zo simpel is het wel, maar je moet er wel consequent mee bezig zijn en dat is moeilijk. Heb toevallig afgelopen zaterdag 6 uren achter elkaar naar Johan Hamminga geluisterd en gekeken en die zegt precies hetzelfde. Vooral lengte in de hals is belangrijk (je rijdt een fries meende ik?)
Klopt, het gaat al aardig goed. Maar het is moeilijk de lengte te behouden. En ik vind het vooral moeilijk hem en op de achterhand te zetten én de halshouding correct te houden
Aan het been en van de hand is toch de oplossing. Loslaten aan de voorkant zonder contact te verliezen is voor mij wel een van de moeilijkste dingen van paardrijden. Mijn oude instucteur had daar een ezelsbruggetje voor waar ik nog regelmatig aan denk: Je moet je teugel(s) vasthouden zoals een verse drol. Je moet ze wel kunnen verplaatsen maar amper vieze handen krijgen.
Hmm gelukkig heb ik hetzelfde geleerd maar dan in varianten van jonge kuikentjes die wel moeten blijven leven, maar niet weg mogen lopen. Of een ijshoorntje dat heel moet blijven.
Maar goed, licht teugelcontact, veel overgangen en flink voorwaarts is dus wel de methode. Je mag mn instructeur wel lenen?! Die heeft veel ervaring met Friezen.
Als ze ouder en sterker worden inderdaad, Jan van der Wal ken ik niet, wat rijd hij?
Sjonniej
Geplaatst: 17-10-09 15:23
Paard moet leren om naar de hand toe te lopen. Een paard wat achter het bit kruipt, want dat gebeurt er als hij te diep gaat lopen, dit kun je als ruiter dan natuurlijk wel weer gemakkelijk verbloemen door je teugels gewoon korter te nemen, maar dan neemt het eerste probleem (achter het bit lopen) niet weg. Maar dat paard loopt dus niet naar de hand en volgt de hand niet. Er is dus eigenlijk geen sprake van een goede aanleuning.
Oplossen? Niet zo gemakkelijk. Maar het komt erop neer dat je hem naar je hand blijft rijden en hem leert dat hij duw moet geven tegen je hand. Hierbij is het van ondergeschikt belang hoe hij zijn hoofd houd, als hij zelf maar jouw hand op gaat zoeken en jij hem niet naar beneden rijdt. Komt hij te diep? Even terugnemen en daarna weer tegen je hand aandrijven. Een goede instructrice is wel vereist. En dan constant die hals uit blijven schuiven, op elk moment kunnen halsstrekken, wisselen in halshouding.
Moska
Geplaatst: 18-10-09 19:32
daisies schreef:
Als ze ouder en sterker worden inderdaad, Jan van der Wal ken ik niet, wat rijd hij?
Z1 gereden, momenteel geen wedstrijden ivm te druk met paarden van anderen (lesgeven, beleren, doortrainen enz.) Heeft iig meerdere Z combinaties onder zijn lessers, waaronder ook een Fries die met zijn hulp nu Z2 loopt. Ervaring genoeg!