3 jarige laten stuiteren onder het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

am_vanes

3 jarige laten stuiteren onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 14:27

Mijn jonge paard is nu 3,5 jaar. Sinds een maand of 2 zijn we hem aan het beleren.

Hij doet het erg goed, maar helaas is mijn inrijdster van haar paard gevallen en voorlopig uit de running.
Met behulp van mijn instructrice rij ik hem nu 3 keer een klein half uurtje in de week. Maar eerst even aan de longe laten lopen.

Tot nog toe was hij megabraaf, maar meneer krijgt nu conditie en kracht, en peert em steeds in de galop, afgelopen zaterdag heeft hij me gelanceerd na een serie megabokken op de plek.

Op ophoudingen reageert hij nog niet echt, sturen op gewichtverplaatsing gaat wel goed. Ik leer hem nu vaart te minderen op mijn stem, en langzamer en zwaarder te gaan lichtrijden. dat doet hij wisselend goed en slecht. Ik probeer wel al de link te laten leggen door daarbij kleine ophoudingen te maken.

Maar als meneer van jetje gaat reageert hij nergens meer op, en begint dan zeer jolig te bokken en met 4 benen tegelijk de lucht in te springen.
Moet ik dat toestaan, en zo niet hoe ga ik daar dan mee om?

Graag goede adviezen gevraagd!

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:30

Hmm.. erg vervelend, mijn paard bokte ook heel erg... mij werd geleerd om hem juist voorwaarts te rijden ;), dat heeft toen ontzettend geholpen! nu bokt ze nooit meer..

Flabbergast

Re: 3 jarige laten stuiteren onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:31

Als jij zeer binnenkort niet meer op je paard wilt kunnen stappen moet je het toestaan. Wil je er leuk mee gaan rijden zou ik dat absoluut niet doen ;).
Ik lees dat je begeleiding hebt bij het inrijden, wat zegt je instructrice hiervan? Je kunt op internet zo slecht zien wat er aan de hand is dat een paard zo reageert..

yves__v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:35

Niet toestaan maar hand vooruit geven en vooral benen eraan houden, eventueel een zweepje voor als hij bokt da je hem vooruit kan ''slaan'',
bij bokken de paarden NOOIT stilzetten, ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:37

Om eerlijk te zijn heb ik het idee dat het gewoon te snel gaat.
Hoe kijkt je begeleiding hier tegen aan?

Laat eerst de galop is achterwege en zorg dat je een goede schakeling hebt van stap naar draf en terug.
Galop eerst aan de longe tot het kwartje valt en hij op stem terug komt. Dan kan je het aan gaan leren met de hulpen er bij als je er op zit.

Natuurlijk is het wel belangrijk om uit te sluiten dan bv het zadel niet goed ligt. Als hij een maand of 2 nu aan het werk is kan het goed zijn dat er ergens iets begint te knellen doordat hij echt spieren begint te ontwikkelen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:37

Tja lastig, het ene paard doet het ook meer dan het andere paard. Als er niks mis is met het paard of bijvoorbeeld het zadel, blijft er niks anders over dan goed voorwaarts rijden en de boel proberen uit te zitten. Ik moet zeggen dat ik het aanrijden in de eerste tijd zelf niet meer doe. Vroeger vond ik het een uitdaging, maar dat heb ik wel gehad. Nu zet ik een goede vriend van mij er op die het verschrikkelijk leuk vind en die kleefbillen heeft :D

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 14:38

paard is goed door de rug en best ontspannen, instructie heeft me nu weer aan de longelijn gezet omdat ik best wel geschrokken ben. Hij heeft echt nog nooit een pas fout gedaan, en ik had wel verwacht dat hij iets zou gaan doen. maar dit was echt megabokken, hooft tussen de knieen en rodeo maar!

Ik had op dat moment hem voorwaarts moeten schoppen, maar ik was even de weg kwijt. Daarna wel weer opgestapt en nog best wel fijn gereden.

Ik heb ook niet heel veel ervaring met groene paarden. Mijn andere paard is 11 en daar mag ik M1 mee starten, maar dit is echt andere koek hoor!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:38

Gas geven! Een paard, en zeker een jong paard, mag je dit niet toestaan. Wanneer ze het op een bokken zetten flink gas geven en hoofd omhoog houden. Met een laag hoofd kan de rug makkelijker bol gemaakt worden om te gaan bokken.

Ligt je zadel overigens wel goed? Stoor je hem zelf niet? Vertoonde hij dit gedrag ook voor hij je eraf kreeg?

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 14:41

Miepie1980 schreef:
Om eerlijk te zijn heb ik het idee dat het gewoon te snel gaat.
Hoe kijkt je begeleiding hier tegen aan?

Laat eerst de galop is achterwege en zorg dat je een goede schakeling hebt van stap naar draf en terug.
Galop eerst aan de longe tot het kwartje valt en hij op stem terug komt. Dan kan je het aan gaan leren met de hulpen er bij als je er op zit.

Natuurlijk is het wel belangrijk om uit te sluiten dan bv het zadel niet goed ligt. Als hij een maand of 2 nu aan het werk is kan het goed zijn dat er ergens iets begint te knellen doordat hij echt spieren begint te ontwikkelen.

Hier kan ik me wel invinden. eerst gehoorzaam maken in de overgangen stap/draf/stap. Dat gaat eigenlijk best wel goed.
Instructie vind dat ik de galop niet moet uitstellen omdat ik er anders steeds meer tegenop ga zien. Maar ikzelf wil hem liever eerst bevestigd zien in de stap/draf.

Overigens is hij wel ijverig en springt vaak zelf in de galop aan, :o

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:42

Mijn paard is nu 5 en ik moet haar nog altijd voor het rijden longeren anders is het echt niet te doen. Het eerste rondje aan de longe moet ze rustig blijven stappen, daarna mag ze even een paar rondjes uitrazen en daarna zet ik haar goed aan de slag. Ze weet inmiddels dat ze na 1 rondje rustig stappen even mag uitwaaien en dan doet ze dat onder het zadel niet meer. Ik heb wel een pony gehad die vaak dat soort uitspattingen had, daarbij moest ik regelmatig vele rondjes op vol gas door de bak..als hij rustig wilde..gas geven..hij wilde gek doen? Nou nu mag ie, dus gaan met die banaan. Dan wordt het vanzelf minder leuk en daarna was hij prima te rijden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:43

andere instructrice zoeken... eentje die je wel kan begeleiden en je vragen beantwoorden.

voorwaarts schoppen is niet altijd de oplossing, je moet proberen te achterhalen waarom hij begint te bokken...

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 14:45

chrisje_83 schreef:
Gas geven! Een paard, en zeker een jong paard, mag je dit niet toestaan. Wanneer ze het op een bokken zetten flink gas geven en hoofd omhoog houden. Met een laag hoofd kan de rug makkelijker bol gemaakt worden om te gaan bokken.

Ligt je zadel overigens wel goed? Stoor je hem zelf niet? Vertoonde hij dit gedrag ook voor hij je eraf kreeg?

Ja dat is ook een goeie, hij wil nogal eens hangen aan mijn teugels en dan veel te diep gaan lopen. Is het niet beter een jong paard voorwaarts te laten gaan? hij wil nogal graag hard draven, omdat hij zijn balans nog niet heeft om langzaam te draven. Dat is toch beter dan te langzaam?

En nee, hij heeft het nog niet eerder gedaan, heb ook het idee dat t joligheid is, want zadel ligt nog perfect. hij krijgt nu hij meer kracht en uithoudingsvermogen krijgt meer praatjes....

heb het idee gehad om hem naar een prof. stal te brengen om hem door te laten rijden...

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:45

Alleen stappen, en als hij dat mooi rustig doet pas aandraven. Als hij dan weer te snel gaat, meteen weer terug in stap, dit steeds herhalen. Als hij dan de draf rustig kan doe je hetzelfde me de galop, als hij dan te snel gaat weer stappen, dan weer rustig draven en nog een keer proberen ;)
Ik weet niet of het helpt, maar het is te proberen.

groetjes

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:45

chrisje_83 schreef:

Tja leg dat een jong paard maar eens ff uit ;-)

Theorie is altijd gemakkelijk dan de praktijk. Krijg je het klaar super hoor, maar indien niet ben je toch echt wel afhankelijk van je paard. Maw je wordt een projectiel.

Dus idd best aan de longe of in de longeerbak( ik prefeer een kleine ruimte zonder dat ik aan longe moet, maar waar de begeleider eventueel wel kan helpen als zijnde een longeur)

EllyC

Re: 3 jarige laten stuiteren onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:49

Dit is toch gewoon normaal gedraag voor een jong paard (althans bij de meeste). Had je anders verwacht?
Je vraag verbaast me dan ook. Toestaan?!?!?!? Door deze opmerking ga ik zelfs twijfelen of je er wel aan toe bent om een jong paard te rijden.
Deze vraag moet je nl. allang beantwoord hebben voordat je er aan begon.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 14:52

bulck inderdaad.... uitzitten is best lastig! ik hield t geloof ik 3 x vol, toen vloog ik eraf... het vervelende was dat hij toen los in de rijbaan liep, en er nog een paard (hengst) begon te stuiteren, lagen er 2 ruiters in t zand!

ik heb gewoon de schrik te pakken! mijn andere paard heeft toen ik hem kocht 1,5 jaar gesteigerd! (geen medische problemen, is helemaal nagekeken) en dat vond ik toch minder eng....

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:54

jury schreef:
Dit is toch gewoon normaal gedraag voor een jong paard (althans bij de meeste). Had je anders verwacht?
Je vraag verbaast me dan ook. Toestaan?!?!?!? Door deze opmerking ga ik zelfs twijfelen of je er wel aan toe bent om een jong paard te rijden.

Eigenlijk ben ik het hier wel mee eens, je instructrice zou toch ook moeten weten hoe je dit oplost?
Lijkt mij dat je er nog niet aan toe bent, het zou erg zonde zijn als er echt iets gebeurd...... waar jij nog geen ervarinf mee hebt....

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:54

Ik heb dit tot nu toe 2x gehad, de eerste keer na twee weken (was de eerste keer dat ik er een ander bit in had), de andere keer was twee weken terug. Hij heeft toen ruim vier weken stilgestaan en toen eigenlijk best veel gedaan op één dag. Ik vermoedde spierpijn, maar afgelopen week had meneer er weer zin in :Y) naar voren schoppen had bij mijn paard totaal geen effect; dan sprong hij naar voren met een bok and so on, maw: helemaal geen houden meer aan.

Wat de reden is, is moeilijk te zeggen vind ik. Aan de longe eerst weer een tijdje proberen doe ik nu ook, goed om het vertrouwen weer terug te winnen. Ik denk zelf dat het joligheid is, maar toestaan moet je dit absoluut niet. En tips tja.. probeer het eerst even aan de longe en daarna weer los. Als het echt aan het zadel ligt, dan zou ie het aan de longe ook moeten doen lijkt me.

Overigens is mijn paard sinds midden juni onder het zadel dus wel beetje vergelijkbaar.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 14:57

jury schreef:

Vandaar ook mijn vraag.... het is wel normaal gedrag, maar hoe gaan andere bokkers en dan mee om?
En het was ook mijn intentie niet om het paard zelf door te rijden, maar zoals je kunt lezen in mijn beginpost is mijn inrijdster uitgeschakeld.
Gaat nog een klein verhaal aan vooraf, in de eerste instantie zou mijn dochter dit paard gaan berijden, maar die gaf opeens aan dat ze het toch niet ging redden met werk en school etc... dus eigenlijk sta ik voor het blok.

VAndaar dat ik ook twijfel om het zelf door te zetten. Ik kan best wel paardrijden, maar een heel groen paard is toch wel een vak apart, ook al heb ik alle keren dat ik erop ga begeleiding.Mijn balans is best oke, en ik heb een touw om zijn hals zodat ik niet in zijn mond trek als hij gaat sjeesen. Maar o wat ben ik bang dat ik het verknal..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:58

am_vanes schreef:
bulck inderdaad.... uitzitten is best lastig! ik hield t geloof ik 3 x vol, toen vloog ik eraf... het vervelende was dat hij toen los in de rijbaan liep, en er nog een paard (hengst) begon te stuiteren, lagen er 2 ruiters in t zand!

ik heb gewoon de schrik te pakken! mijn andere paard heeft toen ik hem kocht 1,5 jaar gesteigerd! (geen medische problemen, is helemaal nagekeken) en dat vond ik toch minder eng....

Kan ik best in komen hoor. Heb er dit jaar ook weer enkele zadelmak gemaakt en deze moment horen bij sommigen paarden er gewoon bij.
Het is best heel eng als het gebeurt, je paard geraakt precies even van de wereld(zijn eigen ding effe) en jij kan niets doen, gezien je hulpen nog niet bevestigd zijn bij hem.

Dus ik zou als je het zelf niet vertrouwt, hem even door iemand anders laten rijden.
Als je wel durft gewoon een kleiner stuk afzetten, vb 20x20, en met je begeleider in het midden. gaat die in de staak en begint hij zijn rodeo kan jij je stemhulp gebruiken en je begeleider eventueel met de longeerzweep en eveneens haar stem het paard vooruit drijven.

Je hebt sommige paarden die dit echt testen. Anderen doen het een keer en nooit meer.
Maar zowieso doe niets waar je zelf niet achter staat, een ongeluk is het dat niet waard.

Verder veel succes

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:02

mij hebben ze altijd geleerd, met jonge paarden eerst de overgangen tussen stap en draf samen met de rem en het stuur te bevestigen en daarna pas het aangalopperen op te nemen. tenzij je een superbraaf leaderpaard hebt dat je kan volgen.
en idd hem zoveel mogelijk vooruit te houden en niet op je handen laten steunen, zolang hij op je handen kan steunen krijgt hij geen balans.
Als je jezelf er niet langer goed bij voelt, dan kan het beter zijn hem door iemand anders te laten doorrijden. Jonge paarden inrijden is een "kunst" op zich en heeft weinig met een "hoog dressuurniveau" te maken

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:12

die van mij deed het ook toen ie jong was :) ,met piepen en al erbij,ook erg fijn om daarop te zitten (mijn instructrice sprak eens de fijne woorden "goh ,hij komt met zijn sprongen boven de bakrand uit..... :\ :+ ),ik deed hem daarna toch echt altijd longeren voor ik erop stapte,was toch niet van plan om mijn nek te breken,en ja als ie ging bokken,dan kop omhoog proberen te trekken (maar ze zijn me lenig en je moet wel heel goed zitten dan) en ik zette hem op de rem,en gaf hem (met stem) echt op zijn kop...

het is echt heel vervelend als ze die rodeostand gaan uitvinden :j

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 15:44

TJA .... Lastig blijft, Ik ben nog niet echt bang. Ben er de dag erna weer opgegaan. Eerst even moe gemaakt aan de longe. Onder het zadel nog fris genoeg, maar verder wel erg Braaf.

nogmaals, het Beleren van een jong paard is echt een kunst. Hoe goed je ook dressuur rijdt. Als ik nou de knoppen erop laat zetten door een doorgewinterd iemand, kan ik daarna zelf aan de slag.
Voor Rennen ben ik niet bang, als er al een stuur op zou zitten. Bij een jong groen paard is dat nog niet bevestigd. Maar dat rodeobokken Pffffff ... :D

Dan komt de vraag.... door wie laat ik hem doorrijden? Dat is ook een dilema, wie is betrouwbaar en vooral eerlijk?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:48

am_vanes schreef:
chrisje_83 schreef:

Ja dat is ook een goeie, hij wil nogal eens hangen aan mijn teugels en dan veel te diep gaan lopen. Is het niet beter een jong paard voorwaarts te laten gaan? hij wil nogal graag hard draven, omdat hij zijn balans nog niet heeft om langzaam te draven. Dat is toch beter dan te langzaam?

En nee, hij heeft het nog niet eerder gedaan, heb ook het idee dat t joligheid is, want zadel ligt nog perfect. hij krijgt nu hij meer kracht en uithoudingsvermogen krijgt meer praatjes....

heb het idee gehad om hem naar een prof. stal te brengen om hem door te laten rijden...

Daar sla je de spijker op zijn kop. Gaat je paard dan te diep en te veel op je hand maak je met beide handen een ophouding naar boven en voren richting de oren en geef je extra been. Tot je merkt dat je paard weer in de juiste houding loopt. Doe dit wel heel consequent! Zelf ben ik met mijn jonge paard hier ook mee bezig. Zij is nu een maand of 2 onder het zadel.
Let er wel op met het tempo dat hij niet onder je vandaan draaft om zichzelf niet te hoeven dragen. Begin met een jong paard met veel overgangen voorwaarts en terug om hem wat sterker te maken.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:56

probeer eens het bokken voor te zijn..
Het klinkt of hij (net als die van mij hier)
niet ingehouden wil worden , jou uit ballans brengt door het bokken, en er vervolgens vrolijk vandoor gaat!
klopt dit? dan deed die van mij hetzelfde..

als je voelt dat hij zijn rug bol wil maken kun je eens proberen om heel diep en RUSTIG!!! te gaan lichtrijden en tegelijk veel been geven!. vooral dat rustig blijven, alsof je geen aandacht aan het paard geeft. dit kun je ook oefenen door wanneer je van de hoefslag af gaat, bijvoorbeeld bij van hand veranderen oid. hem weer eerst terug te rijden door heel diep en rustig te gaan zitten. dus absoluut niet stijfjes je paard tegen te houden. en ook met losrijden broberen rustig op je zit stappen/draven af te wisselen. en doe er maar gewoon twee hoefslagen over voordat hij terug komt naar de draf. als jij maar rustig blijft.
gaat hij toch nog bokken en gekdoen is het misschien ook iets om te proberen met een lange teugel flink voorwaarts te rijden, en niet terug laten vallen! en dan weer rustig oppakken met waar je mee bezig was, met een koel hoofd!
succes!