te doen altijd hetzelfde patroon volgt en ontzettend consequent is. Als dat namelijk niet het geval is kun je een paard er volkomen mee naar de donder helpen.. Via internet kun je dat onmogelijk inschatten dus ben ik altijd heel voorzichtig met dit soort adviezen geven..

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:55

....en vergeet ook vooral niet te belonen als het wel goed gaat. En dat mag je ook uitgebreid doen. Positieve motivatie is heel belangrijk als je een probleem zoals dit aan wilt pakken.

Anders krijg je een paard dat alleen maar gaat draven omdat hij anders een mep krijgt. En dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Moet overigens zeggen dat ik het wel tegenkom bij Tinkers dat ze erg traag reageren op been.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:19

troi schreef:
HorseChica schreef:

Waarschijnlijk wel ja, je advies is op zich heel goed MITS de ruiter ook daadwerkelijk weet wanneer het te doen altijd hetzelfde patroon volgt en ontzettend consequent is. Als dat namelijk niet het geval is kun je een paard er volkomen mee naar de donder helpen.. Via internet kun je dat onmogelijk inschatten dus ben ik altijd heel voorzichtig met dit soort adviezen geven..

Daar heb je ook zeker gelijk in.... het is een methode waar je héeel consequent mee om moet kunnen gaan .

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:20

_Sigrid_ schreef:
....en vergeet ook vooral niet te belonen als het wel goed gaat. En dat mag je ook uitgebreid doen. Positieve motivatie is heel belangrijk als je een probleem zoals dit aan wilt pakken.

Anders krijg je een paard dat alleen maar gaat draven omdat hij anders een mep krijgt. En dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Moet overigens zeggen dat ik het wel tegenkom bij Tinkers dat ze erg traag reageren op been.

Belonen ben ik er idd vergeten bij te zeggen :o is ook heel belangrijk

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:58

Ik heb dit ook! Wat bij mij de oorzaak bleek, de bak.. Veel te zwaar voor 'm. Reed ik een keer in een bak van een manege en hij liep als een trein. Misschien heb je d'r wat aan..

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:29

@HorseChica,
mij krijg je niet over je heen hoor,
ik gebruik standaard de zelfde methode (incl. VEEL belonen)
Alleen heb ik er nog een stapje tussen.
Eerst zachtjes drukken met de kuit.
Geen reactie?, Even flink klemmen.
Nog niks?, dan die 'rot'schop of mep.
Een en ander wel met stemhulpen erbij.
Mijn ervaring is, dat als je konsekwent bent, ze enorm snel kunnen leren en dat je deze 'dwangmiddelen' al gauw achterwege kunt laten.
Maar vooral bij iedere blijk van goede wil belonen, belonen, belonen.

roontje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:39

Als je zeker weet dat ze niet iets lichaamlijks mankeerd.Last van rug,tanden etc....

Beginnen met longeren.
Niet reageren op stem en een keer een zwaai met de zweep = tik op der kont geven.
Gaat dat beter.
Proberen als je erop zit stem/been niet reageren tik.
Anders voorlopig iemand in de bak gaan staan met longeerzweep.
En echt ontzettend consequent zijn.
Reageerd ze belonen!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:45

cp112 schreef:
Paard is wel gezond ja. Tandarts heeft ze recent gezien, zadel past goed..
Ze is 10 jaar, de vorige eigenaresse zei dat ze het bakwerk helemaal niks aan vind en dan wel eens lastig kan gaan doen, en dat dat buiten wel anders was. Maar zo erg als ze het deed kan ik mij niet echt indenken dat dat op buitenrit ineens anders zal zijn.

Ik kan nog niet zo lang rijden omdat ze geen conditie heeft, maar ze reageerd echt helemaal niet op mijn been. Ik rijd mijn adere tinker met spoortjes (die overigens erg licht op de hulpen is) en ik ben iemand die met sporen rijd puur om de hulp te verfijnen (bij de andere tink was been gewoon gas, nu kan ik alles, zijwaarts, sb etc)
Dus het is eigenlijk tegen mijn principes in om spoortjes te gebruiken bij een paard dat niet aan het been is, maar als laatste middel (gezien ze ook neit op de zwep reageerd) zal ik het toch wel eens kunnen proberen, denk alleen zelf dat het niet veel uithaalt :+

Veel overgangen rijden heb ik dus vandaag gedaan. of nouja, voor zover dat ging, de hoo doet het wel, maar verdere stemcommando's niet, heb het zelfs in het engels geprobeerd aangezien ze uit engeland gekomen is recent, maar dit hielp ook niks.
Ik denk dat ik met haar helemaal vanaf het begin moet beginnen, longeren en commando's leren, en dan a.d.h.v de commando's weer laten leren wat been is...

Toch kan dat. Mijn tinker x fries merrie liep in de bak ook niet (daarom uiteindelijk verkocht) maar buiten liep ze heel goed.

Wat is jouw paard voor ras?